لزوم مدیریتی اقتصادی بر روی هزینه های زندگی در ابتدای زندگی مشترک

لزوم مدیریتی اقتصادی بر روی هزینه های زندگی در ابتدای زندگی مشترک

بعد از ازدواج همه چیز خوب است و والدین شما برای رفاه حال شما یخچالتان را پر از مواد غذایی کرده اند.حتی برای چند روز هم غذا دارید، همه جا تمیز و مرتب و آماده است تا زندگی مشترکتان را با نشاط آغاز کنید. اما داستان دقیقا از جایی شروع می‌شود که برای خرید مایحتاج، پای شما به سوپرمارکت محله باز می‌شود.

به گزارش روزنامه خراسان؛ اگر تاکنون تجربه خرید نداشته‌اید، احتمالا هر چیزی که توجه شما را جلب می‌کند برمی‌دارید و چیزهای زیادی به خاطر می‌آید که نیاز دارید یا شاید بعدها به کارتان بیاید. همین می‌شود که کلی خرید مربوط و نامربوط انجام می‌دهید و زمان پرداخت هزینه اجناس، وقتی رقم مذکور را می‌شنوید، حس ناخوشایندی به شما دست می‌دهد و با خودتان می‌گویید: «وای خدای من این خرت و پرت‌ها چقدر گران شده است!»

بسیاری از خانواده‌ها با این ذهنیت که فرزندانشان به اندازه کافی بزرگ شده‌اند آن‌ها را روانه خانه بخت می‌کنند و از دادن برخی آموزش‌های کوچک و اساسی به آن‌ها غفلت می‌کنند. یکی از این آموزش‌های کوچک، آموزش خرید کردن برای منزل است. در ادامه مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که برای خریدی مقرون به صرفه و اقتصادی لازم است بدانید.

 فهرست تهیه کنید

قبل از ترک خانه به هدف خرید، حتما فهرستی به همراه داشته باشید. این کار علاوه بر جلوگیری از فراموشی احتمالی سبب می‌شود که خریدهای نامربوط و بی برنامه کمتری انجام دهید و حساب و کتاب دستتان بیاید. همیشه خریدهایی را که در طول روز انجام می‌دهید، در دفترچه‌ای یادداشت کنید و هر ماه هزینه‌ها را جمع کنید و هزینه‌های انجام شده را تحلیل کنید. بدین گونه مدیر مالی زندگی خودتان می‌شوید.

 چه چیزی بخریم؟

برای تهیه فهرست خرید اولویت را به اجناس ضروری بدهید. برخی اجناس و غذاهای فانتزی بیشتر جنبه تفننی دارند و به اصطلاح بَرج محسوب می‌شوند نه خرج و می‌توان کاربرد آنها را به روزهای خاص یا مناسبت‌های خاص محدود کرد. به یاد داشته باشید که حذف برخی اجناس از سبد خانواده آسیبی به رشد، سلامت و شادابی شما نمی‌رساند؛ حتی در صورت استفاده، می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. به طور مثال می‌توان از سس مایونز، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و… نام برد. پس برخی اجناس مصرفی غیرضروری را حذف کنید و برای آن‌ها جایگزین‌های به صرفه تر و سالم‌تری پیدا کنید.

از کجا بخریم؟

به طور طبیعی برای هر کالای خاص، مرکز خاصی برای خرید آن وجود دارد که در مناطق مختلف شهر مستقر است. اگر وسیله نقلیه دارید می‌توانید از این مراکز اجناس موردنظرتان را تهیه کنید اما اگر وسیله نقلیه ندارید این کار برای شما چه از لحاظ مالی و چه زمانی به صرفه نیست. بهتر است مراکزی را برای خرید انتخاب کنید که علاوه بر دارا بودن بخش‌های موردنیاز قیمت‌هایشان هم مناسب‌تر از مراکز دیگر باشد. از تخفیفات فروشگاه‌های بزرگ استفاده کنید.

چه مقدار خرید کنیم؟

اینکه چه چیزی را به صورت کلی و چه چیزی را به صورت جزئی تهیه کنید، علاوه بر میزان مصرف به شاخص‌های دیگری نیز بستگی دارد. به‌عنوان نمونه در ابتدای زندگی بهتر است میوه و سبزیجات را به میزان خیلی کم تهیه کنید. این کار هم جلوی اسراف و خراب شدن آن‌ها را می‌گیرد هم باعث می‌شود که همه چیز را تازه تازه مصرف کنید. انبار کردن برخی اجناس علاوه بر صرف هزینه، سبب فاسد شدن و گذشتن تاریخ انقضای آن‌ها نیز می‌شود و گاهی اصلا فراموش می‌کنید که چنین جنسی را در خانه ذخیره کرده‌اید. تهیه برخی اجناس به صورت کلی به صرفه‌تر است زیرا دیگر نیازی نیست هزینه بسته بندی را بپردازید. به طور مثال خرید چند کیلو لوبیای باز به صرفه تر از خرید یک بسته لوبیا است یا خرید دستمال کاغذی تاشده فله‌ای در مقایسه با یک جعبه دستمال کاغذی به صرفه‌تر است. یادتان باشد قرار نیست هزینه شکیل بودن بسته‌بندی کالاها را شما بپردازید!

سایت مشاوره قبل ازدواج به شما در رابطه با این موضوع کمک خواهد کرد

در این رابطه بخوانید :

هزینه های زندگی

منبع:تریبون آزاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *