ازدواج انگیزه ای که دختران را به دانشگاه میکشد

ازدواج انگیزه ای که دختران را به دانشگاه میکشد

دانشگاه یکی از مگان هایی است که افراد به خصوص دختر ها در آن از آزادی عمل بیشتری نسبت به قبل برخوردار میشوند.

دختران پیش از ورود به دانشگاه تحت کنترل والدین و دیگر اعضای خانواده هستند، اما محیط دانشگاه با فراهم آوردن شرایطی چون کاهش نظارت خانواده، افزایش ارتباطات و تعاملات اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس و… انگیزه مهم‌تری برای ورود به دانشگاه است.

در پژوهشی سعی شد عوامل مؤثر در ورود زنان و مردان به دانشگاه بررسی شود
هدف از انجام این پژوهش، یافتن دلایلی است مبنی بر این که دختر ها چرا علاقه دارند در دانشگاه به تحصیل خود ادامه دهند. این پژوهش با روش پیمایشی به انجام رسیده است. حجم نمونه این پژوهش با بهره‌گیری از فرمول کوکران شامل ۲۵۰ نفر (۱۰۰ مرد و ۱۵۰ زن) برآورد گردیده که به روش نمونه‌گیری از نرم‌افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
افزایش حضور دختران در دانشگاه
یکی از مهم‌ترین تحولات جامعه ایران در چند دهه اخیر، گسترش آموزش عالی در سطوح و مقاطع گوناگون است. یکی از پیامدهای آن٬ افزایش ورود دختران به دانشگاه و کاهش نسبی ورود پسران است که در چند سال اخیر توجه صاحب‌نظران اجتماعی و مسئولان کشوری را به خود جلب کرده است.
اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که دلایل و عوامل واقعی (انگیزه‌های مؤثر) سبقت گرفتن دختران از پسران در ورود به دانشگاه کدام‌اند؟ آیا ساختار و فرهنگ لازم برای این تغییر مهیا شده است؟.

تأثیر دانشگاه بر انتخاب همسر
پنجمین یافته این پژوهش حکایت از این دارد که مهم‌ترین و اصلی ترین انگیزه دختران برای ورود به دانشگاه، ازدواج است. در جامعه ایرانی تشکیل نهاد خانواده دارای اهمیت بسیار زیادی است. روش انتخاب همسر با میزان تحصیلات دختران رابطه وجود دارد. بدین معنی که شیوه انتخاب با افزایش سطح تحصیلات از شیوه «دخالت والدین و اطرافیان» به انتخاب آزاد یا (مستقل) تبدیل می‌شود.

کشش و جاذبه دانشگاه؛ عامل مهم رفتن به دانشگاه
نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که جاذبه و کشش دانشگاه برای دختران، عامل مهم‌تری برای ورود به دانشگاه است. محیط دانشگاه به دلیل ویژگی و جاذبه‌های خاص‌اش زمینه حضور دختران را فراهم آورده است. دختر های قبل از وارد شدن به دانشگاه بیشتر زیر نظر خانواده ها هستندو دیگر اعضای خانواده هستند، اما محیط دانشگاه با فراهم آوردن شرایطی چون کاهش نظارت خانواده، افزایش ارتباطات و تعاملات اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس و… انگیزه مهم‌تری برای ورود به دانشگاه است.

این پژوهش با عنوان کامل «مقایسه عوامل مؤثر در ورود زنان و مردان به دانشگاه»، توسط مصطفی ظهیری‌نیا و بهروز بهروزیان، انجام شده و در زمستان ۱۳۹۱ در فصلنامه علمی‌- پژوهشی زن و جامعه، شماره چهارم منتشر شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مشاوره ازدواج رجوع کنید

منبع:مقالات کانون مشاوران ایران

دیگر مقالات مشاوره ازدواج :

ازدواج دانشجویی انتخاب مناسب

ازدواج دانشجویی و برخی فواید آن

موانع و مشکلات ازدواج دانشجویی

 

5 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *