کم خونی فقر آهن یک بیماری شایع است که در آن بدن به اندازه کافی هموگلوبین تولید نمی کند. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و اکسیژن را به بافت ها منتقل می کند. کم خونی فقر آهن می تواند باعث خستگی، ضعف، سرگیجه و سایر مشکلات شود. همچنین می تواند باعث تغییر خلق و خو، از جمله بداخلاقی شود.

مطالعات کم خونی

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن بیشتر از افراد سالم دچار بداخلاقی می شوند. این امر ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن در مغز باشد که می تواند منجر به تحریک پذیری و عصبانیت شود. همچنین، کم خونی فقر آهن می تواند باعث خستگی و ناامیدی شود که می تواند بر خلق و خو تاثیر بگذارد.

اگر نگران بداخلاقی هستید که ممکن است ناشی از کم خونی فقر آهن باشد، باید با پزشک صحبت کنید. پزشک می تواند آزمایش خون انجام دهد تا کم خونی فقر آهن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

مدیریت بداخلاقی ناشی از کم خونی فقر آهن

در اینجا چند نکته برای کمک به مدیریت بداخلاقی ناشی از کم خونی فقر آهن آورده شده است:

  • به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی به بدن شما کمک می کند تا استراحت کند و بهبود یابد.
  • غذاهای غنی از آهن بخورید. منابع خوب آهن عبارتند از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره و غلات کامل.
  • مکمل آهن مصرف کنید. اگر نمی توانید به اندازه کافی آهن از طریق رژیم غذایی دریافت کنید، ممکن است پزشک مکمل آهن را توصیه کند.
  • ورزش کنید. ورزش منظم به بهبود گردش خون و افزایش سطح انرژی کمک می کند.

با درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن می توانند سطح آهن خون خود را به حالت عادی برگردانند و علائم بداخلاقی را کاهش دهند.

کم خونی چیست؟

کم خونی وضعیتی است که در آن بدن شما به اندازه کافی گلبول های قرمز سالم ندارد. گلبول های قرمز خون اکسیژن را به بافت های بدن شما می رسانند. وقتی گلبول های قرمز خون شما کم است، بافت های شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کنند و ممکن است احساس خستگی، ضعف یا تنگی نفس کنید.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما شایع ترین آنها کم خونی فقر آهن است. کم خونی فقر آهن زمانی رخ می دهد که بدن شما به اندازه کافی آهن ندارد. آهن برای ساخت هموگلوبین ضروری است، پروتئینی که گلبول های قرمز خون را تشکیل می دهد.

علائم کم خونی

علائم کم خونی می تواند بسته به نوع کم خونی متفاوت باشد. علائم شایع کم خونی شامل موارد زیر است:

اگر فکر می کنید ممکن است کم خونی داشته باشید، باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند آزمایش خون انجام دهد تا نوع کم خونی شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

درمان کم خونی به نوع کم خونی شما بستگی دارد. اگر کم خونی شما ناشی از فقر آهن باشد، پزشک ممکن است مکمل آهن یا رژیم غذایی غنی از آهن را توصیه کند. اگر کم خونی شما ناشی از سایر عوامل باشد، پزشک ممکن است درمان دیگری را توصیه کند.

با درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به کم خونی می توانند بهبود یابند.

کمبود گلبوب قرمز

یکی از عواملی که ممکن است در خشمگین شدن و زود عصبانی شدن شما تاثیر داشته باشد .به علت کمبود گلبول های قزمز خون که وظیفه انتقال اکسیژن به مغز را دارند، اکسیژن کمتری به مغز می رسد در نتیجه موجب بروز خشم ، بی قراری و زود از کوره در رفتن میشود.

تست خون و کمبود آهن

توصیه پزشکان بعد از تست خون و مشخص شدن کمبود آهن در این افراد مصرف غداهای حاوی آهن است ، آهن یکی از اجزای اصلی گلبول های قرمز خون است و به انتقال اکسیژن به مغز کمک میکند. غذاهای حاوی آهن مانند: گوش قرمز،تخم مرغ،ماهی، غلات غنی شده هستند ، همچنین برای جذب بیشتر آن مصرف همزمان پرتغال توصیه میشود.

برای دیدن مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع به سایت مرکز مشاوره ازدواج رجوع کنید

منبع: مقالات کانون مشاوران و بهبود مطالب توسط bard

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *