آیا ازدواج در سن کم خوب است؟ سن کم دختر در ازدواج تاثیرگذار است؟ بسیاری از والدین بر این باورند که اختلاف سنی برای دختران و پسران به منظور ازدواج الزامی است. این بحث درست است  اما آنان این نکته را در نظر نمیگیرند که اختلاف سنی در ابتدا برای همگان مشکل ساز نیست به این معنی که بسیاری از زوجین در سال های اخیر با اختلاف سنی کم و یا با سنی یکسان ازدواج کرده و زندگی خوشی را تجربه کرده اند اما بعضی نیز با همین شرایط دچار مشکل می شوند درواقع این موضوع بسته به بلوغ فکری و آن خواست فرد از زندگی دارد و شرایط فکری زوجین است که وضعیت زندگی و شرایط آن را رقم می زند.

سن کم دختر در ازدواج

اما شرایط و آمار نشان می دهد که اختلاف سنی زیاد همواره مشکل ساز بوده است.

طرز تفکر و همچنین عقیده ی آنان بسیار متفاوت است و هنگامی که چند سالی از زندگی بگذرد، این اختلافات با توجه به انگیزه زندگی آنان که فرد بزرگتر حال و حوصله کاری نداشته و فرد کوچکتر خواهان شادی و تفریح است ، نمایان می شود.

اصولاً در این موارد دختران بسیار کوچک تر بوده و مردان با سن زیاد انتخاب می شوند!

جالب است بدانید که در قدیم، همواره عقیده بر این بوده است که دختران با سنین کم می بایست با پسرانی بالغ و با سنین بالا ازدواج کنند اما هر چه جلوتر آمدیم این اختلاف کمتر شده و زندگی ها بهتر شده است. زیرا اختلاف سنی کم فاصله طرز تفکر کمتر را در بر داشته و زندگی ها زیبا تر خواهند شد.

فرصت یا تهدید سن کم دختر در ازدواج

ازدواج دختر در سن کم، موضوعی که در گذشته یک رسم و سنت بوده، امروزه به یک چالش تبدیل شده است. اکنون سن کم دختران در ازدواج مخالفان و موافقانی دارد که هر گروه دلایل خاص خود را عنوان می کنند.

عده ای سن کم دختر در ازدواج را یک فرصت می دانند:

همراه با شوهرت جوانی می کنی، از زندگی جلو می فتی، کمتر درگیر رابطه قبل ازدواج و شکست روحی می شی و…

عده ای دیگر نیز این شرایط را یک تهدید و خشونت علیه زنان به شمار می آورند: ” دختری که نمی تونه از نظر قانونی گواهی نامه رانندگی بگیره و جاهای رسمی امضاء بزنه، چطور می تونه آماده مادر شدن و همسری کردن باشه؟”

سن کم دختر در ازدواج

ازدواج زودرس یا ازدواج در سن کم

ازدواج زودرس یا ازدواج در سن کم طبق تعریف به ازدواج قبل از ۱۸ سالگی گفته می شود که نوجوان، از نظر بلوغ جسمانی و شناختی_عاطفی به رشد کافی نرسیده است.

با تغییر سبک زندگی از حالت سنتی گذشته به زندگی مدرن، اکنون دیگران دختران تنها در نقش زن خانه دار و فردی که از نظر اقتصادی به پدر سپس به همسر خویش وابسته است، قرار ندارد.

امروزه همراه با افزایش سطح تحصیلات و افزایش میزان شاغل بودن دخترها، شاهد بالا رفتن سن ازدواج دختر و پسر هستیم.

با این وجود همچنان عده ای از دخترها به دلایل مختلف، در سن کم وارد خانه بخت می شوند.

دلایل ازدواج زودهنگام دخترها

علت سن کم دخترها در ازدواج می تواند در تقسیم بندی زیر قرار گیرد:

اصرار دختر

تجربه عشق ناگهانی در دوره نوجوانی را می توان یکی از دلایل سن کم دختران در ازدواج عنوان نمود.

همچنین دخترانی که برای فرار از تنش های خانه پدری، کسب استقلال و نزاع با والدین ازدواج را انتخاب می کنند، در این دسته از ازدواج های زودهنگام قرار می گیرند.

این موضوع بخصوص در خانواده هایی که تسلط کمی بر فرندشان دارند و یا نگران تهدید هایی از جنس (فرار و خودکشی) هستند، بیشتر به چشم می خورد.

اجبار خانواده 

اجبار خانواده ها برای ازدواج فرزندشان در سن کم ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:

  1. نگرانی از مجرد ماندن دخترشان
  2. شرایط بد اقتصادی
  3. حفظ پاکدامنی و نگرانی بابت به گناه افتادن یا از دست دادن آبروی خود و فرزندشان

دردسرهای ازدواج دخترها در سن کم

فرار از خانه یا بازگشت به خانه؟!

هرچند لزوما سن کم دختر در ازدواج نشان دهنده ی شکست در ازدواج نبوده و همه دخترانی که در سن کم ازدواج می کنند، با پشیمانی و افسوس از زندگی و انتخاب خود صحبت نمی کنند.

اما سن کم دختر در ازدواج به احتمال بیشتری با مسائل و مشکلات زیر همراه است:

محرومیت بیشتر از تحصیلات 

سن کم دختر در ازدواج بخصوص اگر با فقر اقتصادی و افزایش مسئولیت ( خانه داری، تربیت فرزند) همراه باشد، منجر به محرومیت از تحصیلات و شغل می شود.

این موضوع بخصوص برای دخترهایی که از استقلال کافی برخوردار نیستند و در تصمیمات مهم تابع نظر همسر و خانواده همسرشان قرار دارند بیشتر به چشم می خورد.

علاوه بر این آموزش ناکافی خود باعث وابستگی بیش تر و ضعف مهارت های اجتماعی، فرزندپروی و همسرداری می گردد.

حاملگی های زودرس و ناخواسته

طبق تحقیقات صورت گرفته بارداری های زودرس، احتمال سقط جنین یا تولد نوزاد نارس و کم وزن را افزایش می دهد.

همچنین دختران کم سن که از حمایت اجتماعی و مهارت های لازم برخوردار نیستند به احتمال بالاتری در بزرگ کردن و تربیت فرزندان، با نگرانی و ناتوانی دست و پنجه نرم می کنند.

انزوا: دختران کم سن که بر اثر عشق شدید نوجوانی و یا اصرار خانواده ازدواج می کنند ممکن است با ترک تحصیل و رها کردن لذت ها و تفریحات اجتماعی دوستانه ای که در گذشته داشته اند، به انزوا برسند.

مزایا و معایب ازدواج در سن کم

یکی از موضوعات بحث برانگیز در ازدواج، ازدواج در سن کم می باشد. برخی افراد ازدواج در سن کم را بهتر می دانند و برخی نیز با این موضوع مخالف هستند. منظور از ازدواج در سن کم، ازدواج زیر سن ۲۰ سال است. آمار نشان می دهد که حدود ۳۳ درصد از زنان در کشورهای در حال توسعه در سن کم ازدواج می کنند.

برخی از ازدواج ها در این سن با شکست روبرو می شود و برخی نیز موفق هستند. در این مقاله قصد داریم معایب و مزایایی که ازدواج در سن کم دارد را بیان کنیم.

مزایای ازدواج در سن کم    

منظور از سن کم در این مقاله سنِ ۱۷سال به بالا است، نه سنی مثل۱۰ سالگی. بنابراین مزایایی که در این قسمت نیز بیان می شود، مربوط به ازدواج در این محدوده سنی می باشد.

  • افراد در سن کم توقعات کم تر از زندگی دارند.

با افزایش سن به ویژه در دختران سطح توقع و انتظارات آن ها از همسر و شریک زندگیشان افزایش پیدا می کند و این موضوع باعث می شود آن ها در انتخاب خود سخت گیرتر شوند و فرصت های زیادی را از دست بدهند. همچنین در سن بالاتر افراد به خصوصیات و ویژگی های فرد مقابل خود حساس تر می شوند و نمی توانند ایرادات کوچک را نیز نادیده بگیرند. در صورتی که در دوران نوجوانی و سن کم، این سخت گیری و انتظارات بسیار کم تر است.

افراد در سن کم، انتظار خانه و ماشین گران قیمت و لوکس را ندارند و علاقه و دوست داشتن برای آن ها در اولویت است، بنابراین آن ها برای رسیدن به کسی دوستش دارند، می توانند از خواسته های خود صرف نظر کنند یا برخی خصوصیات فرد مقابل را نیز نادیده بگیرند؛ البته این می تواند هم مثبت و هم منفی باشد، این ویژگی ها در صورتی مثبت است که فرد خود را کامل فراموش نکند و همه خواسته های خود را نادیده نگیرد و همچنین ایراداتی که در فرد مقابل وجود دارد، ایرادات بزرگ و مساله ساز نباشند.

برای مثال در سن کم فرد می تواند زودرنج بودن فرد مقابل را به خاطر خصوصیات دیگری مثل مهربان بودنش نادیده بگیرد، در حالی که در سنین بالا این اتفاق نمی افتد یا به ندرت می افتد.

  • برای رسیدن به آمادگی لازم برای بارداری فرصت دارند.

یکی از مزایای ازدواج در سن پایین این است که عجله ای برای کارها وجود ندارد. آن ها می توانند از کنار هم بودن لذت ببرند بدون این که به بارداری و بچه دار شدن متمرکز شوند. آن ها زمان کافی برای مستقل شدن، لذت بردن دو نفره از زندگی و برنامه ریزی برای زمان مناسبِ بچه دار شدن را دارند.

اما یکی از دغدغه هایی که افرادی که در سن بالا ازدواج می کنند دارند، این است که باید هر چه زودتر برای بارداری اقدام کنند.

  • غرایز جنسی کنترل می شود.

یکی از دغدغه های هر فرد پس از رسیدن به بلوغ جنسی، کنترل غرایز جنسی است. اگر کنترل و پاسخ گویی به نیاز جنسی به صورت اصولی و به درستی انجام نشود، می توانند باعث ایجاد مشکلات زیادی در فرد شود.

فردی که در قالبی غیر از ازدواج و با روابط نامشروع نیاز جنسی خود پاسخ می دهد، در آینده فردی عصبی، پرخاشگر و مضطرب خواهد بود. ازدواج در سن کم فرصتی برای پاسخ گویی به غریزه جنسی در قالب یک رابطه سالم و تایید شده را به دختر و پسر می دهد و این می تواند فشارهای ناشی از کنترل یا عدم پاسخگویی به این نیاز را از بین ببرد.

  • آن ها فاصله سنی کم تری با فرزندان خود دارند.

زمان که زوجی در سن کم ازدواج می کنند، احتمالا در سنین پایین تری نیز بچه دار می شوند. در نتیجه آن ها برای نگه داری از فرزند خود، توانایی و صبر بیشتری دارند و همچنین اختلاف سنی پایین تری با فرزندشان خواهند داشت که باعث نزدیکی و درک بیش تر آن ها نسبت به فرزندشان خواهد شد.

  • زودتر به تفاهم و مدارا می رسند.

ازدواج در سنین پایین این فضا و فرصت را به زوج می دهد تا یکدیگر را به خوبی بشناسند و خصوصیات مشترک بیش تری نیز پیدا کنند. همچنین از آن جا که در سن پایین معمولا شرایط ایده آلی برای زندگی آن ها فراهم نیست، آن ها تلاش می کنند با مدارا و همدلی با یکدیگر این مسیر را طی می کنند و در این راه با کم و کاستی ها بسازند تا به شرایط ایده آل خود برسند.

طی کردن این مسیر همدلی، تفاهم و سازش بین زوج را افزایش می دهد و باعث می شود آن ها از نظر عاطفی نیز به یکدیگر نزدیک تر شوند.

  • زودتر از یک مجرد به بلوغ فکری می رسند.

وقتی افراد در سنین پایین ازدواج می کنند، مسئولیت یافتن خانه، مدیریت مالی و حفظ شغل در اولویت آن ها قرار می گیرد. در صورتی که آن ها دانشجو نیز باشند، باید برای هر یک از کارها و مسئولیت های دیگر برنامه ریزی کرده و آن ها را مدیریت کنند و این نیاز به سخت کوشی و از خودگذشتگی خواهد داشت.

همچنین از آن جا که می دانند و رفتار و تصمیم گیری های آن ها به طور مستقیم روی شریک زندگیشان اثر می گذارد، سعی می کنند تصمیمات منطقی و بهتری داشته باشند. این مسائل باعث می شود تا آن ها به زندگی نگاه متفاوتی پیدا کنند، که به دیدگاه یک بزرگسال بالغ نزدیکتر است.

  • آن ها زودتر مسئولیت پذیر می شوند.

همان طور که گفته شد یک فرد متاهل خود را در مقابل شریک زندگیش مسئول می داند و این موضوع را درک می کنند که تصمیم گیری های او می تواند اثرات مستقیمی روی فرد مقابل و زندگی مشترکشان داشته باشد، در نتیجه تلاش می کند تا تصمیم های درستی را اتخاذ کند و مسئولیت تصمیمات خود را برعهده بگیرد.

زمانی که فردی در سن پایین ازدواج می کند، با گذشت زمان مسئولیت های بیش تری به عنوان همسر و بعدتر به عنوان والدین احساس می کند، در نتیجه فرصت برای ایجاد احساس مسئولیت در او ایجاد می شود و آن ها زودتر از فردِ مجردی که این وظایف را ندارد، مسئولیت پذیر خواهند شد.

  • آن ها روابط ناموفق کم تری تجربه کرده اند.

افرادی که در سن بالاتری ازدواج می کنند، معمولا روابط عاطفی ناموفق بیش تری را تجربه می کنند که هر کدام از این ناکامی ها می تواند روی روابط آینده آن ها نیز اثرگذار باشد و روابط جدید را دچار پیچیدگی کند.

کسانی که در سن پایین تری ازدواج می کنند، به دلیل تجربیات منفی کم تر، مشکلاتی از این قبیل را نخواهند داشت. بنابراین زوج در رابطه خود مسائل کم تری از گذشته دارند که نیاز به حل و فصل داشته باشد.

  • احتمال رسیدن به پیشرفت اقتصادی افزایش می یابد.

زمانی که دختر و پسر در سن کم تصمیم به ازدواج کردن، می گیرند، احتمالا با مشکلات مالی و شغلی نیز روبرو هستند؛ این مساله باعث می شود آن ها برای رسیدن به خواسته ها و رفع نیازهای اولیه شان، از نظر مالی برنامه ریزی و مدیریت داشته باشند؛ آن ها نسبت به همسن های مجرد خود بیش تر به فکر برنامه ریزی برای آینده و پس انداز کردن خواهند بود در نتیجه از تفریحات و خوش گذرانی های بی مورد خود دست بر می دارند. این انگیزه و تلاش و در کنار آن برنامه ریزی و مدیریت مالی باعث می شود، امکان پیشرفت اقتصادی آن ها نسبت به همسن های مجردشان بسیار بالاتر باشد.

  • داشتن شریک زندگی می تواند لحظات سخت زندگی را آسان کند.

ازدواج در سن کم باعث می شود که دو نفر مراحل مختلف زندگی از تحصیل تا پیدا کردن شغل و بعد از آن ها بچه داری را با یکدیگر سپری کنند، این اتفاق و مشکلات ناشی از آن می تواند در برخی از زندگی ها باعث بی ثباتی رابطه شود، اما زمانی که دو نفر به شریک زندگی خود اطمینان دارند و می توانند به عنوان حامی و پشتیبان روی او حساب باز کنند، زندگی بهتری خواهند داشت؛ در چنین شرایطی، ازدواج می تواند نقطه قدرت و قوت فرد باشد.

یکی از مزایای ازدواج در سن پایین است که آن ها در سختی ها و مشکلات زندگی، شریک زندگی را در کنار خود و به عنوان پشتیبان دارند. البته همانطور که گفته شد، این امر وقتی اتفاق می افتد که به ازدواج به عنوان یک کار دو نفره و مشترک نگاه شود و دو نفر برای هم پشتیبان و تکیه گاه باشند.

معایب ازدواج در سن کم

ازدواج در سن کم علی رغم مزایایی که دارد، با معایب و مشکلاتی نیز همراه است که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

  • مشکلات ناشی از ناپختگی و بی تجربگی به خاطر سن کم

ناپختگی و بی تجربگی طرفین در ازدواج با سن کم باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد. زیرا آن ها هنوز از نظر عاطفی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… به رشد کافی نرسیده اند و مهارت های لازم برای سالم نگه داشتن یک رابطه را بدست نیاورده اند، بنابراین ممکن است در درک شرایط زندگی، درک متقابل و دیگر مسائل زندگی دچار تعارضات و مشکلاتی شوند.

  • دخالت خانواده ها در زندگی بیش تر است.

یکی از معایبی که در این نوع ازدواج وجود دارد، این است که خانواده ها با هدف راهنمایی و کمک کردن، در تصمیم گیری و زندگی زوج مداخله می کنند( البته گاهی نیز این اتفاق یک مداخله محض است). دخالت خانواده ها می تواند باعث آسیب زدن به زندگی و رابطه زوج شود.

  • ترک تحصیل و یا اهداف شخصی زوج

اکثر زوج هایی که در سن کم ازدواج می کنند، احتمالا در حال تحصیل هستند. مشغولیت و مسئولیت های زندگی گاهی باعث می شود که فرد ترک تحصیل کند یا دچار افت تحصیلی شود؛ گاهی نیز افراد بعد از ازدواج، اجازه ادامه تحصیل و دنبال کردن اهداف را به همسر خود نمی دهند. گاهی نیز هر دو طرف اهداف شخصی که قبل از ازدواج داشتند را فراموش کرده و آن را رها می کنند.

  • ایجاد ناامیدی و پشیمانی از ازدواج زودهنگام در طرفین

یکی از مشکلاتی که پس از ازدواج به خصوص برای پسران اتفاق می افتد این است که وقتی در گروه همسن های مجرد خود قرار می گیرند و آزادی عمل آن ها را نسبت به خود مقایسه می کنند، احساس می کنند فرصت ها و شرایطی که مجردی دارد را از دست داده اند و از این که ازدواج کرده اند پشیمان می شوند.

اگر این حس در آن ها غالب شود، می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی آن ها شوند و حتی آن ها را تا جدایی پیش ببرد.

  • ایجاد حس پشیمانی از همسر انتخابی خود

در سن کم بلوغ عاطفی و هیجانی به اندازه کافی شکل نگرفته است و بیش تر انتخاب ها صرفا براساس احساسات و هیجانات است، همچنین از آن جا که فرد ثبات عاطفی ندارد، به مرور زمان معیارها و سلایق او در انتخاب همسر دست خوش تغییر خواهد شد. این موارد در بسیاری از ازدواج ها می تواند دردسرساز شود.

این مورد نیز به خصوص بین پسران اتفاق می افتد و پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک، دیدگاه و معیارهای جدیدی نسبت به ازدواج و همسر پیدا می کنند و به خاطر تغییر در سلیقه و توقعات آن ها نسبت به همسر، از انتخاب خود احساس پشیمانی می کنند.

  • بارداری در سن پایین و مشکلات آن

یکی از مواردی که می تواند با خود مشکلاتی به همراه داشته باشد، بارداری در سنین پایین است. از آن جا که دختران در سن کم و نوجوانی از نظر جسمی آمادگی ندارند، در بارداری دچار مشکلاتی می شوند و به مراقبت نیاز پیدا می کنند، همچنین بارداری در سنین پایین خطر مرده زایی و یا عقب ماندگی ذهنی نوزاد بسیار بالاتر است.

این موضوع به خصوص در جامعه ایرانی که خانواده های دو طرف پس از ازدواج، برای بارداری و بچه دار شدن به زوج فشار وارد می کنند بسیار زیاد است؛ زوج ها در سن کم هستند و تحمل فشارها و حرف های اطرافیان را ندارند و ترجیح می دهند برای رفع کردن آن، اقدام به بارداری و به دنیا آوردن فرزند کنند.

صحبت پایانی ازدواج با سن کم

زندگی هر انسان برای کامل شدن به ازدواج نیازمند است؛ علیرغم این که ازدواج تصمیم بزرگی برای زندگی است، اما نمی توان سن خاصی را در نظر گرفت که همه باید در این سن ازدواج کنند؛ زمانی که فردی احساس می کند برای ازدواج آماده است می تواند وارد این پروسه شود، چه در سن پایین و چه در سن بالا.

شما چه در ۱۸ سالگی ازدواج کنید و چه در ۳۰ سالگی، رابطه شما با چالش ها، مشکلات و تعارضاتی روبرو خواهد بود که نیاز به صبوری و رسیدگی صحیح دارد؛ همچنین یک رابطه به همکاری، درک متقابل و تعهد و اولویت قرار دادن نیازهای شریک زندگی، نیازمند است؛ در نتیجه مهم تر از این که در چه سنی ازدواج می کنید، این است که زمانی ازدواج کنید که از نظر مالی و عاطفی به ثبات کافی رسیده باشید تا بتوانید چالش های پیش روی خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

دخالت خانواده ها

سن کم دختر در ازدواج معمولا راهنمایی و حمایت اطرافیان را به همراه دارد که این موضوع می تواند به تدریج به دخالت و تصمیم گیری بیش از حد اطرافیان و نارضایتی او تبدیل شود.

منابع:

تکنیک های مشاوره ازدواج، دکتر یاسر دادخواه، نشر نارون دانش، ۱۳۹۸٫

پیامدهای سلامتی ازدواج زودرس در زنان، راضیه لطفی.

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با ازدواج زودرس در شهرستان نقده، حبیبه ابراهیمی، دکتر سیروس فخرایی، ۱۳۹۴٫

تجربه زیسته زنان در ازدواج زودهنگام، سیده زهرا افتخارزاده، ۱۳۹۴٫

در رابطه با این موضوع می توانید در سایت ازدواج مقاله های بیشتر را مطالعه کنید

بخش های زیر در کامنت ها پاسخ داده شده است: 

  • ازدواج سن کم
  • عکس ازدواج در سن کم
  • ازدواج در سن ۱۶ سالگی
  • ازدواج در سن کم هلاکویی
  • ازدواج در سن ۱۷ سالگی
  • فواید ازدواج در سن کم
176 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. اوا
    اوا گفته:

    با سلام دختری۱۷ ساله هستم یک ساله با پسرخالم که ۱۱ سال از من بزرگتره با اصرارای دخترخاله هامو حرفای مامانم نامزد کردم الان هروقت بحثی پیش میاد منو قبول نداره و حرف حرفه خودشه هروقت هم حرف حق میزنم میگه قبول داری من از تو داناترم درصورتی که من دختری هستم که از بس تو خانوادمون دعوا بوده خیلی پخته هستم و همه میگن نسبت به هم سنات درکت بیشتره بعضی وقتا حس میکنم من دخترمو اون پدر خسته شدم میخوام بهم بزنم چون دیگه هیچ علاقه ای نسبت بهش ندارم اطرافیان میگن شاید بعدن بهتر بشه ولی من سر دوراهی گیر کردم.راهنماییم کنین

    پاسخ
    • پاسخگو
      پاسخگو گفته:

      دوست عزیز وقتی در مورد اختلاف سن بحث میشه برای چنین مشکلاتی هست .. بدون اینکه وقتتون رو بگیریم به شما میگیم که اگر فکر میکنید رفتارهای ایشون بعد از ازدواج تغییر خواهد کرد سخت در اشتباه هستید
      پس بهتره تا در دوره شناخت و نامزدی هستید میتونید در این مورد تصمیم گیری کنید …
      در این مورد میتونید با این شماره مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲
      ۰۲۱-۸۸۴۷۲۸۶۴

      پاسخ
  2. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام.پسری هستم ۲۹ ساله با تحصیلات مهندسی برق.چند روز پیش به خواستگاری دختری رفتم که ۸ سال از من کوچکتر است و او نیز دانشجوی سال اخر مهندسی است والبته از خانواده بسیار مذهبی.از صحبتهای ایشان دریافتم که علیرغم سن و سال نسبتا کمش ادم فهمیده و با شعوری است.حال با توجه به اینکه هر دو از خانواده ای با تشابهات فرهنگی یکسان هستیم.میخاستم بدونم ایا این اختلاف سنی ۸ ساله میتونه بعدها مشکل ساز باشه یا نه؟لطفا مرا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • پاسخگو
      پاسخگو گفته:

      دوست عزیز اگر در تمام موارد به تفاهم برسید میتونید زندگی خوبی رو داشته باشید … اتفاقا” اختلاف سنی دختر با پسر باید در نهایت ۷ سال باشه که شما میتونید اون یک سال رو نادیده بگیرید
      تمام این مورد به رفتار و نظر شما بستگی داره

      پاسخ
  3. huri
    huri گفته:

    سلام من ۲۱ سالمه دانشجوام با ی اقایی اشنا شدم ۳۲ساله ما با هم رابطه خوبی داریم اما احساس میکنم این اقا براش سخته چون هر دفعه میگه من اون تجربه ای که دارم تو نداری سختت میشه خیلی فکر میکنه این از ی طرف خوبه از ی طرف بد من میخوام فکر نکنه این با ی بچه طرفه همه تلاشمو کردم به نتیجه هم رسیدم فقط گیر من تجربس میگید چیکار کنم؟

    پاسخ
    • Anonymous
      Anonymous گفته:

      دوست عزیز اختلاف سنی شما بسیار زیاده و میتونه زندگی شما رو در آینده تحت تاثیر قرار بده … به هر حال اگر قصد ازدواج دارید باید مشاوره ای دو نفره و حضوری رو انجام بدید تا بتونید به شناخت خوب و درکی متقابل برای تصمیم نهایی دست پیدا کنید …
      در این مورد میتونید با این شماره مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵

      پاسخ
      • huri
        huri گفته:

        اخه ما هردوتامون ایران نیستیم بخاطر همین اینترنتی خواستن جزئی کمک بشه من میدونم فاصله سنمون زیاده حتی پدرمم هم اشاره کرد ازم پرسید که مشکلی دارم یا نه مشکل من اینه که اون اقارو چطوری متقاعد کنم؟!

  4. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام! دختری هستم۲۶ ساله مدتی است با پسری اشنا شدم که از من ۹ سال بزرگتر است در بیشتر ملاکهای من برای ازدواج نمره قبولی کسب کردهذولی دل مورد این تفاوت سنی خیلی تردید دارم! لطفا منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    • Anonymous
      Anonymous گفته:

      دوست عزیز اگر در تمام موارد به تفاهم رسیدید بهتره برای اینکه به شناخت و تصمیم درست برسید با مشاوری مجرب در این خصوص مشورت کنید … شما باید با تمام مزیت و معایب در این اختلاف شوید … هر چند افراد زیادی با این اختلاف در حال زندگی هستند و زندگی خوبی هم دارن و این به درک و روش زندگی شما بستگی داره
      در این مورد میتونید با این شماره مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      پاسخ
  5. hamid
    hamid گفته:

    man ba khanoomi ashena shodam ke az man 4 sal bozorgtare yani man 31 oon 35 va moalem hastam va khili ba khnevadeh va mahgebe hastan mishe rahnamaiim konid mamnoon

    پاسخ
    • Anonymous
      Anonymous گفته:

      دوست عزیز اگر در تمام موارد تفاهم دارید بهتره مشاوره ای حضوری رو هم انجام بدید … به هر حال خانم ها به خاطر بارداری زودتر از نظر جنسی افتاده میشن و ممکنه در آینده در مسایل جنسی به مشکل برخورد کنید … که همین موضوع میتونه زندگی شمارو به سقوط بکشونه …
      بزرگتر بودن زن میتونه در زندگی مشکل دیگه ای رو ایجاد کنه که زن بیشتر نقش مادرانه داره تا نقش زنانه و همین هم میتونه ایجاد تنش کنه
      به هر حال با تمام مواردی که هست بستگی به شناخت و معیارهای هر دوی شما در زندگی داره به همین خاطر لازمه مشاوره حضوری داشته باشید

      پاسخ
  6. ساني
    ساني گفته:

    من ۲۹ سالمه و همسرم چهل و یک سالشه.. سن برای من خیلی مهم بود دوست داشتم همسرم نهایت ۵ سال از من بزرگتر باشه.. ولی این مورد پیش اومدتردید کردم ولی با توجه به حرفاش و موقعیتش و اینکه به خودش خیلی میرسید تا خودشو جون نشون بده و اینکه خیلی حرفای قشنگ قشنگ زد اوایل احساس کردم سن خودمم خیلی پایین نیست که بخام سخت بگیرم و قبول کردم.. الان یکساله عقدیم و هر چند مدت یکبار جنگو دعوا و قهر… از یه طرف بخاطر سن بالاش یه سری اخلاقای بخصوص داره که قابل تحمل نیست و از طرفی انقدر بچه گانهه فکر میکنه و عمل میکنه که انگار چندین سال از من کوچکتره.. همه می گند هنوز ازدواج براش زود بوده و به بلوغ فکری نرسیده.. با اینکه بسیار تحصیلکرده و موقعیت اجتماعی کاری خوبی داره و بشدت دارای اخلاقا و رفتارهای بچه گانه ست.. قهر و ناز و وقتی هم دعوا میشه میخاد هرچی که بهم داده بهش پس بدم.. واقعل خنده اوره.. یا اگه پشت سر کسی حرف زده باشم موقع دعوا میگه میرم بهشون میگم چی گفتی پشت سرشون… من فکر میکردم اگه یازده سال از من بزرگتره ولی خیلی پخته و عاقلانه رفتار میکنه ..اوایل هم اینطور نشون میداد ولی حالا که بقول معروف خرش از پل گذشته وحشتناک شده.. همش ازم توقع داره .. در ضمن مسئله تامین بودن مالیش برای من خیلی مهم بود ولی متاسفانه انقدر خسیسه که اب از دستش نمیچکه.. همش میگه ندارم… باید فکرشو میکردم این ادم که انقدر جمع کرده با نخوردن جمع کرده نه خرج کردن.. تمام محاسباتم اشتباه از اب در اومد.. نه مهربونه نه پخته ست نه دستو دلبازه نه بخشش داره نه هیچ چیز دیگه… دو ماه دیگه قرار بود عروسیمون باشه ولی الان میخایم جدا بشیم و پیغام داده هرچی بهت داده بردار بیار وگرنه نمیزاره جهازتو ببری… حالا می فهمم چقدر سن و یا همون پختگی و بلوغ برای ازدواج مهمه…

    پاسخ
    • Anonymous
      Anonymous گفته:

      عجب آدمایی پیدا میشه .بعضیا میگن اختلاف سنی مهم نیست ولی گاهی اوقات میتونه در زندگی زناشویی مشکلات بزرگی به وجود بیاره

      پاسخ
    • ندا
      ندا گفته:

      به نظر من به سن ربطی نداره ادم با اضافه شدن سنش اخاتقش بهتر نمیشه بلکه بدتر میشه ادم خسیس موقع جوونیشم حتما خسیس بوده

      پاسخ
  7. عاشق
    عاشق گفته:

    با سلام
    من ۲۴ سالمه و دختری که قصد ازدواج با اونا دارم ۱۴ سال سن دارد به نظر شما من چیکار کنم آیا از انتخاب خود چشم پوشی کنم یا اینکه ثابت قدم باشم لطفا راهنماییم کنید به نظر خودم تنها مشکلی ک بر سر راهم هست اختلاف سن هست

    پاسخ
  8. ناشناس
    ناشناس گفته:

    من از شوهرم دو سال بزرگترم اوایل ازدواج مشکلی نداشتیم ولی الان شوهرم مدام به روم میاره دیگه خسته شدم

    پاسخ
  9. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام.پسری هستم چهل ساله ومجرد.دانشجوی کارشناسی ارشدهستم ومدت یکسالیست که بین همکلاسیهام به خانمی ۲۵-۲۶ ساله شدیدا علاقمند شدم.در اثر مطالعاتی که روی رفتارهای ظاهری ایشان داشتم وتحقیقاتی که از طریق یکی ازدوستانشان که همسر دوس من هستند کردم شخصیتی بسیار متین اجتماعی مهربان باحیا ودرنوع خود پختهومحکم وبافکرواندیشه دارند وبتازگی پس از اینکه خواستگارهای زیادی را درفامیل وبین همکلاسیهارد کردند از طریق همسر دوستم متوجه شدم که علاقه من به ایشان یکطرفه نیست وایشان نیز متقابلا تمایل زیادی دارند.
    ازطرفی حقیقتا باتوجه بسن زیادم خجالت می کشم این خواستگاری را علنی کنم ومیترسم با مخالفت شدید خانواده ایشان مواجه شوم ویا اینکه چند سال بعد از ازدواج دراثر سرکوفتهای اطرافیان ویا تغییر دیدگاه ایشان یواش یواش از من سرد شده وزندگی مشترکمان متلاشی شود.باتوجه به اینکه خصوصیات اخلاقیمان بسیار با هم هم خوانی دارد ومن علارغم سنم سالم سرزنده بشاش اهل ورزش بوده وهیچ آلودگی اخلاقی ندارم واز نظر مالی هم شرای خوبی دارم.
    لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا بی خیال این احساس پرشور وزیبا وبی مثال شوم یا اینکه اقدام به خواستگاری کنم.
    خواهش می کنم در برآوردهای خود علاوه برآمارهای وقوانین موجود ((عشق این معجزه خلقت ))را نیز لحاظ بفرمایید.
    ظمنا مادر وپدر من با اختلاف سنی ۱۱ وخاله وشوهر خاله من با اختلاف سنی ۱۴ سال زندگی عاشقانه ای داشته ودارند.

    پاسخ
    • دکتر مهرآرا بهرامی
      دکتر مهرآرا بهرامی گفته:

      سلام
      در ابتدا باید بگویم که اصلاً نباید خجالت زده و یا شرمسار باشید شما عاشق شده اید و عشق اصلاً هیچ سن و سالی نمیشناسد.
      ببینید درست است که اختلاف سنی شما زیاد بوده و ممکن است در آینده مشکل ساز شود اما نمیتوان از این موضوع چشم پوشی کرد که عشق و دسوت داشتن می تواند بسیار موثر باشد اگر فردی با شرایط شما کنار آمده و آن را انتخاب کرده است بنابراین باید تا انتها نیز با شما باشد همانطور که شما هستید بنابراین اگر شما را دوست داشته باشند اصلاً حرف های دیگران در آینده نباید مهم باشد.
      اما نمیشود از اثرات منفی این حرف ها هم جلوگیری کرد بنابراین شما باید به تصمیم خود احترام گذشاته و جلو بروید و در جلسات خواستگاری درباره تمامی این موضوع ها یعنی حرف و حدیث دیگران آینده و اختلاف سنی و مشکلات صحبت کنید شما الان کاملاً عاقل هستید و میتوانید تصمیمگیری کنید.
      پس اصلاً خجالت نکشید و همانطور که خودتان مثال زدید برای اختلاف سنی زیاد استثناء هم وجود دارد.
      توصیه میکنیم چند جلسه ای برای راهنمای بهتر خود و یا به همراه دختر خانم به مرکز ما مراجعه نمایید
      موفق باشید

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالات متداول ازدواج در سن کم

۱ - علت ازدواج دختران در سن کم چیست؟

ازدواج در سن کم می تواند موروثی، و به عنوان یک سنت در خانواده رواج داشته باشد و یا برخلاف میل خانواده در اثر بی تجربگی و عشق شدید نوجوانی صورت گیرد. مشکلات اقتصادی خانواده، نگرانی از مجرد ماندن، فرار از وابستگی و محدودیت های خانواده و ... از دیگر دلایل ازدواج در سن کم است.

۲ - آیا ازدواج در سن کم، نارضایتی از زندگی مشترک را در پی دارد؟ چگونه می توان از آسیب های احتمالی آن کاست؟

اگرچه اعتقاد به ازدواج با عشق اول و دور بودن از تجربه شکست عشقی می تواند از مزیت های ازدواج زودهنگام باشد. اما توجه داشته باشد که اگر ازدواج زودهنگام با خودشناسی و شناخت دقیق همسر همراه نباشد، به احتمال زیادی در آینده پشیمانی و نارضایتی را به همراه دارد. " من اون موقع سنی نداشتم نمی دونستم زندگی مشترک یعنی چی، الان خیلی سلیقه م و ملاک هام تغییر کرده حتی احساس می کنم خودم اون موقع تو سن رشد بودم و با الانم خیلی فرق کردم". بنابراین قبل از هرچیز از انگیزه و هدف خود برای ازدواج آگاه شوید و در صورت منطقی بودن انگیزه تان برای ازدواج و مناسب بودن گزینه مورد نظرتان، مهارت های خود را برای زندگی مشترک محک بزنید. کمک گرفتن از روانشناسان و مشاوران در کنار آموزش دیدن در حیطه مسائل زندگی مشترک مطمئنا نقش بسزایی در موفقیت تان خواهد داشت.

۳ - مشکلات ناشی از سن کم ازدواج دختر در ازدواج چیست؟

از جمله مشکلات احتمالی ناشی از سن کم دختران در ازدواج می توان به موارد زیر اشاره نمود: وابستگی و حمایت خانواده که می تواند به دخالت و تصمیم گیری منجر گردد، حاملگی ناخواسته و زودهنگام که باعث آسیب پذیری فرزند و مادر می شود، ترک تحصیل یا از دست دادن فرصت آموزشی و شاغل شدن و بی تجربگی در انتخاب همسر، تربیت فرزندان و ارتباط با همسر، از جمله مشکلات احتمالی ازدواج دختر در سن کم است.

۴ - سن کم دختر در ازدواج لزوما به نارضایتی و شکست در زندگی مشترک منجر می شود؟

اگرچه بی تجربگی، وابستگی اقتصادی و عاطفی به خانواده ها و نبود مهارت کافی شانس موفقیت در ازدواج زودهنگام را کاهش می دهد. اما ازدواج در سن کم اگر با دوراندیشی و حمایت درسخت خانواده ها، مهارت لازم در زندگی مشترک و یک انتخاب درست همراه باشد می تواند به یک تجربه شیرین منجر گردد. همچنین سن کم دختر در ازدواج ازدواج باعث کم شدن از شدت نگرانی و عجله بابت مادر شدن، و فاصله سنی مادر فرزند می شود.