نکاتی مهم و ضروری برای داشتن ازدواجی موفق و زندگی رویایی و شیرین چیست؟

داشتن ازدواجی موفق

۱. اگر میخواهید ازدواجی موفق و روبه تکامل داشته باشید باید از ته قلب بخواهید.

ازدواج شما امری مهم است پس زمان و توجه لازم را برای آن صرف کنید. حرفهائی که به زبان میآورید و آنچه مه در نظر دارید برای ازدواجتان انجام دهید اهمیتی ندارند؛ باید دست به عمل زد. صدای عمل از تمام صداها رساتر است.

نکته: به آنچه که برای ازدواجتان انجام دادهاید دقت کنید و مطمئن شوید آنها با حرفها و مقاصد شما هم راستا بودهاند. آیا زمان و انرژی لازم را صرف بهبود روابط خود کرده اید؟

۲. به جای نقطه ضعفها، نکات منفی و آن خصوصیاتی که در همسر خود دوست ندارید.

بر نقاط قوت و دوستداشتنی او تمرکز نمائید.
در حقیقت هر آنچه که در فکر و دل آدمی میگذرد نتیجه آن چیزی است که کانون توجه اوست.

نکته: دست از انتقاد از همسرتان در حضور او و یا حتی در ذهن خود بردارید. فکرتان را به سوی جنبه های مثبت وجود او هدایت نمائید و سعی کنید به دنبال چیزهائی باشید که موجب بهبود زندگی مشترکتان خواهد شد.

۳. محبت از جمله مسائل ضروری ازدواج به شمار میآید؛ پس مهربان باشید.

در اغلب مواقع افراد در روابط با نزدیکترین عزیزان خود بسیار بدتر از خویشاوندان یا حتی غریبهها رفتار میکنند و به اصطلاح غریبنواز هستند. به قولی، اگر بر سر دو راهی درست بودن و مهربان بودن قرار گرفتید مهربانی را بر گزینید.

نکته: در این هفته محبتی در حق همسرتان روا دارید که پیش از این نکرده اید و البته بدون هیچ توقعی آن را انجام دهید.

۴. قدردان همسرتان باشید و به او ارزش دهید.

شاید فکر کنید که باید از او تشکر کنید اما وقت و حوصله آن را پیدا نکنید. اما جداً توصیه میشود که ابزار قدردانی و تشکر را به صورت یک عادت روزمره زندگی خود در آورید. چنانچه این کار را انجام دهید زندگی زناشوئی شما با لذت و شادی بیشتری همراه خواهد بود.

نکته: همین الان به آنچه همسرتان امروز برایتان انجام داده بیندیشید و بابت همه آنها تشکر کنید. به خاطر بسپارید که فقط برای چیزهای بزرگ تشکر نکنید. برای هر چیزی حتی کوچک قدردانی کنید: مثلاً برای زحمت طبخ غذا یا حتی خیلی ساده بگوئید: چه لبخند قشنگی داری!

۵. آنچه را که میخواهید تقاضا کنید.

بیشتر اشخاص فکر میکنند که شریک زندگیشان باید فکرشان را بخواند. اما اگر واقعاً خواهان برآورده شدن نیازهای خود هستند باید آنها را بر زبان بیاورید. در ضمن باید آن را طوری بیان کنید که تشویقکننده باشد و البته در زمان مناسب آن باشد تا هیچگونه سوء تفاهم یا رنجشی پیش نیاید.

نکته: آیا تا به حال در مورد خواسته های خود با همسرتان صحبت کردهاید؟ مثلاً داشتن اوقات فراقت بیشتر برای با هم بودن. کمک در کارهای خانه، سفرهای بیشتر و … تنها راه رسیدن به همه این موارد درخواست کردن تکتک آنهاست.

۶. بدون اینکه قضاوت کنید و یا در دیوار دفاعی خود پناه بگیرید گوش کنید.

به دور از هر گونه تعصبی این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است نظریه یا روش طرف دیگر از روش شما بهتر باشد. ارایه راهی متفاوت دلیل بر اشتباه بودن آن نیست. اگر از آن دسته افرادی هستید که دایماً در حال پیشداوری و دیوار کشی در اطراف خود هستید باید بدانید که نسبت به احتمالات با تعصب برخورد میکنید.

نکته: یکی از خصوصیات همسرتان را که دوست ندارید و همیشه نسبت به آن جبهه میگیرید. برگزینید. سپس، در مورد چیزی سر صحبت را باز کنید و بدون هرگونه قضاوت لفظی یا ذهنی به حرفهای او گوش دهید. چه چیز جدیدی کشف کردید؟ آیا به نتیجه دلخواه دست یافتید؟

۷. ریسک کنید و قلب خود را بگشائید.

اجازه دهید همسرتان به آن وارد شود.

بسیاری از افراد سالها با یکدیگر زندگی میکنند اما همچنان در دیوار دفاعی خود به سر برده و اجازه نمیدهند دیگری از این حفاظ بگذرد.

نکته: به رفتارهای خود توجه کنید. آیا شما هم در یک دیوار دفاعی زندگی را میگذرانید؟ البته این احتمال هم وجود دارد که فقط در مواقع درگیری و ناخوشایندی آن را بکشید و در سایر اوقات بردارید. شاید هم از درخواست خواسته هایتان میترسید؟! توصیه میکنیم یکی از این موقعیتها را برگزینید و شهامت ریسک کردن و خواستن را تمرین کنید.

توجه داشته باشید که پندهای فوق که در قالب یک نسخه آمده است فقط نقطه شروعی برای خلق یک ازدواج شاده و موفق به حساب میآیند.

سایت مشاوره قبل ازدواج به شما در رابطه با این موضوع کمک خواهد کرد

۴ قانون نداشتن ازدواجی موفق!

برخلاف آنچه آموخته ایم، کلید برخورد با تعارض در روابط با بله گفتن، تسلیم شدن یا مهربان تر بودن شروع نمی شود. هنر واقعی سازش بدون تسلیم شروع می شود.

و بسیاری از زوج‌هایی که من در عمل خود می‌بینم، آنها ازدواج خود را با تسلیم شدن به همسران خود آغاز کردند، با این باور توهم‌آمیز که عشق یعنی لذت بردن از همسرتان. یک نفر می گوید : ” همسر شاد، زندگی شاد .”، در حالی که دیگری ممکن است به منصف بودن و انعطاف پذیری خود افتخار کند.

بعد از چند سال تلاش برای نشان دادن عشق با حروف بزرگ، خالی و عصبانی می مانند. اغلب، پس از این دوره از این شادی کاذب، ارتباطات به مبارزه تبعید می شد. هر دو طرف این احساس را دارند که “این راه شماست یا بزرگراه” یا “من اجازه ندارم نیاز داشته باشم.”

در این مرحله، زوجین حرکت می کنند تا در مورد آنچه می خواهند بسیار واضح باشند، اما دیگر به خواسته های همسرشان گوش نمی دهند، مبادا مجبور شوند تسلیم شوند.

یعنی خیلی شکل‌پذیر شروع کردند. خیلی سخت است، و حالا آنها مهارت هایی را که به مردم اجازه می دهد صادقانه برای خودشان صحبت کنند و در عین حال دوست داشتنی هم باشند.

۱٫ با مشکل بنشینید

راه حل این است که یک قدم به عقب برداریم. به جای یافتن راهی برای آسیب رساندن به خود یا پریدن برای یافتن یک حد وسط فوراً، قدم اول برای حل مشکلات این است که فقط اجازه دهید آنها باشند. هنوز برای یافتن راه حل تلاش نکنید.

۲٫ گوش دادن فعال

با این حال، نشستن غیرفعال نباید منفعل باشد. در عوض، روبروی یکدیگر قرار بگیرید و به نوبت از هر یک از طرفین بخواهید که نیازهای خود را به طور کامل، بدون اخطار، بدون تلاش برای خشنود کردن یا آزار دادن طرف مقابل، بیان کند.

پس از صحبت یک نفر، شخص دیگر آنچه را که شنیده تکرار می کند، تا زمانی که همه احساس کنند طرف مقابل به طور کامل می فهمد که چه چیزی می خواهد بگوید.

این کار بخش سخت روابط است. برای اینکه همسرتان شنیده شود، باید:

  • شنونده خوبی باشید

این بدان معناست که شما کل داستان را بدون قطع یا تغییر محتوا می شنوید. برای اکثر مردم شنیدن خشم یا درد شریک زندگی‌شان بدون اینکه حالت تدافعی به خود بگیرد، مشکل است، اما در اینجا مهم است که اصرار نکنید که دیدگاه شما درست است.

یکی دیگر از کشمکش‌های رایج زمانی است که یکی از طرفین، طرف دیگر را اشتباه می‌فهمد و به جای بررسی و درخواست توضیح، تنها با صدمه بیشتری پاسخ می‌دهد.

  • بدانید چگونه واکنش ها را تعدیل کنید

مردم به روش‌های شدید مانند خشم و ترس یا به روش‌های خاموش، مانند از دست دادن تمرکز، یا حل شدن در اشک واکنش نشان می‌دهند. سعی کنید نفس بکشید، بنشینید، به جای اینکه در مورد احساسات خود صحبت کنید، واقعاً آنها را بشنوید. شما همچنین فرصت صحبت خواهید داشت.

  • احساس درستی خود را کنار بگذارید

نسبت به آنچه همسرتان دارد دلسوزی و مراقبت کنید . خود را برگردانید تا با عشق پاسخ دهید. فعلاً این نیست که حق با کیست. این در مورد دوستانی است که می خواهند یکدیگر احساس راحتی کنند.

مهمترین نکته در این تمرین این است که نیازی به توافق یا سازش ندارید. در واقع، حل تعارض در مورد یادگیری این است که چگونه با شریک زندگی خود مخالفت نکنید و به هر حال احساس ارتباط و دوست داشتن داشته باشید. این در مورد چگونگی سازش در یک رابطه بدون تغییر خود است.

آگهی

مذاکره

گام آخر – یک گام مهم در ایجاد یک ارتباط – این است که به دنبال راه هایی بگردید که هر دو بتوانید خوشحال باشید. این راهی است که شما و شریک زندگیتان را نیز در معرض خطر قرار می دهد. اینجا همه از چیزی دست می کشند و در نهایت همه احساس می کنند چیزی به دست آورده اند. از شریک زندگی خود و خودتان بپرسید،

“چه چیزی می توانم وارد کنم، در حالی که خودم را به خطر نیندازم یا از چیزی که در نهایت می خواهم حمایت نکنم؟”

در این مرحله سعی کنید بیش از حد خود را تسلیم نکنید و خود را به خطر نیندازید. حتی مهم‌تر این است که با ناراحتی ندانستن جواب بنشینید تا اینکه مشکل را سریع بدون از دست دادن خود در رابطه حل کنید. تعارض به خودی خود برای روابط سمی نیست. اگر بتوانید راهی برای تحمل و تحمل تعارض بیابید و در عین حال عاشق باشید، مجبور نخواهید بود خودتان را به خطر بیندازید و فردیت و سلامت عقل خود را دست نخورده نگه دارید.

در صورت امکان، چند روز دیگر برای ارزیابی آن وقت بگذارید. این کاری است که واسطه‌های حرفه‌ای هر روز انجام می‌دهند، با مخالفان بسیار سنگین‌تر از شریک زندگی شما. همیشه یک راه میانه سازش ناپذیر وجود دارد، و زمانی که همه طرف ها آرام و دلسوز باشند، مذاکره و یافتن آن بسیار آسان تر است.

۴٫ نگرش شریک خود را ببینید

یکی از نکات اصلی در کتاب «هفت اصل برای مؤثر ساختن ازدواج» نوشته جان ام . فرمول او این است که به خشم آنها فکر کنید که به شما نشان می دهد چقدر برای آنها مهم است. بخش معقولی از درخواست آنها را مشخص کنید. راهی برای همکاری با آن قطعه پیدا کنید.

در اینجا یک مثال است. مثلاً یکی از طرفین می‌خواهد بچه‌ها غذای ناسالم نخورند، اما طرف دیگر معتقد است که یک لقمه غذا در روز معقول‌تر است. بعد از روزها شوخی کردن، گوش دادن را تمرین می کنند.

او می گوید: “پدر و مادرم در کودکی به من اجازه نمی دادند آب نبات بخورم، بنابراین وقتی به خانه یکی از دوستانم می رفتم، ساعت ها Oreos نمی خوردم.”

می‌توانید بگویید: «می‌دانم که با محدود کردن میان وعده‌ها (احترام به نگرش آن‌ها) در کودکی احساس بدتری در آنها ایجاد کردی. اما من فکر می کنم دسترسی روزانه کودکان به غذاهای شیرین (بدون پشتوانه) ناسالم است. شاید بتوانیم فهرستی از تنقلات کمی ناسالم برای خوردن تهیه کنیم و غذاهای فرآوری شده را برای خوراکی‌های خاص ذخیره کنیم (یک سازش پیدا کنید). 

ازدواج این نیست

در نهایت، ازدواج این نیست که به خود اجازه تسلیم شدن و سازش بدهید. این در مورد یافتن کسی نیست که بتواند نیازهای شما را بدون اینکه شما بگویید حدس بزند. همچنین این نیست که همیشه کسی را که می خواهید پیدا کنید. باز هم، این در مورد نشان دادن عشق با مراقبت از کسی یا آوردن او به شما نیست. این در مورد داشتن یک شریک است که کامل، پیچیده در کنار شما می نشیند و تسلیم نمی شود یا چیزی از خود نمی خواهد.

با چسبیدن به چیزهایی که برای شما مهم است، به شریک زندگی خود احترام و اعتماد نشان می دهید و به آنها نشان می دهید که معتقدید آنها منطقی و بالغ هستند. و با قطع نکردن مدام حرف خود و به عنوان کسی که نظرش ارزش شنیدن دارد، به خود احترام می گذارید.

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور