عدم اشتیاق در زوجین یکی از شایع ترین علل طلاق است. بنابراین، برای زنده نگه داشتن رابطه باید شور و اشتیاق را حفظ کرد یا اگر کاهش یافته است، آن را افزایش داد.

فقدان اشتیاق همچنین می‌تواند باعث ایجاد شور و اشتیاق خارج از زوج شود و باعث خیانت‌هایی شود که شایع‌ترین علت انحلال آنهاست.

کاهش اشتیاق در هر دو عضو می تواند رابطه را به یک دوستی با صمیمیت و تعهد برای حفظ آن تبدیل کند. اما فقدان اشتیاق، هر دو عضو را در موقعیت کمبود قرار می دهد که آنها را در برابر عاشق شدن با کسی که آن را ایجاد می کند، مساعدتر و آسیب پذیرتر می کند.

اگر در یکی از اعضا کمبود اشتیاق وجود داشته باشد، ممکن است نیازهای جنسی و عاطفی دیگری را برآورده نکند. در نتیجه پیوندی که برای حفظ زوجین ضروری است، سست می شود .

عدم اشتیاق در زوجین دختر خانم

مشکل دیگری که ممکن است رخ دهد این است که یکی از اعضای زوج با وسواس به دنبال احساس عشق ابدی است. تمایل به احساس دائمی شور و شوقی که در عاشق شدن از همان لحظات اولیه تشکیل زوج تجربه می شود.

 این یک احساس بسیار قوی است. بنابراین، می تواند باعث شود برخی افراد بخواهند بی پایان آن را احساس کنند. سپس، به محض اینکه شور و شوق با شخصی که در آن لحظه با او هستند کاهش یابد، می توانند با وسواس به دنبال روابط جدید بروند.

بهبود اشتیاق

برای درک و تأثیرگذاری بر عشق رمانتیک، آسان است که فرآیندهای روانی مرتبط با اشتیاق را در نظر بگیریم، آنهایی که آن را تعدیل می کنند و آنهایی که آن را افزایش می دهند. بیایید به برخی از این فرآیندها نگاه کنیم:

حفظ یا افزایش روابط جنسی، کمبود اشتیاق را در زوجین کاهش می دهد

برای رفع زوال شور و شوق لازم است:

  • تصاویر عاشقانه ایده آل اولیه را که از دیگری نگهداری می شود، حفظ کنید. آنهایی که باعث شدند عاشق او شوید. این کمک می‌کند تا با واقعیت‌ها و تغییراتی که زمان با بیماری‌های عادی سن، و در سرگرمی‌ها و آداب و رسوم ما که با روال همزیستی در حال توسعه یا از دست دادن هستند، روی بدن تأثیر بگذاریم.
  • تحسین زن و شوهر را حفظ کنید.
  • یک رابطه جنسی غنی و دلپذیر برقرار کنید و خود را از دخالت هایی که ممکن است به دلیل وظایف کاری و خانوادگی ایجاد شود محافظت کنید. روتین بدترین دشمن میل و لذت جنسی است. باید نوآوری کرد و برای این کار تخیل، خیال و شوخ طبعی وسایل فوق العاده ای هستند.

روال در زوال شور

احساسات ما وقتی جدید هستند نسبت به ما شدیدتر می شوند. در لحظاتی است که تغییری در حال رخ دادن است، زمانی که احساسات را شدیدتر احساس می کنیم. به عنوان مثال، هنگامی که احساس ظاهر می شود، در این مورد عاشق شدن. اما همانطور که تکرار کردیم با گذشت زمان به آن عادت می کنیم و احساس از بین می رود. راه هایی برای کاهش این موضوع وجود دارد.

تقویت متناوب در اشتیاق

شیفتگی و اشتیاق بسیار تقویت کننده هستند و تابع قوانین شرطی سازی عامل هستند. بنابراین، برای حفظ یا افزایش اشتیاق، باید آن را تحت یک تقویت متناوب نسبت متغیر قرار دهیم. این را استرنبرگ بیان می کند که نیاز به این نوع شرطی سازی را در حفظ اشتیاق برجسته می کند، زیرا با کاهش آن به دلیل عادت کردن مقابله می کند (استرنبرگ، ۱۹۸۶).

تقویت متناوب عبارت است از ارائه تقویت کننده مورد نظر تنها پس از برخی رفتارها و نه پس از برخی رفتارها. به نوبه خود، این واقعیت که تقویت مذکور دارای نسبت متغیر است نشان می‌دهد که تعداد پاسخ‌ها یا رفتارهای مورد نیاز آزمودنی برای دریافت تقویت‌کننده مورد نظر متفاوت است یا در هر موقعیت تغییر می‌کند، اما همیشه حول یک مقدار میانگین از پیش تعیین‌شده در نوسان است.

در مورد مورد بحث، تقویت‌کننده می‌تواند یک رویکرد یا برخورد جنسی جدید/متفاوت/هیجان‌انگیز باشد، و نه تنها زمانی که درخواست یا درخواست قبلی از طرف شریک زندگی وجود داشته باشد (تقویت متناوب) ، بلکه به‌عنوان غافلگیرکننده انجام می‌شود. زمان معینی که انتظارش را نداشته باشد و به چیزی قابل پیش بینی تبدیل نشود (دلیل متغیر رفتار).

صمیمیت شور و شوق را تقویت می کند

طبق مدل نرخ تغییر صمیمیت، اشتیاق اولین پیامد صمیمیت است. اگر صمیمیت به سرعت افزایش یابد، اشتیاق زیاد خواهد بود. برعکس، وقتی صمیمیت پایدار است و دیگر افزایش نمی یابد (زیرا جزئیات کمی و تجربیات جدید به اشتراک گذاشته می شود)، اشتیاق کم می شود (کارزول و ایمپت، ۲۰۲۱).

نمایش این رابطه در تکلیف “دوستان سریع” یافت می شود. در آن، در مدت ۴۵ دقیقه، جفت آزمودنی ها وظایف خودافشایی و ایجاد رابطه را انجام می دهند. وظایف به تدریج در شدت افزایش می یابد و. در نهایت، روابط عاطفی متولد می شوند (آرون، ملینات، آرون، والون و باتور، ۱۹۹۷). روابطی که در صورت وجود هیجان زیاد، شدیدتر می شوند. مانند اتفاقی که در مهمانی ها، ماجراجویی های مخاطره آمیز و غیره رخ می دهد. (داتون و آرون، ۱۹۷۴).

بسط خود

الگوی بسط خود سعی می کند ایجاد روابط زوجین را توجیه کند. این خواهد بود، همانطور که در بالا ذکر شد فرآیندی که در آن افراد با اتخاذ منابع، دیدگاه ها و ویژگی های شریک عاشقانه خود، خود را گسترش می دهند. فرآیند گسترش خود باعث افزایش اشتیاق می شود. با این حال، هنگامی که ویژگی ها و منابع شریک زندگی به خوبی در خود ادغام شد، سرعت گسترش خود کند می شود و باعث کاهش اشتیاق عاشقانه می شود. بنابراین، مدل خودگسترشی اشتیاق نیز یک اوج اولیه در میل عاشقانه را پیش‌بینی می‌کند که پس از آن اشتیاق کاهش می‌یابد. بر اساس این مدل، شرکا انتخاب می شوند زیرا تصور می شود که آنها بزرگترین یا محتمل ترین فرصت را برای توسعه خود ارائه می دهند، حتی اگر این کار همیشه آگاهانه انجام نشود (آرون و آرون، ۱۹۹۶).

بسط خود در روابط مستلزم کسب تجربیات یا ادراکات جدید و بسط دیدگاه خود از طریق زوجین است و می تواند از طریق انواع مختلفی از تعاملات رخ دهد. برای مثال، اگر در یک اجرای رمان، زوج را از منظر دیگری ببینید، ممکن است شور و اشتیاق افزایش یابد.

بر اساس این نظریه، کشف دیدگاه‌های جدید زوجین که امکان ادامه گسترش خود را فراهم می‌کند و شور و اشتیاق را دوباره افزایش می‌دهد.

افزایش برانگیختگی و ارزیابی در تقویت اشتیاق

از جمله ویژگی هایی که همه احساسات به اشتراک می گذارند، ارزیابی و هیجان است. ارزیابی فرد را وادار می کند تا به محرکی که به آن نسبت می دهد نزدیکتر یا دورتر شود. فعال سازی شدت آن تکانه را مشخص می کند. این فعال سازی برای همه احساسات مشترک است و از یکی به دیگری منتقل می شود. بنابراین یکی از راه های افزایش اشتیاق، شرکت در فعالیت هایی است که باعث فعال شدن زیاد می شود. هنگامی که با ارزیابی مثبت از شریک زندگی ترکیب شود، احساساتی را که او برمی انگیزد، به طور کلی، و به طور خاص، اشتیاق را افزایش می دهد.

در نتیجه موقعیت‌های جدیدی که برای زوجین چالش و فعال‌سازی مثبت ایجاد می‌کند، افزایش و تجدید شور و اشتیاق را به همراه خواهد داشت.

ارزیابی ما از شریک زندگی‌مان تحت تأثیر ارزیابی‌هایی است که زمینه درباره او نشان می‌دهد. هنگامی که اطرافیان شما در ارزیابی شما افزایش می یابند، اشتیاق نیز افزایش می یابد. دیدن اینکه شریک زندگی ما افرادی را از محیط اطرافمان جذب می کند، اشتیاق ما را افزایش می دهد. وقتی نمی ترسیم که رابطه مان به خطر بیفتد.

خلاصه و نتیجه گیری

ما با بیان اینکه عاشق شدن چیست شروع می کنیم، نشان می دهیم که چه زمانی و چگونه عاشق می شویم و چه تأثیراتی بر ما می گذارد. یکی از آنها اشتیاق است. این یک عنصر اساسی در زمان ما برای شکل گیری و تحکیم یک رابطه است.

دیدیم که چگونه شور و اشتیاق برخاسته از عاشق شدن، نقشی متعالی در ساخت عشق، افزایش صمیمیت و تعهد ایفا می کند. عناصر عشق کامل بر اساس نظریه مثلثی عشق چیست؟ به این ترتیب، اشتیاق به ایجاد یک پیوند مطمئن کمک می کند که اساس روابط پایدار است که چارچوبی مطلوب برای رشد شخصی را تشکیل می دهد.

نظریه بسط خود عاملی را به ما نشان می دهد که رابطه را می سازد و اهمیتی را که این رابطه در خودپنداره و تصویر اجتماعی ما دارد توضیح می دهد. .

با این حال، افراط یا عدم اشتیاق در زوجین می تواند منجر به رنج قابل توجهی شود. شور و اشتیاق بیش از حد می تواند منجر به ادامه حفظ روابطی شود که در بسیاری از جنبه های دیگر زندگی فرد منفی است.

هنگامی که شور و اشتیاق بیش از حد شدید باشد، می تواند به عنوان یک اعتیاد یا وسواس و رنج ناشی از آن نیز تجربه شود. افراط همچنین می تواند منجر به خیانت هایی شود که رابطه ای پایدار و رضایت بخش را از بین می برد.

از سوی دیگر، عدم اشتیاق یکی از دلایل مکرر طلاق است. “من دیگر عاشق نیستم.” عشق تمام شد.” رابطه یکنواخت می شود و می تواند منجر به جدایی شود.

در این مقاله، ما فرآیندهایی را شناسایی کرده‌ایم که شور و اشتیاق را ایجاد، حفظ و تقویت می‌کنند و می‌توانند به فعال نگه داشتن روابط کمک کنند، و نحوه رسیدگی به مشکلات ناشی از زیاده‌روی یا عدم وجود آن.

اختلافات زناشویی

اخلاق و رفتار معقوله ای است که همواره تاثیر به سزایی در شکل گیری یک زندگی خوب دارد. هنگامی که یک سری مسائل پدید می آید که زوجین بر سر آن ها به اختلافات شدیدی بر می خورند، این سوال پیش می آید که پس تفاهم و همدلی چه شده است؟

درست است که تفاوت انسان ها در هر زمینه ای وجود داشته و بی شک تلاش هر فردی انتخاب همسری است که در هر زمینه ای به وی مشابه بوده و سازگاری داشته باشد تا تفاهم لازم در زندگی پدید آید. اما در برخی موارد زوجین بر سر مسائل کوچک هم تفاهم نداشته و به مشاجره می پردازند. این نشانه انتخاب غلط و تفاوت زیاد اخلاقی و رفتاری در بین آنان است. دختر و پسری که به زیر یک سقف می روند، باید در تمامی موارد از قبل با هم صحبت کرده و تفاهمات لازم را داشته باشند. از همدیگر شناخت داشته و اخلاقی و رفتاری به یک شکل باشند. در این زمینه مراکز مشاوره ازدواج می توانند کمک بسیاری به جوانان بکنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

این تفاوت ها در اخلاق و رفتار همواره باعث بروز مشکاتی جدی می شود که رفتارهای دفاعی خاصی را نیز از دختر و پسر به همراه دارد. رفتارهایی که می تواند هرکدام باعث بروز مشکلات بعدی شود. توصیه ما در انتخاب صحیح می باشد انتخابی درست که شما را به سوی یک زندگی خوب و شاداب رهنمود سازد اما در قبال این اختلافات زیاد می توان شیوه مدیریتی خوبی را در پیش گرفت. بر اساس عقیده کارشناسان در این جور مواقع می بایست سیاست هایی خاص به خرج داد. زوجین می توانند با صبوری و همچنین برگزاری چند جلسه مشاوره به هم نزدیک شده و اختلافات را به فراموشی بسپارند. بنابراین برای حل اختلافات می توان همین الان تصمیم گرفت و شروع کرد تا زندگی خود را نجات داده و طعم خوشبختی را بچشیم.

مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع را در سایت مشاوره قبل ازدواج ببینید

منبع:مشاورکو