پیامدهای سبک دلبستگی مرتبط با ارتباط ها

پیامدهای سبک دلبستگی مرتبط با ارتباط ها

بسیاری از محققان معاصر سبک های دلبستگی را با استفاده از دو بُعد جدا از هم اما متوالی تشخیص می دهند: اجتنابی و اضطرابی.
بعد اضطرابی و اجتنابی تغییرپذیری زیادی را در سبک های دلبستگی بزرگسالی داراست.
از این ها گذشته، سطوح دلبستگی و اضطراب می تواند بر ارزیابی های فردی از یک همسر و داشتن روابط رمانتیک نیز تأثیرگذار باشد. بعد اضطراب با حسی که شخص در طرد شدن از سوی همسرش دارد مرتبط است. بدین سان، افراد دارای میزان زیادی اضطراب به دلیل ترس از رهایی، تمایل به حفظ رابطه نزدیک با همسر خود دارند. افراد دارای نمرات بالا در مقیاس اضطراب تمرکز بسیار زیادی بر دلبستگی و “شدیداً خواهان نزدیکی و صمیمیت در روابط خود” هستند. افراد دارای دلبستگی اضطرابی با وجود رهایی احتمالی استرس را تجربه می کنند و اعتماد کمتری به نقش دلبستگی خود دارند.
آنها هنگامی که با همسر خود رابطه نزدیکی ندارند احساس ناامنی می کنند و اغلب در روابط خود دچار نشخوار فکری هستند، همچنین زمان زیادی را در تمرکز بر آنچه در جریان است و اینکه چه چیزی کار را خراب می کند می گذرانند.
سطوح اجتنابی با میزان راحتی شخص دارای احساس صمیمیت هیجانی رابطه دارد. تحقیقات حاکی از آن است که افراد دارای نمرات بالاتر در مقیاس اجتنابی تمایل به سرمایه گذاری کمتر در برقراری رابطه می کنند و در تلاشند تا استقلال روانی و هیجانی از همسر خود را حفظ کنند. اتکیوری و همکاران (۲۰۱۳) ذکر کردند که اجتنابی بالا با “ارج گذاری کمتر روابط نزدیک” و اتکای سطحی بر روابط برای برآورده کردن نیازهای دلبستگی مرتبط است.


افراد دارای نمرات بالا در سبک دلبستگی اجتنابی سعی می کنند از همسر خود فاصله بگیرند، از آنجایی که آنهافکر می کنند این شکل دلبستگی جوابگوی نیازها و انتظارات آنها نخواهد بود. در واقع آنها به دلیل واهمه از دست دادن همسر خود از بسیار نزدیک شدن به او اجتناب می کنند.
باتزر و کمپل (۲۰۰۸) در مطالعه ای۱۱۶ زوج متأهل را بررسی کردند. آنها سطوح دلبستگی، تعهد زوجین به هم و رضایت زناشویی را سنجیدند. نتایج نشان داد که افراد دارای سطوح بالای اضطرابی و اجتنابی دارای رضایت جنسی کمتری از زندگی زناشویی خود بودند. بعلاوه، آنهایی که همسرشان دارای الگوهای اجتنابی بود نیز دارای رضایت جنسی کمتری بودند.
افراد دارای نمرات پایین در هر دو ابعاد اضطرابی و اجتنابی سبک دلبسته ایمن داشتند. افراد دارای سبک دلبسته ایمن تمایل به سازگاری بیشتر و راحتی در روابط خود دارند. همچنین داشتن سبک دلبستگی ایمن نسبت به همسر خود به طور کلی سهم بسیار زیادی در رضایت از روابط ایفا می کند (رولز، راتزولد و فریدمن، ۲۰۰۸).

مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع را در سایت مشاوره قبل ازدواج ببینید

در این رابطه بخوانید :

رضایتمندی از رابطه در زندگی مشترک

منبع:مشاوره-ازواج.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *