شبکه رسیدگی به شکایات در خصوص وام ازدواج در همه استانهای کشور راه اندازی شد

ریشه ازدواج یک ریشه دینی و اسلامی است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس لازمه زندگی آرام و لذت‌بخش را در ازدواج کردن دانست و افزود: اساس ازدواج، که بر مبنای آرامش است یک موضوع قرآنی ـ دینی جدی است که بر روی آن تأکید فراوانی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شکرالله دانش، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه فارس، با تصریح اینکه اساس ازدواج، اسلامی است، گفت: خداوند در قرآن کریم در آیاتی تأکید می‌کند که برای انسان‌ها از جنس خودشان زوج‌هایی قرار داده است تا در کنار آن‌ها به آرامش برسند، بنابراین بحث زندگی مشترک انسان مبحثی است که در قرآن کریم درباره آن صحبت شده است.

وی، لازمه زندگی آرام و لذت‌بخش را در ازدواج کردن دانست و افزود: اساس ازدواج، که بر مبنای آرامش است یک موضوع قرآنی ـ دینی جدی است که بر روی آن تأکید فراوانی شده است.

هم‌کفو بودن طرفین و شناخت کامل از فلسفه ازدواج، نخستین شرط ازدواج اسلامی است

حجت‌الاسلام دانش با طرح این سؤال که ازدواج چه مؤلفه‌هایی باید داشته باشد تا انسان به آن آرامش لازم که فلسفه ازدواج است و کمال انسان در آن میسر می‌شود، برسد، گفت: در ازدواج اولاً بر روی قابلیت‌ها و هم‌کفو بودن تأکید شده است، اولین موضوعی که در بحث ازدواج مطرح است این است که انسان یک شناختی راجع به زندگی داشته باشد و معمولاً کسانی‌که از زندگی خود را شناخت ندارند و آمادگی کامل برای پذیرش زوج و زندگی در کنار خود ندارند، نمی‌توانند زندگی موفقی داشته باشند.

معاون اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: نخستین شرط ازدواج اسلامی این است که طرفین حتماً باید آشنایی کاملی از فلسفه ازدواج داشته باشند و آمادگی پذیرش فرد دیگری در کنار خود به‌عنوان زوج داشته باشند که البته این فرد باید هم‌کفو باشد و این مسئله در اسلام تأکید فراوانی شده است یعنی شخصیت آن‌ها باید با هم تناسب داشته باشد.

شرایط و شخصیت طرفین در ازدواج اسلامی باید در نظر گرفته شود

وی تصریح کرد: دومین موضوع در بحث ازدواج اسلامی بررسی کردن شرایط و مشخصات فرد از نظر صلاحیت زندگی و زوجیت می‌باشد به همین دلیل است که در منابع دینی ما تأکید شده که با افراد شراب‌خوار و تارک‌الصلوه ازدواج نکنید.

حجت‌الاسلام دانش بیان کرد: از جمله شرایطی که برای ازدواج اسلامی وجود دارد توجه به شخصیت زوجین است نه اینکه صرفاً مسائل ظاهری اساس کار قرار گیرد و به همین دلیل است که در روایت معروف داریم که پیامبر اسلام(ص) فرمودند بپرهیزید از ازدواج با دخترهای زیبارویی که در خانواده‌های آلوده بزرگ شده‌اند یعنی خانواده نیز مهم است و از مؤلفه‌های مهم یک ازدواج اسلامی این است که طرفین در یک خانواده صالح و شریف زندگی کرده باشند و اگر کسی رشد و شخصیت او در یک خانواده آلوده‌ای باشد قطعاً نمی‌تواند فلسفه ازدواج را محقق کند و نمی‌تواند یک زوج موفق باشد، پس صلاحیت خانوادگی یکی از مؤلفه‌های مهم ازدواج اسلامی است.

ضرورت الگوبرداری از سیره معصومین در ازدواج اسلامی

این مقام فرهنگی با بیان اینکه از جمله ویژگی‌های ازدواج اسلامی این است که باید ساده و زیبا باشد، افزود: این سادگی را باید از سیره معصومین الگوبرداری کنیم یعنی ازدواج امیرالمؤمنین(ع) با حضرت زهرا(س) به‌عنوان یک ازداوج نمونه مشاهده می‌کنیم که خیلی ساده گرفته شده و هزینه این ازدواج، هزینه پایینی است و این یکی از مؤلفه‌های مهمی است که در یک ازدواج اسلامی باید رعایت شود.

وی، نکته بعدی در ازدواج اسلامی را رعایت مسائل شرعی دانست و گفت: ازدواج اسلامی آلوده به مسائل فساد و خلاف اخلاق و لهو و لعب نباشد و ازدواجی که از اول بر مبنای حرمت‌شکنی و خلاف باشد نمی‌تواند آن نتیجه دلخواه را داشته باشد.

حجت‌الاسلام دانش، بر ضرورت وجود محبت در زندگی تأکید کرد و گفت: در ازدواج اسلامی باید محبت موج بزند و اگر چنانچه ازدواجی بین دو نفر بر مبنای محبت شکل بگیرد این محبت اساس خانواده است و می‌تواند پایه‌گذار یک زندگی بسیار خوب و آبرومند باشد.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس تأکید کرد: از مطالب دیگری که در ازدواج اسلامی بسیار حائز اهمیت است، این است که رعایت طرفین شود یعنی زوج‌های موفق، زوج‌هایی هستند که همدیگر را به‌خوبی درک کنند و چون همدیگر را درک می‌کنند مشکلاتشان کم است یعنی درک متقابل در ازدواج اسلامی ضرورت دارد.

ازدواج آسان، ازدواج اسلامی است

وی تصریح کرد: از موارد دیگر این است که هزینه‌های ازدواج و مهریه در ازواج باید آسان باشد و در واقع می‌توان گفت ازدواج آسان، ازدواج اسلامی است و یکی از مسائل مهمی که در اسلام تأکید شده است سهولت در امر ازدواج است.

حجت‌الاسلام دانش در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان زمانی که می‌خواهد ازدواج کند این مسائل را در‌نظر بگیرد قطعاً می‌تواند یک ازدواج مناسب باشد.

سایت مشاوره قبل ازدواج به شما در رابطه با این موضوع کمک خواهد کرد

 

منبع:تریبون آزاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *