تاثیر میزان تحصیلات در ازدواج چقدر است؟ تحصیلات در ازدواج چقدر مهم است؟؟؟

در انتخاب همسر به چه مواردی باید توجه شود؟

در امر انتخاب همسر توجه به موارد مختلفی از جمله ویژگی های ظاهری وشخصیتی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و وضعیت فرهنگی، و همچنین سطح تحصیلات بسیار حائز اهمیت است.

از آنجا که هر کدام از این موارد به خودی خود مهم هستند و باید به هر کدام از این موارد به صورت اختصاصی توجه ویژه داشت.

در این مقاله قصد داریم اختصاصا در مورد تاثیر میزان تحصیلات در ازدواج صحبت کنیم.

در مورد میزان تحصیلات زن و مرد در ازدواج نظرات متفاوتی وجود دارد:

بسیاری از نظریه پردازان و روان شناسان تاکید بر این مسئله دارند که در ازدواج بسیار مهم است که زن و مرد تحصیلات یکسانی داشته باشند و معتقدند بهترین حالت ازدواج وضعیتی است که زن و شوهر از تحصیلات مساوی برخوردار باشند.

در صورتی که نظریه پردازان دیگری این مورد را نقض می کنند و اهمیت یکسانی تحصیلی را خیلی مهم نمی دانند.

اثرات مثبت تشابه تحصیلاتی از دیدگاه نظریه پردازانی که تاکید بر یکسان بودن شرایط تحصیلی دارند:

آنها معتقدند تشابه تحصیلاتی موجب رضایت زناشویی می شود و می گویند وقتی زوجین سطح تحصیلاتشان یکسان یا نزدیک به هم باشد آنها دیدگاه های نزدیک به هم دارند و یکدیگر را بهتر درک می کنند و معمولا رضایت از زندگی زناشویی بیشتر می شود.

همچنین معتقدند همسان بودن سطح تحصیلات سبب پیشرفت تحصیلی فرزندان و رشد اجتماعی کودکان می شود.

اثرات منفی تفاوت سطح تحصیلات

نظریه پردازانی که تاکید بر یکسانی سطح تحصیلات در ازدواج دارند اثرات منفی تفاوت سطح تحصیلی را موارد زیر می دانند:

سوء برداشت

 آنها معتقدند که در صورت بالاتر بودن تحصیلات زن از مرد، ممکن است مردان با توجه به فرهنگ موجود در جامعه که مرد نماد قدرت است و نقش تامین کننده را در زندگی زناشویی دارد، احساس کنند که موقیعت پایین تری نسبت به همسر خود دارند و به همین دلیل احساس حقارت کنند .

اگر زمانی با همسرشان بر سر موضوعی به اختلاف بخورند ممکن است هر رفتار همسرشان را دلیلی بر قدرت نمایی همسرشان بدانند و از رفتار همسرشان سوء برداشت داشته باشند و آن ها را به اشتباه تفسیر کنند.

اشتراکات کم

از آنجا که تفریحات و علایق فرد از هم متفاوت است مثلا فردی که تحصیلات عالیه دارد تمایل دارد در زمان اوقات فراغت کتاب بخواند و فردی دیگر اصلا علاقه ای به این نوع تفریح ندارد و همین عامل سبب می شود که این دو فرد اشتراکات کمی باهم داشته باشند و بین آنها اختلافات زیادی بوجود بیاید.

تربیت فرزندان

در تربیت فرزند نیز این تفاوت در میزان تحصیلات، نقش مهمی ایفا می کند به دلیل اینکه هر کدام سعی می کنند با توجه به تفکرات و ارزش های خودشان فرزندشان را تربیت کنند و این امر نیز برای کودک مشکل آفرین می شود.

در مقابل این نظرات نظرات دیگری وجود دارد:

مثلا مزلو در بررسی های خود در مورد عشق به این نتیجه رسید که افراد خودشکوفا (بالاترین سطح رشدی از نظر مزلو)، تمایل به صمیمیت، صداقت، مهربانی و شهامت  درارتباطاتشان دارند و در انتخاب همسر به این ویژگی های درونی اهمیت می دهند.

ولی به ویژگی های خارجی و سطحی از قبیل تحصیلات و پایگاه طبقه ای و وضع ظاهری کمتر توجه می کنند.

خب بعد از بررسی دیدگاه نظریه پردازان نیاز هست که به بررسی وضعیت موجود در جامعه بپردازیم:

قطعا در امر ازدواج هر چه افراد از نظر شرایط تحصیلی به یکدیگر نزدیک تر باشند ایده آل تر است و حالت ایده آل این است که زن و مرد یا سطح تحصیلاتشان یکسان باشد.

یا اینکه مردان یک مقطع بالاتر از زنان باشند چون تحقیقات بسیاری نشان میدهد که زنان تمایل دارند که همسرانشان از نظر تحصیلی از انها بالاتر باشند.

بخشی از نتایج یک تحقیق در زیر آمده است:

نتایج نشان می دهد که ۵۲٫۸ در صد از دختران مایلند که سطح تحصیلات همسرشان بالاتر از سطح تحصیلات خودشان باشد.

ولی تنها ۶٫۸ در صد از پسران موافق سطح تحصیلات بالاتر همسرشان هستند.

در یک تحقیق دیگر نشان داده شده که تنها ۰٫۹ در صد از دختران موافق این امر هستند که همسرشون تحصیلات کمتری نسبت به خودشان داشته باشد ولی این مورد در مورد پسران ۱۷٫۵ درصد است.

 یعنی:

 پسران تمایل دارند که از همسرشان تحصیلات بالاتری داشته باشند.

دختران تمایل دارند همسرشان از آن ها تحصیلات بالاتری داشته باشد.

خب با توجه به نتایج تحقیقات به این نتیجه می رسیم که بهتر است زن و مرد در شرایط تحصیلی یکسانی به سر ببرند یا اینکه مرد از زن تحصیلات بیشتری داشته باشد.

ولی وضعیت کنونی جامعه به گونه ای است میزان ورود دختران نسبت به پسران در دانشگاه ها بیشتر است وبسیاری از پسران ترجیح می دهند شروع به یادگیری مهارت کنند به همین دلیل میزان دختران تحصیل کرده نسبت به پسران بیشتر است که همین امر باعث می شود که اگر همواره تاکید بر یکسانی میزان تحصیلات دختر و پسر داشته باشیم و یا همچنان معتقد باشیم که مرد تحصیلات بالاتری از زن داشته باشد میزان تجرد بسیار بالا می رود .

بهتر است که این دیدگاه کمی تعدیل شود، همچنین نتایج تحقیقات جدید نشان میدهد که اهمیت این موضوع کمی کاهش پیدا کرده.

مثلا کریستین شوارتز در تحقیقی ثابت می کند که در سالهای قبل یکسان بودن سطح تحصیلات اهمیت بیشتری داشته ولی امروزه اینطور نیست و تحصیلات زنان دلیلی برای ایجاد یک فضای پر تشنج و اضطراب نیست و برابر بودن سطح تحصیلات زوج ها در سالهای اخیر به طور خاص تاثیری بر کاهش یا افزایش میزان طلاق ندارد.

و همچنین بررسی ها نشان می دهد که بعد از سال ۲۰۰۰ زوج هایی که باهم ازدواج کرده اند به ندرت دارای سطح تحصیلات مشابهی هستند.

پیشنهاد مشاور: اختلاف تحصیلی در ازدواج چقدر باشد تا بتوانند با هم ازدواج کنند؟ آیا اصلا اهمیتی دارد؟

تعامل و درک

نیاز است که به این نکته توجه شود که زندگی مشترک در سایه ی تعامل فکری است و تفاوت سطح تحصیلات به نگرش هر دو طرف بستگی دارد و نمی توانیم بگوییم اختلاف در سطح تحصیلات به صورت بالقوه می تواند باعث ایجاد اختلاف در روابط شود.

تفاوت سطح تحصیلات مثل سایر موارد نسبی است و بهتر است در مواردی که سطح تحصیلات بسیار فاحش است در این مورد توجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم.

اینکه فرد برای ازدواج کردن فقط یک معیار (مثلا سطح تحصیلات) داشته باشد بسیار نادرست است، افراد یک بعدی نیستند و باید به همه ی ابعاد آن توجه شود.

صرف دانشگاه رفتن یا نرفتن نمی تواند تعیین کننده ی خصوصیت مشخص و معین در همه ی افراد باشد، بهتر است افراد پیش از ازدواج تمام مسائلی که برایشان مهم است بررسی و در مورد آن با فرد مورد نظرشان برای ازدواج صحبت کنند.

باید ببینیم جایگاه سطح تحصیلات در روان فرد کجاست ، سطح تحصیلات برای هر فردی معنی و مفهوم خاص دارد.

در واقع باید بتوانیم جایگاه و مفهوم سطح تحصیلات را در ذهن مان مشخص کنیم آنوقت میتوانیم تصمیم درستی در مورد معیار سطح تحصیلات در انتخاب همسر داشته باشیم.

اگر قرار است فردی با ادامه تحصیل، همسرش را تحقیر کند که تو در سطح من نیستی مسلما رابطه شان دچار مشکل خواهد شد.

در واقع فرد باید سعی کند از تفکر غالب جامعه در مورد سطح تحصیلات خارج شود و با تفکر در این مورد به دیدگاه درستی برسیم.

منبع: بهترین مشاوره قبل از ازدواج آنلاین

Jul 28, 2023

Written By

مرکز مشاوره ازدواج

Edited By

دکتر دادخواه

Medically Reviewed By

دکتر کمال آزمندیان

Mar 8, 2020

Written By

دکتر نظری

Edited By

دکتر پورقیصر