ازدواج فامیلی ممنوع

ازدواج فامیلی ✔️ ممنوع

ازدواج فامیلی ممنوع، ازدواجی است که بین دو نفری صورت می‌گیرد که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند. این نوع ازدواج در بسیاری از کشورها ممنوع است، زیرا خطرات زیادی برای زوجین و فرزندان آنها به همراه دارد.

ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی یا ازدواج خویشاوندی، ازدواجی است که زوج، جد یا نیای مشترک داشته باشند. به عبارت دیگر، ازدواجی است که بین خویشاوندان خونی صورت می‌گیرد که حداقل یک جد مشترک اما نه با نسبتی دورتر از والدین پدربزرگ و مادر بزرگ دارند.

ازدواج فامیلی در برخی از جوامع، به ویژه در جوامع روستایی و عشایری، مرسوم است. در ایران نیز ازدواج فامیلی، به ویژه ازدواج پسر عمو و دختر عمو، رایج است.

ازدواج فامیلی ممنوع

فواید

یکی از پیش درآمدهای یک ازدواج خوب و موفق شناخت طرفین نسبت به همدیگر است هرچقدر این شناخت بیشتر باشد می تواند تضمین کننده بیشتر و بهتری برای یک ازدواج سالم و به دور از شکست باشد زیرا هر دو طرف ازدواج کننده همدیگر را شناخته و سپس تصمیم میگیرند بنابراین می توانند فردی را انتخاب کنند که بیش از بقیه به روحیات و خلق و خوی خودشان نزدیک بوده و معیارهای آنان را برای همسر مناسب داشته باشد. بنابراین ازدواج بدون شناخت می تواند منجر به طلاق و جدایی شود.

به همین دلیل ازدواج فامیلی در میان برخی خانواده ها رواج شدیدی دارد به صورتی که پدر و یا مادر خانواده با بیان اینکه دختر یا پسرشان را به فرد غریبه نمی دهند، آنان را مجبور به یک ازدواج اجباری کرده و مشکلات این نوع ازدواج را نیز نادیده می گیرند اما برخی دیگر از خانواده ها نیز مشکلات ازدواج ها فامیلی را در نظر گرفته و فرزندان خود را از این نوع ازدواج منع می کنند.

در گذشته به علت محدودیت روابط و همچنین ارتباط کم با جنس مخالف، ارتباط فامیلی و همچنین رفت و آمد با قوم و خویش بیشتر بوده و خب به طبع ازدواج های فامیلی که ثمره همین روابط بوده است بسیار بیشتر دیده میشده است. والدین فردی  را می دیدند و بنا به انتخاب خود او را به عنوان همسر فرزند خود انتخاب می کردند در این میان نظر و ملاک های خود پسر و دختر در نظر گرفته نمی شد بدین ترتیب می توان گفت به نوعی ازدواج اجباری پدید می آمد و انتخاب همسر بنا به شناخت پدر و مادر صورت می گرفت این در حالی است که درباره انتخاب همسر خود فرزندان و دختر و پسر باید نظر داده و این مهم براساس مجموعه ای از ملاک ها و معیارها و پارامترها صورت بگیرد تا هر نفر با توجه به معیارها و روحیات خود همسر مناسب خود را انتحاب کند.

از جمله مزایای ازدواج فامیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت پیوندهای خانوادگی
  • کاهش هزینه‌های ازدواج
  • آشنایی بیشتر زوجین با یکدیگر

ازدواج فامیلی ممنوع

معایب 

نتایج تحقیقات مشاوران نشان می دهد که کسانی که به صورت فامیلی ازدواج کرده اند، زندگی خوشبخت و خوبی را تجربه نمی کنند زیرا شناخت آنان بر اساس روابط فامیلی بوده و مباحث و شناخت حاصل از زندگی و زناشویی با این نوع شناخت تفاوت دارد به همین دلیل ازدواج ها باید بر پایه شناخت عمیق صورت بگیرد. از مشکلات ازدواج فامیلی و معضلاتی که این نوع ازدواج به همراه دارد می توان به دخالت های بیش از حد فامیل، عدم اجازه زندگی مستقل و پایدار به زوجین از طرف بستگان و مشکلات ژنتیکی ازدواج فامیلی را نام برد.

شاید بزرگترین مشکل ازدواج فامیلی جدای از مشکلات شناختی و زناشویی، مشکلات ژنتیکی باشد این نوع ازدواج از نظر علمی نیز مردود است زیرا می تواند باعث تولد یک فرزند ناقص شود بنابراین بهتر است بگوییم ازدواج فامیلی ممنوع و برای یافتن فرد مناسب برای ازدواج کمی دیدمان را وسیع تر کنیم البته توصیه ما به والدین نیز می باشد که به انتخاب فرزندشان احترام گذاشته و تعصبات از مد افتاده قدیمی را فراموش کنند..

خطرات ازدواج فامیلی عبارتند از:

  • افزایش احتمال بروز بیماری‌های ژنتیکی
  • افزایش احتمال سقط جنین
  • افزایش احتمال تولد نوزادانی با وزن کم
  • افزایش احتمال بروز مشکلات روانی و رفتاری در کودکان

برخی از بیماری‌های ژنتیکی که در ازدواج فامیلی بیشتر دیده می‌شوند عبارتند از:

  • تالاسمی
  • فیبروز کیستیک
  • بیماری سلول داسی شکل
  • اختلالات بینایی و شنوایی
  • اختلالات ذهنی
  • سرطان

ازدواج فامیلی می‌تواند منجر به کاهش تنوع ژنتیکی در جمعیت شود. این امر می‌تواند خطر بروز بیماری‌های ژنتیکی را در جمعیت افزایش دهد.

افرادی که قصد ازدواج فامیلی دارند، باید از خطرات و عواقب این نوع ازدواج آگاه باشند. در صورت وجود سابقه بیماری‌های ژنتیکی در خانواده، مشاوره ژنتیک می‌تواند در تصمیم‌گیری برای ازدواج فامیلی کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مشاوره ازدواج رجوع کنید

ازدواج فامیلی ممنوع

بهترین نوع ازدواج فامیلی

بهترین نوع ازدواج فامیلی، ازدواجی است که بین خویشاوندانی با درجه خویشاوندی نزدیک نباشد. به طور کلی، ازدواج بین خویشاوندانی با درجه خویشاوندی درجه یک و دو (مانند ازدواج بین خواهر و برادر، پدر و دختر، مادر و پسر، عمو و خواهرزاده، خاله و خواهرزاده، دایی و خواهرزاده، عمه و برادرزاده) دارای خطر بیشتری برای تولد فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی است.

بهترین نوع ازدواج فامیلی، ازدواجی است که بین خویشاوندانی با درجه خویشاوندی درجه سه (مانند ازدواج بین پسر عمو و دختر عمو، پسر خاله و دختر خاله، پسر دایی و دختر عمه، دختر دایی و پسر عمه) انجام می‌شود. این نوع ازدواج‌ها نیز دارای خطری اندکی برای تولد فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی هستند، اما این خطر نسبت به ازدواج بین خویشاوندانی با درجه خویشاوندی نزدیک‌تر، کمتر است.

البته، حتی در ازدواج‌های فامیلی با درجه خویشاوندی درجه سه نیز، احتمال تولد فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی وجود دارد. این احتمال در صورتی که یکی از زوجین یا هر دوی آنها دارای سابقه خانوادگی بیماری‌های ژنتیکی باشند، بیشتر است.

بنابراین، به طور کلی، بهترین نوع ازدواج فامیلی، ازدواجی است که بین خویشاوندانی با درجه خویشاوندی نزدیک نباشد. البته، حتی در این نوع ازدواج‌ها نیز، انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای کاهش خطر تولد فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی توصیه می‌شود.

ازدواج فامیلی در کدام کشورها ممنوع است

بر اساس گزارشی از سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۹، ازدواج فامیلی در ۱۶۹ کشور جهان ممنوع بود. این کشورها شامل اکثر کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، و استرالیا هستند.

در برخی از کشورهای دیگر، ازدواج فامیلی با محدودیت‌هایی همراه است. به عنوان مثال، در برخی از کشورها، ازدواج بین خویشاوندان نزدیک فقط با اجازه دادگاه امکان‌پذیر است. دلایل مختلفی برای ممنوعیت ازدواج فامیلی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل، افزایش خطر تولد نوزادان معلول است. ازدواج فامیلی خطر انتقال بیماری‌های ژنتیکی را افزایش می‌دهد.

در صورت تصمیم به ازدواج فامیلی، انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج ضروری است. مشاوره ژنتیک می‌تواند به شناسایی احتمال ابتلای فرزندان به بیماری‌های ژنتیکی کمک کند. در صورت وجود خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی، زوجین می‌توانند با استفاده از روش‌های پیشگیری، از بروز این بیماری‌ها در فرزندان خود جلوگیری کنند.

ازدواج فامیلی ممنوع

کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟

کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟ نی نی سایت ازدواج فامیلی خطرناک است، زیرا احتمال ابتلای فرزندان حاصل از این ازدواج به بیماری‌های ژنتیکی را افزایش می‌دهد. هرچه درجه خویشاوندی زوجین بیشتر باشد، این خطر نیز بیشتر است. به عنوان مثال، ازدواج بین پسر عمو و دختر عمو، خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی را دو برابر می‌کند. ازدواج بین خاله و دایی با خواهرزاده یا برادرزاده، خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی را چهار برابر می‌کند.

در ازدواج فامیلی، زوجین دارای ژن‌های مشابه بیشتری هستند. این امر احتمال بروز بیماری‌های ژنتیکی مغلوب را افزایش می‌دهد. بیماری‌های ژنتیکی مغلوب، زمانی بروز می‌کنند که فرد هر دو ژن معیوب را از والدین خود به ارث ببرد.

البته، همه ازدواج‌های فامیلی منجر به بروز بیماری‌های ژنتیکی نمی‌شود. اگر در خانواده‌های زوجین سابقه بیماری‌های ژنتیکی وجود ندارد، خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در فرزندان آنها نیز کمتر است. با این حال، انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج فامیلی می‌تواند به زوجین کمک کند تا از خطرات احتمالی این نوع ازدواج آگاه شوند.

منبع:مرکزمشاوره.com

سوالات متداول ازدواج فامیلی ممنوع

۱ - آیا ازدواج فامیلی خوب است؟

مطالعات متعدد، ازدواج خویشاوندی را به‌عنوان یک علت مهم برای نقایص مادرزادی و ناهنجاری‌ها مشخص کرده‌اند. خطر اختلالات مغلوب در فرزندان حاصل از ازدواج های فامیلی به دلیل افزایش احتمال دریافت ژن های مغلوب از والدین هم خانواده افزایش می یابد.

13 پاسخ
  1. ناشناس
    ناشناس گفته:

    من با پسر خالم ازدواج کردم
    ولی همون اول فهمیدم اشتباه کردم
    چون مشکلات زیادی به وجود اومد
    با اینکه فامیلیم احساس میکنم اصلا نمیشناختمش
    به عنوان یه تجربه میگم با فامیل ازدواج نکنید

    پاسخ
  2. باران
    باران گفته:

    من چند سال با پسرخالم نامزد هستیم اما این مدت هیچ وقت مثل بقیه دختروپسرها باهم نبودیم فقط هفته ای یکبار تو خونه همدیگرو میبینیم این خواستن از طرف پسرخالم بوده و دوسال از من کوچیکتره الان که ٢٣سالم شده خیلی نگرانم هیچ وقت بهم از نخواستن چیزی نگفته اما وقتی قهر میکنه حتی به ماه میکشه تا اشتی کنه خیلی نگرانم اما نمیتونم کاری انجام بدم لطفا منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    • ►Responder◄
      ►Responder◄ گفته:

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      پاسخ
  3. ترانه
    ترانه گفته:

    من دو سال نامزد پسرعموم بودم، اما بهم خورد چون همدیگه رو دوست نداشتیم، از اولش نمیخواستمش، اما به صرف اینکه شرایطش خوب و پسرعمومه قبول کردم، لطفا اول خوب فک کنید تا کسی به دلتون ننشسته قبولش نکنین.

    پاسخ
  4. nahid
    nahid گفته:

    سلام
    توروخدا این تجربه را م قبول کنید…تا جایی که مطمعن نشدید که طرف شما صلاحیت داره واسه ازدواج …به ازدواج فامیلی تن بدید…این یه تجربه سخت وتلخه…که تاوان سنگینی بابتش داده شد!!

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *