برگزاری کارگاه علمی برای بررسی نظریه های جامعه شناسی خانواده و نقد آنها

بنا به گفته های ارزشمند شهید مطهری اگر محیط و بنیان خانواده ها آسیب ببیند جامعه نیز آسیب خواهد دید.

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در کارگاه علمی جامعه‌شناسی خانواده به بررسی نظریه‌های دانشمندان مختلف در این موضوع پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری، خانم یزدخواستی، عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان چهارشنبه عصر، در کارگاه علمی‌ جامعه‌شناسی خانواده با موضوع نظریه‌های جامعه‌شناسی درباره خانواده که در سالن همایش‌های گروه اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: خانواده یک نهاد است، یعنی یک پایه اصول و اساسی دارد که زندگی فرد را در اختیار خود می‌گیرد، همه امور اجتماعی را که ثبات، قدمت و عمومیت بیشتری داشته باشند را نهاد می‌گویند.

نویسنده کتاب «زنان و تغییرات اجتماعی» ادامه داد: هیچ جامعه‌ای فاقد پنج نهاد، خانواده، آموزش و پرورش، دین، اقتصاد و سیاست نیست، یکی از موضوعات مهم مطالعات جامعه‌شناسی مطالعه نهادهای اجتماعی است، این نهادها کارکرد جدای خود و کارکرد اتصالی با این نهاد را هم دارد.

وی با بیان این‌که روابط اجتماعی عناصر اصلی نهادها را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: نهاده سامان‌دهنده نیازهای انسان، هدف‌دار، قابل تغییر اما به کندی و ساخته و پرداخته انسان هستند.

خانم یزدخواستی ادامه داد: نهادهای قوانین مخصوص به خود را در بر دارند، دوام و استمرار دارد، سبب سبک‌بار کردن کار انسان‌ها است، نهاد مانند یک موجود زنده منتاسب با نیاز جامعه به وجود آمده، تکامل پذیرفته و در اثر استمرار آن نیاز به انسان دارد.

وی با اشاره به این‌که نهاد از سه مرحله مشارکت، تشخیص و تشکیل به وجود می‌آید، اظهار کرد: شلسکی از نهادگرایانی است که نهادها را از طبیعت انسان اشتقاق‌شده می‌داند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر ابراز کرد: وی معتقد است که با تجزیه و نابودی نهادهای موجود حادثه شوم تزلزل فرهنگی پیش خواهد آمد و در نظر وی تعریف از نهاد بر اساس تباین بین جامعه و اجتماع است، وی خانواده را به منزله تنها پدیده ثابت اجتماعی می‌داند که از ابتدا بوده و ادامه خواهد یافت.

وی با بیان این‌که بر اساس نظر شلسکی نهادهای اجتماعی محصول آگاهی و حساب‌گری بشر هستند، ادامه داد: بر اساس نظریه شلسکی نهاد عامل هیچ بحرانی نیز واقع نمی‌شود.

نویسنده کتاب «فراسوی حجاب» ادامه داد: شلسکی جهان بیرون از خانواده را در تضاد با خانواده یا نقطه مقابل آن می‌داند و کار زنان را در بیرون از حوزه خانواده را زیان جبران‌ناپذیری برای خانواده برمی‌شمرد.

وی با بیان این‌که بر اساس نظر کهلن نهاد از تغییر نظام انواع رفتارهای دوجانبه اجباری به ایجاد قوانین مخصوص به خود، خود را از انگیزه‌ها و نیازهایی که به تشکیل آن می‌انجامد، می‌رهاند و یا ایجاد قوانین خوص خود به یک نظام غیر فردی تبدیل می‌شود و به کسب ارزش متکی به خود نایل می‌شود.

خانم یزدخواستی در ادامه به بیان نظریه شهید مطهری درباره خانواده پرداخت و گفت: شهید مطهری می‌گوید اگر نهاد خانواده خراب باشد، جامعه خراب می‌شود و این امر ناشی از دقت نظر شهید مطهری است

در رابطه با این موضوع می توانید در سایت ازدواج مقاله های بیشتر را مطالعه کنید

 

منبع:مشاوره-خانواده.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *