” می گویند ما هم خون هستیم، خیلی به هم شباهت داریم، هم دیگر را می شناسیم ، از بچگی با  هم بودیم و از جیک و پوک هم خبر داشتیم

می گویند عقد دختر عمو پسر عمو را در آسمان ها بسته اند…

تا دختر فامیل هست چرا از غریبه دختر بگیریم …”

این ها از جمله باورهای آشنا برای عده ای از افراد است که به ازدواج فامیلی تن داده یا به آن تمایل دارند…

با این حال  اکنون عده ای از خانواده ها صرفا به دلیل نسبت فامیلی از ازدواج با فرد مورد نظر ممانعت می کنند.

در گذشته ازدواج فامیلی بخصوص در اجتماعات کوچک مرسوم بوده است. البته هنوز هم در بخش هایی از کشور این رسم  همچنان پا برجاست.

می توان محدود بودن شرایط آشنایی برای ازدواج غیر فامیلی و اعتقاد برخی قبایل برای پاینده نگه داشتن ایل خود را علت این موارد ذکر نمود.

در خانواده های سلطنتی نیز برای حفظ نام و قومیت خود ازدواج فامیلی یک قاعده بود که اکنون این رسم کم رنگ شده .

اکنون دلیل اصلی برای خود داری از ازدواج فامیلی پیشرفت های پزشکی و علم وراثت است

که به دنبال آن اطلاعات عموم مردم در خصوص مشکلات و بیماری های وراثتی و معلولیت های جسمی و ذهنی در فرزندان حاصل از این ازدواج، افزایش پیدا کرده است.

معایب ازدواج فامیلی چیست؟

یکی از فرض های اساسی در ازدواج فامیلی به شناخت دختر و پسر و خانواده ها مربوط می شود.

بدین معنا که ممکن است با این فرض که ” ما با هم فامیل هستیم و هم دیگر را خوب می شناسیم “، پیش بروند و از شناخت بهتر خصوصیات اخلاقی و اجتماعی یک دیگر غافل شوند.

جالب است بدانید در صورت ایجاد اختلاف و مشکل بین دو فرد و در نهایت تصمیم بر طلاق، در این گونه موارد شرایط سخت تر از دیگران خواهد بود.

در واقع در جریان جدایی یا طلاق دو فرد که با هم نسبت فامیلی دارند دردسر و اختلاف شدید و حتی قهر و مشکل از دو فرد یعنی زن و مرد به دو خانواده گسترش می یابد.

بنابراین می توان گفت که سخت ترین نوع طلاق، طلاق بین دو فرد فامیل می باشد.
از نظر پزشکی و علم وراثت ازدواج فامیلی احتمال داشتن فرزندی با اختلالات ژنتیکی و معلولیت های جسمانی ذهنی را چند برابر می کند.

افزایش احتمال خطر سقط جنین، بالا رفتن احتمال نقض ایمنی، خطر نقص عضو، بیماری شب کوری، هپاتیت و سرطان از جمله مواردی است که پزشکان و متخصصان هشدار می دهند.

به همین دلیل در برخی کشورها ( مثلا تاجکیستان ) ازدواج فامیلی از نظر قانونی ممنوع است.

امروزه در کشورهای صنعتی و پیشرفته این نوع ازدواج نا مرسوم و قبیح است در حالی که هنوز در برخی از کشور های رو به توسعه مرسوم بوده و حتی از نوعی قداست نیز برخوردار می باشد.