مشاور زنان:جهان زنانه یا نجات زنان جهان

مشاور زنان:جهان زنانه یا نجات زنان جهان

جهان زنانه یا نجات زنان جهان

آیا می‌شود پذیرفت که زنان در تمامی عرصه‌های تاثیرگذار جامعه فعال‌اند و بسیاری از تغییرات به اراده آن‌ها انجام می‌شود؟ زنان تحصیل‌کرده جوامع مختلف سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی آن کشورها به حساب می‌آیند یا اساسا مزاحم تلقی می‌شوند؟!

می‌گویند میزان امنیت و آزادی جوامع را باید با امنیت و آزادی زنانشان سنجید که حضور فعال و بی‌دغدغه آنان موجب می‌شود افراد قادر نباشند بیشتر از حد خاصی از خشونت و سلطه استفاده کنند. اما اخبار نگران‌کننده‌ای وجود دارد که می‌گوید خشونت علیه زنان در حال افزایش است و این یعنی هنوز راه درازی مانده است تا جهان زنانه یا مادرانه شود. راهی طولانی و دشوار برای رسیدن به «صلح» که زنانه‌اش می‌خوانند و محدود کردن «قدرت» و حذف «خشونت» که مفاهیمی مردانه به حساب می‌آیند.مشاوره زنان

چند ماه پیش دختر جوانی قربانی یک جنایت هولناک در هند می‌شود. کشوری که بالاترین میزان رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده و یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دموکرات جهان است. هند یک کشور «در حال توسعه» است و هر سال در فهرست سالانه آمار تجاوز به زنان در بالاترین رده‌ها قرار دارد. اما درباره آمریکا چه می‌توان گفت که بالاتر از هند در این فهرست جای گرفته است؟! چند تن از متفکران آمریکایی هم‌عصر ما آن شاخص‌های توسعه و امنیت را با اولویت دادن به حضور زنان در جامعه مطرح کرده‌اند؟

دختر هند

او را «دختر هند» نامیده‌اند. دختر دانشجوی ۲۳ ساله‌ای که نامش منتشر نشده و قربانی یک جنایت وحشیانه و تکان‌دهنده شده است. شش مرد در یک اتوبوس او را مورد ضرب و شتم قرار داده و به او تجاوز کرده‌اند. او و نامزدش به سینما رفته بودند و از تماشای فیلم «زندگی پی» بازمی‌گشتند. به این فکر نکنید که کاش این واقعیت هولناک فقط ماجرای یک فیلم بود، به این واقعیت فکر کنید که مردان دیگری که در اتوبوس حضور داشتند، چنان رفتار می‌کردند که انگار فیلم می‌بینند.

پلیس هند با تاخیر در صحنه حاضر می‌شود و پس از آن مدت زمانی را هم به بازجویی اختصاص می‌دهد. یعنی متجاوزان پیکر خونین دختر و نامزدش را به بیرون پرت می‌کنند، رهگذران از کنار آنان و بی‌توجه به ناله‌های ملتمسانه پسر رد می‌شوند و پلیس هم وقتی می‌رسد، به جای رساندن دختر به بیمارستان که نیاز به کمک‌های پزشکی اضطراری داشته، زمان ممکن برای نجات او را با سوال‌هایی بی‌مورد هدر می‌دهد. نه بیمارستان دهلی نو و نه پزشکان سنگاپور نمی‌توانند دختر را از جراحات واردشده نجات دهند. پس از مرگش سراسر هند دچار ناآرامی و اعتراض می‌شود. تظاهرات و درگیری به مدت سه روز ادامه می‌یابد تا مان موهان سینگ، نخست وزیر هند، که سکوت کرده و از طرف معترضان ترسو و فراری خوانده شده بود، تضمین داد که همه تلاش‌های خود را برای تامین امنیت زنان در سراسر کشور به کار می‌گیرد. با این حال التهاب هنوز ادامه دارد و مردم معترض، خواهان اعدام متهمان هستند.

احتمال صدور حکم اعدام از سوی دادگاه بسیار زیاد است. در حال حاضر این تنها کاری است که می‌شود انجام داد تا خشم مردم فروکش کند. مردمی که اخبار رسانه‌ها را پی‌گیری کرده‌اند و می‌دانند که متهمان در واقع اعضای یک باند تجاوزند که بر اساس گزارش تایمز هند، درست در روز برگزاری مراسم عزاداری «دختر هند»، به یک دختر دیگر نیز به همین شیوه تجاوز کرده‌اند.

دو سال گذشته در هند دست‌کم ۲۴ هزار مورد تجاوز گزارش شد و آمار دولتی نشان می‌دهد که این رقم بیش از ۹ درصد افزایش یافته است. سرمقاله‌نویس روزنامه نیویورک تایمز به نمونه‌های پرشمار احتمالی از قربانیان زن در هند اشاره می‌کند که به سبب حفظ آبرویشان در جامعه هنوز سنتی هند هرگز به پلیس گزارش نداده‌اند. زنان هندی معمولا مقصر شناخته می‌شوند، چراکه بر مبنای تصور عام، آن‌ها عامل اصلی تحریک مردان هستند. یک دختر ۱۸ ساله پنجابی خودکشی کرده بود، چون او را وادار کردند با شخصی که به او تجاوز کرده ازدواج کند.

حالا اما اعتراض مردم در دهلی نو و سایر شهرها می‌تواند نشان‌دهنده بلوغ فکری جامعه هند باشد، اما فعالان حقوق زنان معتقدند «دختر هند» به این دلیل مورد حمایت افکار عمومی قرار گرفت که متعلق به طبقه بالای جامعه بود، وگرنه اخبار او نیز مانند موارد بی‌شمار تجاوز در هند، هرگز منتشر نمی‌شد. این‌ها جدا از واقعیت‌های تلخی است که درمورد قاچاق زنان و خرید و فروش آنان در اقشار پایین جامعه وجود دارد؛ افراد آسیب‌پذیری که نه در آمارها و گزارش‌ها ثبت می‌شوند و نه کسی به دادشان می‌رسد.

دختر هند در تمام جهان

مسلم است که نویسنده گزارش «دختر هند» در بی‌بی‌سی می‌داند که تعداد تجاوزهای ثبت‌شده تنها در شهر لندن طی این سال‌های اخیر پیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است. آیا حق شهروند یکی از مدرن‌ترین شهرهای جهان را می‌شود خلاصه کرد به آگاهی‌اش از حق شکایت؟

وقتی در نیویورک تایمز از «ترس خشونت‌های غیرقابل بیان» نوشته می‌شود، قرار است مخاطب به چه چیز برسد؟ اگر آمار تجاوز در آمریکا از هند هم بیشتر است، تنها به خاطر قابلیت‌های بیان این خشونت و ثبت گزارش در مراکز امنیتی و قضایی است؟ فرض می‌کنیم که همین‌طور است، اما در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌شود؛ اعداد و ارقام وضعیت امنیت زنان در اکثر کشورهای جهان را در حد بحران نشان می‌دهد. آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسند. جدا از کشور آفریقای جنوبی که با اختلاف زیادی در رأس این فهرست قرار دارد، کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی نیز در کنار کشورهایی نظیر هند، مکزیک و تایلند قرار گرفته‌اند.

کشور آفریقای جنوبی با بیش از ۲۷۰ هزار قربانی تجاوز در سال یکی از ناامن‌ترین کشورهای جهان برای زنان است. بر اساس تحقیقی که صورت گرفته، دختری که در آفریقای جنوبی به دنیا می‏آید، بیشتر از آن‌که احتمال به مدرسه رفتنش وجود داشته باشد، احتمال دارد که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گیرد. چنین وضعیت هولناکی باز هم در کشوری وجود دارد که «در حال توسعه» به حساب می‌آید و رهبر آزادی‌خواه و پرافتخاری نظیر نلسون ماندلا داشته است. معضلی در این ابعاد بدون شک یک ضایعه ملی است که رهایی از آن نیازمند عزم ملی در این کشور است که بعد از پایان تحقیرهای نژادپرستانه و سازمان‌یافته در این کشور حالا باید به تحقیر زنان در سطح جامعه پایان دهد.

آمارهای منتشرشده از سوی وزارت کشور انگلستان نیز نشان می‌دهد که روزانه ۳۰ زن در این کشور مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند. در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۵ هزار نفر در طول سال مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. اگرچه آمار سازمان ملل زنان و مردان را از هم تفکیک نکرده است، اما واضح است که وقتی از تجاوز سخنی به میان می‌آید، بیشتر اعداد و ارقام مربوط به زنان خواهد بود.

نکته جالب در مورد آمار سازمان ملل این است که کشورهای آلمان، سوئد و روسیه بالاتر از کشوری مثل تایلند قرار گرفته‌اند. در کشور کاملا توسعه‌یافته آلمان سالانه بیش از هفت هزار نفر مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

در این رابطه بخوانید :

مشاوره زنان

زنان نویسنده

مشاور زنان

اگرچه این ارقام نسبت به ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است، اما هم‌چنان وضعیت بحرانی به نظر می‌رسد. جدا از رقم بیش از ۸۰ هزار تجاوز جنسی، سالانه حدود ۵/۱ میلیون زن در ایالات متحده از سوی شریک جنسی خود مورد تعرض و خشونت قرار می‌گیرند. گزارش‌هایی که از پلیس آمریکا منتشر شده است نیز نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان در این کشور با معیارهای اولیه رفاه اجتماعی، امنیت و حقوق کاملا ابتدایی زنان که همواره از آن صحبت می‌شود، هیچ تناسبی ندارد. با این‌که رسانه‌های گروهی در آمریکا درباره این موضوع مرتب اطلاع‌رسانی می‌کنند و به نظر می‌رسد که آگاهی نسل جدید در این زمینه بسیار بیشتر شده باشد، اما گفته می‌شود که هنوز تعداد قابل ملاحظه‌ای از قربانیان خشونت جنسی در آمریکا از مراجعه به پلیس خودداری می‌کنند. وزارت دادگستری آمریکا در گزارشی تعداد این افراد را ۶۱ درصد برآورد کرده است. این رقم به راحتی می‌تواند کاهش آمارهای رسمی را بی‌اعتبار جلوه دهد.

در رابطه با این موضوع می توانید در سایت ازدواج مقاله های بیشتر را مطالعه کنید

منبع: کودک و نوجوان

مشاوره در برترین مراکز مشاوره مورد تایید کانون مشاوران ایران

مرکز مشاوره ازدواج

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *