زندگي با يك نوجوان

زندگی با یک نوجوان

زندگی با یک نوجوان

گاهی اوقات روزها آنقدر با سرعت سپری می‌شوند که رشد و بزرگ‌شدن فرزندمان زیاد به چشممان نمی‌آید و به یک‌باره می‌بینیم که فرزند کوچکمان تبدیل به یک نوجوان شده و ما از بسیاری از کارهای تربیتی، اخلاقی، ادبی و علمی او عقب مانده‌ایم. ما معتقدیم زندگی با نوجوانان می‌توانند همانند سایر مراحل زندگی باارزش و سرشار از تنوع باشد و فکر می‌کنیم والدین باید در این زمینه آگاهی‌های لازم را داشته و تسلی خاطر پیدا کنند. شما سعی کرده‌ایم ایده‌های عملی، آرامش لازم و توانایی‌های مورد نیاز را فراهم کنیم، تا شما شانس این را داشته باشید که بتوانید از نو شروع کنید.
نوسانات خلقی در نوجوانان سریع‌تر از آنچه ما فکر می‌کنیم اتفاق می‌افتد. یک لحظه شما گفت‌وگویی دوستانه با هم دارید و لحظه‌ای دیگر ناگهان رفتار نوجوان به دلیل این که شما او را درک نمی‌کنید، تغییر کرده و تبدیل به طوفانی غیرقابل کنترل می‌شود. سازمان‌ها و برنامه‌های متعدد وجود دارند که والدین می‌توانند در صورت بروز هرگونه موقعیت جدی و احیانا مضر برای نوجوانان خود، به آن‌ها مراجعه کرده و آخرین اطلاعات مربوطه به تحقیقات انجام‌شده و روش درمان و حمایت از نوجوانان را کسب کنند. شیوه‌های درمان متفاوت است، بنابراین والدین خودشان می‌توانند روش‌های اساسی درمان را بر اساس وضعیت خاص خود برای کمک به نوجوانانشان جست‌وجو کنند. کارشناسان کسانی هستند که سال‌ها با نوجوانان کار کرده و تجربه اندوخته‌اند. تخصص در مورد مداراکردن با مشکلات نوجوانانی است که والدین آن‌ها تا سرحد جنون پیش رفته و احساس می‌کنند کاری از دستشان برنمی‌آید و بی‌کفایت هستند.
اغلب مجلات نوجوان حاوی مطالبی است که با روش‌های خاص خود تلاش می‌کنند تا الگوهای خاص زندگی را به نوجوانان القا کرده و از این طریق آن‌ها را مجذوب و شیفته خود سازند. غالبا برنامه‌های تلویزیون اطلاعاتی که قابل دسترسی باشند، در اختیار مردم قرار می‌دهند. همچنین مراکزی وجود دارند که نوجوانان می‌توانند در آن‌جا احساس امنیت کرده و درباره مسائلی که باعث ترس و وحشت آن‌ها می‌شوند، صحبت کنند و کمک بگیرند.
این مراکز به دلیل نیاز نوجوانان به راهنمایی و کمک به برگسالان به وجود آمده‌اند. بعضی از نوجوانان دچار سردرگمی شده و یا خجالت می‌کشند ابتدا از پدر و مادرشان تقاضای کمک بکنند، در حالی که بعضی دیگر دوست دارند در مورد تمام مشکلات خود،‌ با والدینشان صحبت کنند. در خانواده‌های مشابه ممکن است نوجوانی مشکلات خود را با والدینش در میان بگذارد، ولی نوجوان دیگری مشکل خود را خصوصی دانسته و ترجیح دهد آن را با مراکز و یا افراد ناشناس مطرح کند و از آن‌ها کمک بگیرد.
بعضی از والدین می‌دانند چگونه از بودن در کنار نوجوانانشان لذت ببرند، ولی متاسفانه بعضی دیگر در این مورد آگاهی ندارند. توجه داشته باشید که نوجوانان شما همانند شما نیستند. وقتی آن‌ها در کارهایی که برنامه‌ریزی کرده‌اند موفق می‌شوند، احساس وجد و شادی می‌کنند. همیشه به خاطر داشته باشید که کودکان شما غیر از شما هستند. احساس غرور کنید از این‌که نوجوانان شما در حال بزرگ شدن هستند. همیشه به خاطر داشته باشید نوجوانانتان شما را دوست دارند و به عشق و محبت شما نیاز دارند. وقتی شما از نوجوانانتان مایوس می‌شوید، سعی کنید زندگی را به خودتان و به دیگران سخت نگیرید. یادتان باشد نوجوانانتان را تحسین کنید. انرژی خود را با احساس گناه نسبت به این واقعیت، که به عنوان یک انسان کامل نیستید هدر ندهید.

 

دلایل به وجود آمدن احساس‌های شما
وقتی نوجوانان مشکلی پیدا می‌کنند،‌ شما احساس درماندگی و دست‌پاچگی می‌کنید و اجازه می‌دهید این احساس‌ها همه جنبه‌های زندگی‌تان را تحت‌الشعاع قرار دهند. مهم این است که بررسی کنید و ببینید می‌خواهید مشکل ایجادشده کدام یک از جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر خوب فکر کرده و بررسی کنید، می‌فهمید این مشکل چه مواردی از زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و در چه مواردی بی‌اثر بوده است. ضمنا درمی‌یابید چه موقعیت‌هایی از زندگی شما تحت تاثیر این مشکل قرار گیرد و چه موقعیت‌هایی احتیاج به تاثیرپذیری ندارند.
عده‌ای از والدین فکر می‌کنند باید صددرصد انرژی و وقت خود را صرف فرزندانشان بکنند. آن‌ها از ترتیب دادن برنامه‌های مختلف برای فرزندانشان، یا دعوت دوستان آن‌ها به منزل و یا بحث و گفت‌وگوی صمیمانه با آن‌ها لذت می‌برند. وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، پدر و مادر احساس می‌کنند نیازی نیست که تمام وقت خود را در اختیار نوجوانانشان قرار دهند. زمانی که یک نوجوان دچار مشکل می‌شود، اغلب والدین خود را ملزم می‌دانند که از اختیاراتشان استفاده کرده و صددرصد وقت و انرژی خود را برای حل آن مشکل اختصاص بدهند. این امر کاملا طبیعی است، ولی در نهایت باید به یک مرحله‌ای برسد که پدر و مادر کمتر درگیر این مسئله باشند. شما نمی‌توانید به جای نوجوانانتان زندگی کنید. فقط تعداد معدودی از پدر و مادرها می‌توانند به مدت طولانی از نوجوانانشان حمایت کنند.
بعضی از والدین می‌گویند مد اراکردن با نوجوانان دیگر، آسان‌تر از مداراکردن با نوجوانان خودشان است،‌ زیرا عکس‌العمل انها نسبت به سایر نوجوانان ساده‌تر می‌باشد.
غالبا شما برای نوجوانان خود وقت بیشتری صرف کرده و از نظر مالی، بردباری و استفاده از تجربیات شخصی و درایت، نهایت سعی خود را به کار می‌برید. شما در مورد یک نوجوان دیگر، شاید فقط کمی وقت صرف کنید و چون یک موقعیت موقتی است، بنابراین احساس‌های به وجود آمده نیز موقتی خواهد بود. نوجوانان متعلق به دنیایی هستند که مخصوص خود آن‌هاست.
معمولا شما برای نوجوانان خود در درازمدت برنامه‌ریزی می‌کنید و همین امر باعث می‌شود که احساس‌های عمیقی در شما به وجود آید. ممکن است والدین احساس‌های تازه‌ای پیدا کنند که قبلا از وجود آن‌ها بی‌اطلاع بودند. بعضی از این احساس‌ها به نقش آن‌ها به عنوان پدر و مادر مربوط می‌شود، ولی بیشتر آن‌ها بستگی به تیپ شخصیتی آن‌ها دارد. شما به علت این‌که با نوجوانانتان زندگی می‌کنید و تقریبا هر روز آن‌ها را می‌بینید، بنابراین به احساس‌هایی که دارید، آگاه خواهید بود.
به زمانی فکر کنید که حتی صاحب فرزندی نبودید. آیا فکر می‌کردید چه نوع پدر و مادری باشید؟ آیا آرزو می‌کردید خصوصیات دیگری داشته باشید؟ وجود مسائلی که فائق آمدن بر آن‌ها مشکل است،‌ در مورد نوجوانان امری کاملا طبیعی است. همان‌طور که داشتن افکار منفی در مورد آن‌ها طبیعی است. بنابراین زندگی خودتان را بکنید و یاد بگیرید که چطور از آن احساس‌های منفی رهایی پیدا کنید.
می‌توانید برای رهایی از افکار خود، از کلمات استفاده کنید. بدون کلمات ما نمی‌توانیم به روشنی فکر کنیم. ما اغلب در اثر برخورد با مشکل دچار استرس می‌شویم، ولی با وجود آگاهی به آن مشکل کلماتی برای بیان آن پیدا نمی‌کنیم، لذا چاره‌ای نداریم جز این‌که زجر بکشیم.
هر چه به ذهنتان می‌رسد، بنویسید. مهم نیست تا چه اندازه زشت و بی‌ادبانه و بی‌ملاحظه بیان شوند. حتما نباید نوشته شما به صورت جملات کامل و با انشای خوب باشد، بلکه می‌توانید افکار خود را در قالب کلمات نیز بیان کنید. وقتی به نوشته خود نگاه می‌کنید، سعی کنید در مورد این‌که چطور آن کلمات به ذهن شما خطور کرده‌اند، فکر کنید. ممکن است خودتان از آنچه که نوشته‌اید، وحشت کنید، ولی بهتر است دقیقا بدانید که دلیل این عکس‌العمل شما چیست. والدین نباید از کارهای نوجوانان خود عصبانی شده و احساس کنند مورد علاقه آن‌ها نمی‌باشند. البته این امری کاملا طبیعی است که شما در اثر رفتار نوجوانانتان دچار چنین احساسی شوید. این امر تعجب‌آور نیست که والدین در عین حال که از رفتار نوجوانانشان آشفته می‌شوند، ولی دوست دارند آن‌ها در زندگی‌شان ممتاز و موفق باشند. همچنین غیرعادی نیست اگر والدین در مورد رفتارهای بعدی نوجوانانشان مطمئن نباشند.

زندگی با یک نوجوان
سعی کنید آنچه را که فکر می‌کنید، مشخص کنید. اگر بدانید احساس‌های شما از کجا ناشی می‌شوند، می‌توانید جلوی منابعی که این احساس‌ها از آن‌جا ناشی می‌شوند را بگیرید و یا با آن‌ها مدارا کنید. می‌توانید از نو شروع کنید. بعضی وقت‌ها با مراجعه به فهرست آنچه فکر می‌کنیم و احساس می‌کنیم، به این واقعیت پی می‌بریم که آنچه در زندگی ما اتفاق می‌افتد، آن چیزی نیست که ما می‌خواستیم، ولی می‌دانیم ممکن است بتوانیم از نو شروع کنیم، چون ارزش دوباره شروع کردن را دارد.
جالب است بدانید آنچه در حال حاضر ممکن و واقعی به نظر می‌آید،‌ ممکن است در آینده چنین نباشد. آنچه در حال حاضر ممکن و واقعی است، شاید قبلا ممکن و واقعی نبوده است. موقعی که شما از نو شروع می‌کنید، در مورد چیزی فکر می‌کنید که در حال حاضر برای شما ممکن واقعی است. و در بسیاری از مواقع می‌توانید موقعیت خود را تغییر دهید. مهم‌ترین مسئله برای این‌که از نو شروع کنید، این است که موقعیت جدیدی برای خود فراهم کنید. یک تغییر کوچک باعث می‌شود دنیا را متفاوت با آنچه که قبلا می‌دیدید، ببینید.
ایجاد یک تغییر کوچک کمتر از آنچه که شما فکر می‌کنید، انرژی می‌برید. باید یاد بگیرید، چطور می‌توانید بعضی از عادات خود را ترک کرده و تغییر دهید. برای این کار احتیاج به پشتکار دارید. وقتی مردم می‌فهمند عکس‌العملشان در مقابل وقایع و رویدادها بر اساس عادات رفتاری آن‌هاست، نه بر اساس آنچه که اتفاق افتاده است، بسیار متعجب می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند اگر بتوانند عادتشان را تغییر دهند، می‌توانند همه چیز را تغییر دهند.
نوجوانان می‌توانند دارای احساس‌های زیر باشند:
– مورد علاقه بودن
– دوست داشتن
– احساس منحصربه‌فرد بودن
– اعتماد به نفس
– رضایت و خوشحالی
– فریب‌خوردن
– عدم احساس مسئولیت
– عدم تحرک
– یأس و ناامیدی

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مشاوره ازدواج مراجعه کنید

بازدید:۳۷۹۸۲۳

رتبه مقاله در گوگل:مرکز مشاوره مشهد

 

منبع:مشاورکو

مشاوره در برترین مراکز مشاوره مورد تایید کانون مشاوران ایران

مرکز مشاوره ازدواج