مشاوره زنان

راه در مان افسردگی و گوشه نشینی پس از ازدواج چیست؟

اول از همه مهم ترین چیز این است که یقین پیدا کنیم که دچار افسردگی شده ایم

باید کمی دقت کنیم و با شناسایی علائم به افسردگی پی ببریم. در مرحله بعد باید به دنبال دلایل باشیم. از خودمان بپرسیم که آیا به اجبار تن به ازدواج داده‌ام؟ اگر این‌طور است باید برای حل این موضوع کمک بگیریم؛ برای مثال اگر شما در اثر یک اجبار بیرونی به ازدواج تن داده‌اید و به خاطر اصرار والدین ازدواج کرده اید، کافی است بپذیرید که به هر حال اراده شما هم در این ازدواج اندکی سهم داشته و پذیرفته‌اید که این ازدواج را انجام دهید. بنابراین با همین بینش باید بپذیرید که رفتاری را انجام داده‌اید و وقتی می‌پذیرید، رفتار پیش آمده را جذب می‌کنید. در نتیجه تلاش با فضای جدید کنار می‌آیید و واقعیت‌ها را به درستی می‌بینید.

اگر واقعیت‌های رفتاری ناخوشایندی در رفتار طرف مقابل وجود دارد بهتر است ابتدا با گفت‌وگو برای رفع آنها تلاش کنید. اگر صحبت‌های بین فردی کافی نیست باید از مشاوران خانواده و زوج درمان‌گران کمک گرفته شود. در مجموع برای درمان افسردگی پس از ازدواج چند توصیه وجود دارد:

میتوانید به یک مرکز مشاوره برای مشاوره ازدواج مراجعه کنید: اگر ازدواج به دنبال فرار از یک عشق ناکام یا یک شکست عاطفی اتفاق افتاده باز هم توصیه می‌شود از مشاوره با یک کارشناس ارشد یا دکترای روان‌شناسی بالینی استفاده شود تا از رابطه قبلی بیرون بیاییم. هیجانات باید تخلیه شوند و اول تکلیف با رابطه قبلی معلوم شود، سپس رابطه جدید مورد توجه قرار گیرد.

برنامه‌ریزی: وقتی افسردگی به دلیل ازدواج اجباری نباشد، خودمان باید برای رفع آن تلاش کنیم. از دیگران کمک بگیریم و درباره دغدغه‌ها با همسرمان صحبت کنیم. اگر لازم است از کمک‌های فکری همسرمان بهره‌مند شویم. همدردی زوج‌ها با یکدیگر می‌تواند فشارها را کاهش دهد. داشتن برنامه‌ریزی و مشارکت در انجام کارهای خانه اقدام مفید دیگری است تا به مسوولیت‌های جدید راحت‌تر رسیدگی کنیم. طبیعی است که اوایل به دلیل وجود نقش‌های تازه مشکلاتی وجود داشته باشد اما با برنامه‌ریزی و نظم مشکلات تا حدود زیادی حل می‌شوند.

گذشت زمان: چیزی که ما به آن نیاز داریم کمی زمان است زیرا نسبت به گذشته وضع زندگی ما تغییر کرده است. بعضی از آدم‌ها بنابر ویژگی‌های فردی‌شان قدرت سازش بیشتری دارند و گروهی دیگر دیرتر سازش پیدا می‌کنند. پس بهتر است زوج‌ها به خودشان فرصت بدهند.

پذیرش مسوولیت‌ها: مسوولیت‌ها را با همه ویژگی‌های خوشایند یا ناخوشایدشان بپذیریم. این پذیرش یک حس درونی است که هر فردی باید خودش آن را پیدا کند. اگر افسردگی پس از ازدواج دراثر وابستگی به والدین ایجاد شده باشد موضوعی است که به تحلیل و تعمق بیشتری نیاز دارد و برای حل آن باید از متخصصان کمک گرفت.

در رابطه با این موضوع می توانید در سایت ازدواج مقاله های بیشتر را مطالعه کنید

 

منبع:مشاوره-ازواج.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *