کاهش رشد زاد و ولد و دگرگونی های بنیان خانواده ها

کاهش رشد زاد و ولد و دگرگونی های بنیان خانواده ها

مبحث کاهش روند و سیر نزولی زاد و ولد در بین خانوار های کشورمان در چند سال گذشته یکی از معضلاتی است که افکار بسیاری از نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشور را به خود معطوف کرده است.

بحث کاهش نرخ موالید و تغییرات ساختاری درخانواده های ایرانی درچند سال اخیر یکی از معضلاتی است که افکار بسیاری از نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشور را به خود معطوف کرده است.
مواردی نظیر کاهش نرخ موالید، پیری جمعیت، برهم خوردن روابط خویشاوندی و…ازجمله موادی است که در بحث تغییر وتحولات خانواده بسیار به آن پرداخته می شود.

هم اندیشی : به عنوان اولین سوال ، خانواده تراز انقلاب اسلامی از نظر شما چه ویژگی هایی دارد؟

خانواده اسلامی شاخصه‌هایی دارد که وقتی آنها را در خانواده‌های موجود در کشورمان مورد بررسی قرار می دهیم بخش هایی از این شاخصه ها در خانواده های ما وجود دارد و در برخی امور هم دچار ضعف هستیم. لذانمی‌توانیم قطعی و اثباتی جواب بدهیم و باید یک طیف  یا دامنه را دراین  بحث مد نظر قرار دهیم.

به عنوان مهم ترین و اصولی ترین ویژگی خانواده ای که شیوه ای اسلامی را در پیش گرفته میتوان  اسوه متقین را نام برد . چراکه در قرآن وبه زبان اولیاء خدا نقل شده است که «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا». پس خانواده‌ تراز دینی، خانواده‌ ای  اسوه است، آن هم اسوه برای متقین .

هم اندیشی : این اسوه بودن چه تاثیری در سایر ساحات اجتماعی میتواند داشته باشد؟

این فرهنگ تقوا باید در خانواده پیاده‌سازی شده باشد که نه تنها تمام تعاملات داخل خانه به دور از گناه باشد ، بلکه این نورانیت  وتقوای نهاد خانواده، برای نورافشانی به سایر خانواده‌ها و محله و جامعه هم بتواند نقش‌ آفرینی کند.
این مسئله آسیب‌ها و خسارات ویران‌گری را برای تمدن اسلامی و ایرانی،

بسیار جای تأسف دارد که در بودجه جاری کشور ۲۳۰ میلیارد تومان، برای تشویق عقیم‌سازی و محدودسازی نسل قرار داده می شود.

هم اکنون اگر ما این روند را دچار اختلال کنیم و خانواده‌های تک فرزند، بدون فرزند، یا در نهایت ۲ فرزند را در جامعه فرهنگ‌سازی کردیم، در نسل دوم و سوم این رابطه‌ها از هم گسسته می‌شود، و دیگر چیزی به نام فامیل، خانواده‌ای عمیق، روابط اجتماعی در قالب صله رحم و ارتباطاتی که نیازهای قطعی انسان هست مثل رفت و آمدها، گفتگوها، انجام دید و بازدیدهای سالم که نیازهای قطعی بشر هست نخواهیم داشت .

انتقال فرهنگی از طریق گفتگوها و روابط موجود در ساختار ارتباطات صله رحم بین نسلها انجام نخواهد شد و این آسیب ها ، سنگین‌ترین ضربه را به انسجام اجتماعی و انسجام فرهنگی وارد می‌کند و دچار یک شکاف بین نسلی می‌شویم که هویت اجتماعی ما و هویت فرهنگی و ملی و تمدنی ما را دچار شکست و اخلال و آسیب جدی و جبران ناپذیر می‌کند.

از سوی دیگر چون این کنترل نسل درکشور درحال حاضر بیشتر ازسوی شیعیان دنبال می شود و اهل سنت و سایر اقلیت‌ها مطلقا به این مسئله نمی پردازند ، ازاین جهت نیز می تواند مذهب و کشور مارا دچار مشکل کند.

برای دیدن مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع به مرکز مشاوره ازدواج رجوع کنید

 

منبع:تریبون آزاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *