افرادی که ازدواج کرده اند می دانند که ازدواج می تواند در هر زمانی با مشکلات سختی مواجه شود. زمانی که این مشکلات در مراحل اولیه ازدواج صورت می گیرند، می توانند کاملا نگران کننده باشند و احتمالا به پیامدهای نامطلوبی منجر خواهند شد.

تحقیقات صورت گرفته در مورد موضوعات مربوط به موفقیت ازدواجی و طلاق نشان داده اند که نحوه زندگی زوجین در دو سال اول در کنار یکدیگر می تواند منجر به پایداری یا شکست ازدواج آنها شود.

دو سال اولیه، سرنوشت زناشویی طولانی مدت را پیشبینی می کند

دکتر تد هوستون از دانشگا تگزاس در حوزه اوتیسم، یک گزارشی را در مورد مطالعات مربوط به پیشبینی کننده های رضایت زناشویی و عوامل استرس زا ارائه کرده است.

“این مطالعه نشان می دهد که زوجین تازه ازدواج کرده و تغییرات صورت گرفته در پیوند آنها در دو سال اولیه، نحوه رابطه زناشویی بلند مدت آنها را بعد از سیزده سال مشخص می کند …

سرخوردگی – که در صورت کاهش عشق، کاهش رابطه عاطفی آشکار، کاهش عقایدی که یک شوهر مسولیت پذیر است و افزایش در دو سو گرایی ایجاد می شود – نشان دهنده این است که زندگی این زوجین از یک رابطه زناشویی پایدار، به سمت طلاق کشیده خواهد شد.

” همچنین محققان نشان دادند که “تفاوت های مابین گروه های ازدواج کرده خوشحال و گروه های ازدواج کرده غیرخوشحال، درست بعد از ازدواج کردن مشخص می شود.”

مطالعه صورت گرفته در تگزاس ۱۵۶ زوجی را بررسی کرد که برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ ازدواج کرد بودند. محققان بعد از ۱۳ سال، نتایج زیر را به دست آوردند:

• ۶۸ زوج دارای رابطه ازدواجی شادی بودند
• ۳۲ زوج دارای رابطه ازدواجی ناخوشایندی بودند
• ۵۶ زوج از هم طلاق گرفتند

زوجینی که از هم طلاق گرفتند، در دو سال اولیه زندگی خودشان علائمی از سرخوردگی را نشان دادند و در دو ماه اول ازدواج شان، یک برخورد و دیدگاه منفی نسبت به یکدیگر داشتند.

در صورتی که زوجین تازه ازدواج کرده در سال اولیه شروع به سرخوردگی کنند، این می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل باشد.

زوجینی که همچنان دارای رابطه ازدواجی شادی بودند، عبارت از زوجینی بودند که در دوره های اولیه رابطه شان توانسته بودند احساسات مثبتی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

مواجهه با ناراحتی های مربوط به ماه عسل

در صورتی که بعد از ازدواج یک مقداری احساس افسردگی پیدا کنید، این وضعیت یک حالت نرمالی می باشد. افسردگی های مربوط به ماه عسل یک مورد عادی می باشد.

هر دو شما در آماده سازی ازدواج مجبور شدید که زمان زیادی را از دست بدهید. در حال حاظر شما هیچ استرسی ندارید و فقط احساس زیان می کنید. این حالت دقیقا شبیه با حالت بعد از تعطیلات می باشد که اکثر افراد آن را تجربه می کنند.

با این وجود، چشمپوشی نکردن از این دوره افسردگی اهمیت زیادی دارد.

آماده شدن برای افسردگی های شدید می تواند به شما کمک کند تا آنها را به راحتی پشت سر بگذارید. در این مرحله شما باید وارد مرحله زناشویی شوید و برای ادامه زندگی مشترکتان برنامه ریزی کنید.

همانطور که در مطالعه دکتر هاستون بیان شده است، مهمترین اولویت زوجین تازه ازدواج کرده باید سرزنده نگه داشتن رابطه عاطفی باشد.
اولویت های دیگری وجود دارند که زوجین باید با آنها مواجه شوند. چند هدف اصلی که باید در سالهای اولیه زندگی به دست بیایند .

شامل تخصیص و مدیریت پول، مشخص کردن مسول کارهای سخت، روش های استفاده از زمان آزاد، مشخص کردن یک زمانی برای رابطه جنسی، یادگیری نحوه برخورد با تضاد، و بحث در مورد انتظارات می باشد.

متاسفانه، برخی از زوجین از موضوعاتی که می توانند منجر به ناراحتی آنها شوند، اجتناب می کنند؛ ولی یک سری کارهایی انجام می دهند که منجر به آسیب رساندن به رابطه مشترکشان می شود.