مشاوره پیش از ازدواج به چه صورت است؟

آیا می خواهید با فرآیند این نوع مشاوره روانشناسی آشنا شوید؟

آیا مشاور می تواند به کمک کند تا بفهمیم برای هم مناسب هستیم یا نه؟

برای پاسخ به این سوالات ویدیو بالا را مشاهده کنید.

روانشناس بالینی سرکارخانم بدری

۷ چیز که پیش از ازدواج باید بررسی شود

۱٫کجا می خواهید زندگی کنید؟

آیا در این مورد بحث کرده اید؟ انتخاب مکانی برای شروع زندگی مشترک هیجان انگیز است. در نظر بگیرید که شما دو نفر کجا کار می کنید و چقدر به شغل، مکان های مورد علاقه، دوستان و خانواده نزدیک هستید.

مهمترین چیز این است که شما قبل از عروسی در مورد آن صحبت کرده اید و با هم به یک تصمیم رسیده باشید.

۲٫اهداف شریک زندگی شما چیست؟

دوست دارید پنج سال دیگر کجا باشی؟ آیا به دنبال یک شغل جدید هستید؟ چه تصمیماتی باید گرفته شود تا شما را به جایی که می خواهید برساند.

۳٫ آیا می خواهید بچه دار شوید؟

صحبت در مورد این موضوع بسیار مهم است. برای برخی از افراد بچه اهمیت زیادی دارد درحالی که برخی دیگر ایده های دیگر و آینده متفاوتی را متصور می شوند. اگر هردو علاقه به کودک دارید. چند تا بچه دوست دارید؟ دوست دارید در چند سالگی بچه دار شوید؟ چه روش تربیتی را بهتر می دانید؟

۴٫ چگونه با تعارضات و احساسات شدید برخورد می کند؟

شناخت صمیمانه شریک زندگی به معنای درک ذهنی و عاطفی اوست. در مورد نحوه برخورد والدینتان با تعارض نیز صحبت کنید. به عنوان مثال، وقتی برنامه‌ها مطابق میل آن ها پیش نمی‌رود، چگونه پاسخ می‌دهند؟

۵٫چه انتظاراتی از شریک زندگی تان دارید؟ چگونه مسئولیت ها را تقسیم خواهید کرد؟

بیایید صادق باشیم، گاهی اوقات از عزیزانمان انتظار داریم که بدانند چه کاری و چه زمانی باید انجام دهند.

متأسفانه شما با یک فرد ذهن خوان ازدواج نکردید. ما در مورد کارهای روزمره صحبت می‌کنیم و آن‌ها را تقسیم می‌کنیم تا از هر گونه ناامیدی جلوگیری کنیم. ما چیزها را تقریباً به طور مساوی تقسیم می کنیم. به نوبت با هم آشپزی کرده  و سعی می‌کنیم  انعطاف پذیر باشیم.

۶٫چگونه برنامه ریزی می کنید که زمان با کیفیتی را با هم کنار بگذارید؟

پس از ازدواج هم به دوستی ادامه دهید! توصیه ای که دارم این است که هر هفته یک روز را برنامه ریزی کنید که فقط برای شما دو نفر مشخص شده باشد. چه بیرون رفتن برای شام، دیدن فیلم، قدم زدن در پارک یا ماندن و آشپزی با هم، آن را مانند یک قرار ملاقات در نظر بگیرید. شما و همسرتان به تغییر و رشد ادامه خواهید داد و در کنار هم رشد خواهید کرد

ازدواج یک سفر فوق العاده با بهترین دوست شماست، وقتی چند ناامیدی یا مشکل که انتظارش را نداشتید ظاهر می شوند تعجب نکنید. اگر قبل از عروسی به خوبی برقراری ارتباط، تعیین انتظارات واقع بینانه و گذراندن زمان با کیفیت را با همدیگر تمرین کنید، ازدواج شما بسیار خوب و سالم پیش خواهد رفت.

۷٫در مورد پول صحبت کنید 

پول یکی از پنج دلیل اصلی دعوای زوج ها است. می‌توانیم توافق کنیم که صحبت کردن از قبل در مورد اینکه چگونه می‌خواهید پول خود را خرج کنید و برای چه چیزی پس‌انداز کنید، بسیار بهتر از این است که بعدا در مورد آن دعوا کنید.

سازش به این معنی است که هر دوی شما در یک چارچوب زمانی توافق شده به آنچه می خواهیدیا نیاز دارید نزدیک خواهید شد. به عنوان مثال، اگر شما تلویزیون می خواهید، هر دوی شما می توانید توافق کنید که همان مقدار پولی را که می خواهید کنار بگذارید تا برای تلویزیون پس انداز کنید!

۱۰ عامل اصلی یک رابطه پایدار

ایجاد رابطه موفق نیازمند فداکاری است. موقعیت‌های ناگفته‌ای در زندگی وجود دارند که می‌تواند قدرت و اتحاد شراکت شما را آزمایش کنند. داشتن ارزش‌های اصلی برای عبور از این موانع الزامی می باشد. این عوامل شامل موارد زیر می شود:

۱٫ اعتماد

این ارزش اصلی بالاتر از بقیه است و پایه و اساس رابطه شما را تشکیل می دهد. بدون اعتماد اساساً چیزی ندارید.

اعتماد برای روابط شاد و رضایت بخش در زندگی شخصی و حرفه ای ما ضروری است. شما و شریک زندگیتان باید به یکدیگر اعتماد کنید و مطمئن باشید که از شما حمایت خواهند کرد.

۲٫ وفاداری

این ارزش اصلی بسیار مهم است و با اعتماد همراه است. وفادار بودن و داشتن شریک وفادار تضمین می کند که هر دوی شما در یک تیم قرار دارید.

« وفاداری فداکاری است. دانستن اینکه اینکه تمام انتخاب ها و تصمیماتی که می گیرید با کمک شریک زندگی تان و باتوجه تاثیر آن بر رابطه تان در نظر گرفته شده است. تعهد شما هرگز متزلزل نمی شود و پیوند شما ناگسستنی است.»

اگر هم شما و هم عزیزتان بیش از همه نسبت به یکدیگر قابل اعتماد و صادق هستید، در مسیر درستی هستید.

اگر به یکدیگر وفادار باشید، عشق شما به بهترین شکل ممکن رشد خواهد کرد. و آیا این هدف هر رابطه موفقی نیست؟

مشاوره پیش ازدواج چیست

۳٫ مذهب

این ارزش اصلی بسیار مهم است، به خصوص اگر قرار است فرزندان را با هم بزرگ کنید. دین در زندگی بسیاری از مردم جایگاهی قوی دارد.

علیرغم مشکلات احتمالی، هنوز ممکن است تصمیم بگیرید که ایمان متفاوت شریک زندگیتان مهم نیست.

اختلافات مذهبی همیشه به معنای عذاب برای روابط نیست، اما می تواند منجر به مشاجره و تنش شود.

ممکن است درست باشد که اختلافات مذهبی ممکن است به رابطه خاتمه ندهد، اما اگر اتفاقی افتاد، تأثیر آن را روی فرزندانتان در نظر بگیرید؟ چگونه آن ها را بزرگ خواهید کرد؟ آیا به آن ها اجازه می دهید وقتی به اندازه کافی بزرگ شدند تصمیم خود را بگیرند؟

حتی اگر زوجین به نتیجه مشابهی برسند، بحث خانواده زوجین نیز وجود دارد.

اگر برای شما دین فرزند و همسرتان مهم است، مطمئن شوید که در مورد این ارزش اصلی صحبت کرده اید، و اینکه هر دو در راه قرار دارید.

۴٫ خانواده

زودتر تصمیم بگیرید که چه ارزش هایی برای خانواده دارید. آیا می خواهید در نزدیکی خانواده خود زندگی کنید؟ هر چند وقت یک بار می خواهید بازدید کنید؟ آیا می خواهید خانواده ای برای خود داشته باشید؟

وقتی هر دوی شما این ارزش اصلی را بیان کنید، به هم نزدیکتر می شوید و بهتر نیازهای یکدیگر را درک می کنید.

۵٫ ارتباطات

“زندگی مشترک به عنوان زن و شوهر تنها زمانی می تواند کارساز باشد که ارتباط دو طرفه موثری بین زوجین وجود داشته باشد.”

ارتباط با یکدیگر شما را به هم نزدیکتر می کند و به شما امکان می دهد که تا جایی که می توانید عمیقاً یکدیگر را بشناسید.

به یاد داشته باشید که چیزهای خوب را نیز به اشتراک بگذارید. برقراری ارتباط با یکدیگر راهی برای سرمایه گذاری در رابطه شماست. هر زمان که بخشی از خود و زندگی خود را به اشتراک می گذارید گامی به جلو و پیشرفت در رابطه بر می دارید.

۶٫ سبک زندگی

شما دوست دارید آخر هفته به پیاده روی بروید و همسرتان دوست دارد در خانه بماند. اگر هر دوی شما دوست دارید همیشه کارهای متفاوتی انجام دهید احتمال پیشرفت رابطه شما کمتر است.

من نمی گویم که شما باید به هم بچسبید، اما خوب است که اوقات خوش و با کیفیتی را کنار هم بگذرانید.

به عنوان یک زوج، مهم است که زوجی را انتخاب کنید که در بیشتر موارد از شرکت در فعالیت های مشابه لذت می برید.

۷٫ صداقت

این ارزش اصلی برای هر رابطه ای حیاتی است. وقتی شما و شریک زندگیتان با یکدیگر صادق باشید؛ وقتی هر دوی شما معتقد هستید که صداقت تنها راه ادامه رابطه شماست به یک اتحاد می رسید.

اگر شما و شریک زندگیتان با یکدیگر صادق باشید، اتحاد به بالاترین نقطه ارتقا می رسد. در این شرایط هر دوی شما می دانید کجا ایستاده اید، و این بهترین راه برای رشد با هم است.

صداقت گاهی اوقات ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشد، به خصوص اگر چیزی که می خواهید بگویید دشوار است، اما در دراز مدت، بهتر از پنهان کاری است که می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

۸٫ انضباط

ممکن است تعجب کنید که خود انضباطی در این لیست چه می کند. بگذارید توضیح بدهم. فرض کنید هر روز صبح ساعت ۵ صبح برای تمرین از خواب بیدار می شوید، در مورد عادات غذایی خود نظم و انضباط دارید، خانه را تمیز می کنید و همیشه برنامه ای مشخیص دارید.

اما اگر همسرتان هر روز صبح  چرت زدن بزند چه؟ اگر تا ساعت ۹ صبح از رختخواب بلند نشود و بعد یک کیسه چیپس را برای صبحانه انتخاب کند چه؟ چه احساسی دارید؟ در چنین موردی عشق و علاقه جای خود را به خشم می دهد.

مهم است که ارزش های اصلی مشابه را در این عرصه به اشتراک بگذارید تا از بحث های مداوم جلوگیری کنید

۹٫ خودسازی

بسیاری از ازدواج ها در این مرحله از برنامه منجر به طلاق شده است. اگر یکی از طرفین در مسیر یادگیری و خودسازی باشد و طرف دیگر راکد بماند، شکاف بین زوجین بیشتر می شود.

هر زمان که چیز جدیدی یاد می گیرید، طبیعی است که بخواهید آن را به اشتراک بگذارید. و چه کسی بهتر از شریک زندگی شما؟ اگر آن ها علاقه ای نداشته باشند، می تواند منجر به ناامیدی و ناامیدی شما شود.

با هم بیاموزید و رشد کنید، و در راه رسیدن به یک رابطه موفق خواهید بود.