روانشناسی متفاوت در مردان و زنان

عصبانیت و خشم از عواملی که محیط خانه را مشوش میکند

محیط خانه همواره باید دارای آرامش باشد اما امروزه این خشم و عصبانیت های بی مورد است که بیش از پیش در خانه و خانواده رواج داشته که آرامش خانه را برهم زده و آن را به میدان جنگ تبدیل می کند. جنگی که هیچ کدام از طرفین آن کوتاه نیامده و همینطور رو به اوج است.

یکی از صفاتی که باعث همدلی اعضا و استحکام بنیان خانواده می‌شود فروخوردن خشم است. از آنجا که خانواده اولین محیطی است که منشِ فرزندان در آن شکل می‌گیرد، و والدین اولین مربیانی هستند که قادرند فرزندان خویش را با صفت فروخوردن خشم در عمل و گفتار آشنا سازند، و با رفتار خویش آن‌ها را در ترک غضب یاری دهند. این نوشتار قصد بیان اثرات فروخوردن خشم به استناد قرآن و روایات، در خانواده را دارد.

برای درمان و کنترل صحیح خشم سه مرحله نیاز است: بینش و آشنایی از آثار زیان‌بار خشم در زندگی فردی و بازخورد آن در اجتماع و حتی قیامت و آثار مثبت فروخوردن خشم در خوش بختی فرد و مقایسه این دو با هم، دانستن علت آن و از بین بردن سبب های آن یعنی تکبر، زورگوئى و تحقیر مردم و دستور عملی از امامان.

امام باقر (ع) فرمودند: مردى غضب می‌کند و هرگز راضى نمی‌گردد این شخص با این اخلاق وارد دوزخ شود هر گاه کسى غضب کرد باید بنشیند و در این هنگام پلیدى شیطان از او دور می‌گردد، و اگر در حال نشسته غضب کرد باید برخیزد، و هر کس که به خویشاوندان خود غضب کرد باید به طرف او برود و خود را به او نزدیک سازد و با او تماس بگیرد، و رحم‏ها هر گاه با هم برخورد کردند غضب آن‌ها فروکش می‌کند (کاشف الاستار، ص: ۱۸۹)

برای خواندن مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع به سایت ازدواج مراجعه کنید

 

منبع:کانون مشاوران ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *