ابراز محبت کلامی زوجین می تواند پایداری بیشتری برای رابطه به همراه بیاورد. یک ازدواج برای پایدار و شاد بودن باید به ازای هر تعامل منفی در طول مشاجره، پنج یا بیشتر تعامل مثبت داشته باشد.

خواه فقدان رابطه جنسی، لباسشویی یا مدیریت پول باشد، مشاجره در ازدواج اجتناب ناپذیر است.

تاثیر ابراز محبت کلامی زوجین

برای درک تفاوت بین یک زوج شاد و یک زوج بدبخت، دکتر. گاتمن و رابرت لونسون در دهه ۱۹۷۰ یک مطالعه طولی روی زوج ها انجام دادند. آنها از زوجین خواستند تا در عرض ۱۵ دقیقه مشکلی را در رابطه خود حل کنند و آنها را مشاهده کردند(منبع).

پس از مطالعه دقیق نوارها و پیگیری مسیر این زوج ها برای ۹ سال آینده، آنها این توانایی را به دست آوردند که پیش بینی کنند کدام زوج با هم می مانند و کدام یک با موفقیت بیش از ۹۰ درصد از هم جدا می شوند.

کشف آنها ساده بود. تفاوت بین زوج های شاد و ناشاد با تعادل بین تعاملات خوشایند و ناخوشایند در طول اختلاف ایجاد شد. نسبت بسیار خاصی وجود دارد که می تواند عشق را دوام بیاورد.

نسبت جادویی

این “نسبت جادویی” ۵ به ۱ است. این بدان معنی است که برای هر تعامل منفی در طول تعارض، یک ازدواج پایدار و شاد دارای پنج یا بیشتر تعامل مثبت است.

وقتی همسران درباره موضوع مهمی بحث می کنند ، آنها ممکن است بحث کنند، اما همچنین می خندند و شوخی می کنند و نشانه هایی از محبت وجود دارد، زیرا آنها قبلا پیوندهای عاطفی ایجاد کرده اند.

برعکس، زوج‌های ناراضی تمایل دارند تعاملات مثبت کمتری داشته باشند و در جبران تشدید منفی‌گرایی مشکل دارند. اگر نسبت تعامل مثبت به منفی در حین اختلاف یک به یک یا حتی کمتر باشد، رابطه سالم نیست و می‌توان فرض کرد که دیر یا زود زوج به طلاق می‌رسند.

اما چه چیزی به عنوان یک تعامل منفی به حساب می آید؟

تعامل منفی

الگوهای تعاملات منفی یکی دیگر از پیش بینی کننده های طلاق است، مانند احساس تنهایی و بیگانگی. در حالی که خشم مطمئناً یک احساس منفی و یک واکنش طبیعی در طول مشاجره است، اما لزوماً تهدیدی برای ازدواج نیست. دکتر در کتاب چرا ازدواج ها موفق می شوند یا شکست می خورند. گاتمن توضیح می دهد که خشم تنها زمانی اثرات منفی دارد که به شیوه ای انتقادی یا تحقیرآمیز ابراز شود.

فعل و انفعالات منفی در طول بحث شامل تحقیر کردن نسبت به دیگری یا حالت تدافعی است. زبان بدن مانند چشم دوختن می تواند یک واکنش شدید منفی باشد و مهم است که به یاد داشته باشید که منفی گرایی قدرت عاطفی زیادی دارد، به همین دلیل است که برای متعادل کردن یک واکنش منفی پنج واکنش مثبت لازم است. البته تعاملات منفی در ازدواج های سالم اتفاق می افتد، اما به زودی ترمیم می شوند و با شناخت و همدلی جایگزین می شوند.

پنج تعامل مثبت

زوج‌هایی که شکوفا می‌شوند، متفاوت از آنهایی که شانس طلاق بالایی دارند، درگیر درگیری می‌شوند. آنها نه تنها خود را مؤدبانه‌تر نشان می‌دهند، بلکه با حرکات ساده و در عین حال مهم‌تر حرکات جبران‌کننده‌ای انجام می‌دهند تا بر جنبه مثبت رابطه‌شان تأکید کنند.

در زیر لیستی از تعاملاتی است که زوج‌های با پیوند به طور مداوم از آنها برای حفظ مثبت و صمیمیت استفاده می‌کنند.

۱٫ علاقه واقعی

وقتی شریک زندگی تان از چیزی شکایت می کند، آیا با علاقه گوش می دهید؟ آیا کنجکاو هستید که بدانید چرا او اینقدر عصبانی است؟ ابراز علاقه شامل سؤالات باز است، اما همچنین ارتباط غیرکلامی مانند تکان دادن سر، تماس چشمی، تعجب هایی مانند «ممم» که نشان می دهد چقدر جدی به صحبت های طرف مقابل گوش می دهیم.

۲٫ مراقب باشید

هر چند وقت یک بار دستان خود را لمس می کنید، یک بوسه عاشقانه می دهید یا شریک زندگی خود را در آغوش می گیرید؟ ابراز محبت هم در طول بحث و هم در دوره آرامش می تواند کمک کننده باشد.

در طول یک مکالمه شدید، ابراز محبت فیزیکی یا کلامی می تواند استرس را کاهش دهد. اگر در حین دعوای همسرتان دست شما را در دست او بگیرد و بگوید این وضعیت برای من خیلی سخت است. اما من واقعا شما را دوست دارم و می دانم که با هم این مشکل را حل خواهیم کرد ، مطمئناً احساس بهتری خواهید داشت زیرا این ابراز محبت باعث کاهش تنش و نزدیک شدن شما می شود.

۳٫ نشان دهید که اهمیت می دهید

شعار ما برای ماندگار کردن یک ازدواج “اشارات کوچک اما اغلب” است. کارهای کوچکی که به شما نشان می‌دهند که به شما اهمیت می‌دهند، راهی قدرتمند برای تقویت جو مثبت در ازدواج شما هستند.

احترام گذاشتن به چیزی که برای شریک زندگی تان مهم است، حتی زمانی که مخالف هستید، نشان می دهد که شما علایق او را با منافع خود برابر می دانید و به همسرتان نشان می دهد که برایتان مهم است. از سوی دیگر، نحوه برخورد شما با یکدیگر در خارج از یک مشاجره بر نحوه برخورد شما با دعواهای اجتناب ناپذیر تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، اگر می‌دانید که شریک زندگی‌تان روز بدی را در دفتر داشته است و در راه خانه برای خرید شام توقف کرده‌اید، به او نشان می‌دهید که به او فکر می‌کنید. این حرکات کوچک در طول زمان اضافه می شوند و بالشتکی از مثبت بودن را در ازدواج شما ایجاد می کنند، به طوری که وقتی وارد درگیری می شوید، به راحتی می توانید تعاملات مثبتی داشته باشید که بر موارد منفی سایه افکنده است.

۴٫ قدردانی با نیت

نگرش درونی شما نسبت به همسرتان بر نحوه رفتار شما با او تأثیر می گذارد. با تمرکز بر نکات مثبت ازدواج خود مانند روزهای خوب گذشته و ویژگی های تحسین برانگیز او، جو مثبتی در رابطه ایجاد می کنید.

انرژی منفی به افکار شما هجوم می‌آورد ، مخصوصاً در هنگام مشاجره. حتی ممکن است در آن زمان برای یافتن کوچکترین عنصر مثبت در رابطه خود دچار مشکل شوید.

اکنون افکار خود را به عمل تبدیل کنید: هر بار که یک فکر مثبت را بیان می کنید یا از شریک زندگی خود یک تعریف شفاهی می کنید، مهم نیست که چقدر بی اهمیت به نظر می رسد، ازدواج خود را تقویت می کنید.

۵٫ فرصت هایی برای اجماع پیدا کنید

وقتی زوج‌ها با هم دعوا می‌کنند، روی نقاط اختلاف تمرکز می‌کنند اما فرصت را از دست می‌دهند تا آنچه را که هر دو بر سر آن توافق دارند برجسته کنند. وقتی به دنبال فرصت‌هایی برای نزدیک‌تر شدن می‌گردید، نشان می‌دهید که دیدگاه شریک زندگی‌تان را می‌شناسید و برایتان مهم است. اتحاد در یک اختلاف، هر چند در دامنه کوچک، می تواند به طور کامل نحوه بحث زوج ها را تغییر دهد.

ابراز همدردی کنید و عذرخواهی کنید

همدلی یکی از عمیق ترین اشکال ارتباط انسانی است. وقتی با همسرتان همدلی می کنید، نشان می دهید که احساس او را درک می کنید و احساس می کنید، حتی اگر آن را به صورت غیرکلامی، با حالت صورت یا حالت بدن بیان کنید.

گفتن عباراتی مانند برای من منطقی است که شما چنین احساسی دارید … به شریک زندگی شما کمک می کند تا بفهمد که شما در کنار او هستید. همدلی یک مهارت ارتباطی عمیق است که همه شرکا می‌توانند و باید آن را بهبود بخشند، و هیچ محدودیتی برای میزان همدلی که مجاز به ابراز آن هستید وجود ندارد.

اگر شریک زندگی تان از حرف ها یا کارهای شما ناراحت شده است، به سادگی عذرخواهی کنید. در طول مشاجره استراحتی پیدا کنید و بگویید متاسفم که به شما صدمه زدم. من واقعاً از این بابت متاسفم و شما یک تعامل مثبت و همدلانه ایجاد خواهید کرد که پیوند شما را تقویت می کند.

دیدگاه شریک زندگی خود را بپذیرید.

یکی از رویکردهایی که جو را در هنگام اختلاف به شدت بهبود می بخشد، درک این موضوع است که هر دو دیدگاه معتبر هستند، حتی زمانی که در تضاد باشند.

حتی اگر با دیدگاه شریک خود موافق نیستید، نشان دادن اینکه دیدگاه او را درک می کنید نشان دهنده احترام شماست. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف، خلاصه کردن تجربیات شریک زندگی‌تان است، حتی زمانی که مخالف هستید. به یاد داشته باشید که نگرش مثبت به این معنی نیست که با یک دیدگاه موافق هستید، بلکه نشانه احترام است.

شوخی کن

شوخی‌های سبک، شوخی‌ها و خنده‌ها می‌توانند تنش‌ها را حتی در یک دعوای دیوانه‌کننده کاهش دهند. اکثر زوج ها شوخی های خاص خود را دارند که فقط با یکدیگر به اشتراک می گذارند. این همچنین ثابت می کند که هر پیوند چقدر منحصر به فرد است.

با این حال، احتیاط لازم است: به یاد داشته باشید که همیشه راهی برای شوخی پیدا کنید که احترام و قدردانی را برای همسرتان تضمین کند و شما را به هم نزدیک‌تر کند.

نسبت خود را اندازه گیری کنید

آیا در رابطه شما عدم تعادل وجود دارد؟ به نحوه تعامل خود با شریک زندگی خود توجه کنید. آیا به ازای هر تعامل منفی، نسبت مثبتی وجود دارد؟ اگر نه، این کار را به عهده بگیرید که تعاملات مثبت بیشتری را در رابطه خود ایجاد کنید و سعی کنید آن لحظات حتی کوتاه مدت ارتباط عمیق را که قبلاً وجود دارد و تا به حال متوجه آن نشده اید، برجسته کنید.

برای یک هفته یک دفتر یادداشت کنید که در آن تعاملات مثبت در ازدواج خود را یادداشت کنید، مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می رسند. همانطور که تحقیقات روانشناسی نشان می دهد:

 هر چه احساسات و اقدامات مثبت بیشتری ایجاد کنید، ازدواج شما شادتر و پایدارتر خواهد بود.

پیام های دوست دارم

این پیام ها خوب است ولی یاد بگیرید به روش های بالای ابراز کلامی و رفتاری داشته باشید.

تمامِ آن چیزی که درباره‌ی تو در سرم هست،
ده‌ها کتاب می‌شود،
اما تمام چیزی که در دلم هست،
فقط دو کلمه است،
دوستت دارم

جملات ناب دوستت دارم 

دوست داشتنت بزرگترین نعمت دنیاست
مرا شاد میکند و لبخند را به دنیایم هدیه میکند
حتی این روزها گاهی پرواز میکنم
من این دوست داشتن را بیشتر از هر چیز در این دنیا دوست دارم …

متن دوستت دارم عشقم

تنها این را می دانم
که دوس داشتنت
لحظه
لحظه ی
زندگیم را می سازد
و عشقت
ذره
ذره ی
وجودم را

متن کوتاه عاشقانه دوستت دارم عشقم عزیزم

زندگی می کنم و برایش دلیل هم دارم :
دوست داشتن تــــــــــــــــــــــو …

جملات زیبا و ناب دوستت دارم برای همسر

و چه انتظار بزرگی است
اینکه بدانی
پشت هر “دوستت دارم”
چقد دوستت دارم…!

جمله زیبای عاشقانه دوستت دارم

نبض زندگیم
با صدای نفس های تو میزند
قشنگ ترین صدای زندگیم ضربان قلب توست
ترنم دلنشین لحظه هایم با من بمان

متن دلنشین برای ابراز حس دوستت دارم 

دوست داشتن یعنی
وقتی میــــدونه…
رو چیزی حساسی…
یا از کاری بدت میـــاد…
حواسش هست که ناراحتت نکنه…
دوست داشتن یعنی همین…

جملات زیبای دوستت دارم رمانتیک 

و من هنوز تو را مثل “تمام شد” مشق شبم دوست دارم …

متن کوتاه دوستت دارم عشق

هر کسی را بهر کاری ساختند
مرا بهر دوست داشتن تو
به همین سادگی

با رعایت کردن نکاتی خانوم ها می توانند محبت همسر خود را بیشتر کنند که یکی از این نکات گفتن کلمه دوستت دارم و افتخار کردن به همسر خود در جمع می باشد.

نکاتی که برای جذب همسر مهم است شامل : در کارها با او مشورت کنید ، گوش کردن و توجه کردن به همسرتان هنگام صحبت ، هرچند که شما مخالف باشید مهم است.

در زندگی باید هر دو طرف زمینه اعتماد را برای یکدیگر فراهم کنند تا هر کدام در انجام سرگرمی هایی که به آن علاقه دارند یکدیگر را بهتر درک کنند و همین عامل باعث می شود صمیمیت بین زوجین بیشتر شود.

زمانی که برای تفریح به بیرون می روید سعی نکنید در باره مشکلات با یکدیگر صحبت نکنید زیرا باعث تلخی می شود و به سلیقه های یکدیگر احترام بگذارید. گذشت باعث پایداری زندگی می شود و از خطاهای یکدیگر صرف نظر کنید و هیچ وقت همسر خود را به خاطر گذشت سرزنش نکنید.

بانوان نباید تمام وقت خود را در کار خانه بگذارنند و برای همسر خود هم وقت داشته باشند ولی هنگام برگشت همسر خود به او اجازه دهید استراحت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مشاوره ازدواج رجوع کنید

منبع:مرکزمشاوره.com,