هفت راه برای ایجاد و افزایش خلاقیت در کودکانتان

راه ها ی افزایش خلاقیت در کودک چیست؟  خلاقیت یک مهارت مهم است که در همه زمینه های زندگی ارزشمند است. کودکان به طور طبیعی خلاق هستند، اما می توان با فراهم کردن محیطی حمایتی و تشویق کننده، خلاقیت آنها را پرورش داد. در این مقاله، هفت راه برای پرورش خلاقیت در کودکان ارائه شده است.

مهارت خلاقیت

خلاقیت یک مهارت مهم است که در همه زمینه های زندگی، از مدرسه گرفته تا کار و روابط شخصی، ارزشمند است. کودکان به طور طبیعی خلاق هستند، اما می توان با فراهم کردن محیطی حمایتی و تشویق کننده، خلاقیت آنها را پرورش داد.

خلاقیت چیست؟

بسیاری از مردم گمان می کنند که خلاقیت یک ویژگی بالفطره و ذاتی است که کودکان آنها در هنگام تولد می توانند این ویژگی را داشته باشند یا فاقد آن باشند. همانگونه که همۀ کودکان از سطح هوشی یکسانی برخوردار نیستند همۀ آنها نیز میزان خلاقیت یکسانی ندارند، اما در واقع خلاقیت بیشتر نوعی مهارت است تا یک ویژگی بالفطره و ذاتی و ارتقای سطح آن در کودکان نوعی مهارت برای والدین محسوب می شود، زیرا خلاقیت می تواند کلید موفقیت در هر زمینه ای باشد که ما مشغول فعالیت در آن هستیم. خلاقیت یک عنصر کلیدی در سلامتی، شادی و هم چنین هستۀ اصلی در تمرین کردن و کار با کودکان است. خلاقیت تنها محدود به حوزه های هنری و موسیقایی نمی شود بلکه وجود خلاقیت برای فعالیت در زمینه هایی مثل علوم تجربی، ریاضیات نیز ضروری است و حتی به نوعی با سطح هوش اجتماعی و هیجانی نیز مرتبط می باشد. افراد خلاق اکثرا انعطاف پذیرتر هستند و از پس مشکلات به راحتی بر می آیند و این ویژگی آنها را قادر می سازد که خود را با پیشرفت های تکنولوژی راحت تر منطبق کنند و از مزایایی امکانات جدید بهره مند شوند.

بسیاری از محققان معتقدند که تجربه های کودکی ما به صورت بنیادی مانع گسترش و توسعه ی خلاقیت در وجودمان شده است. کمپانی های تولید کنندۀ اسباب بازی و سرگرمی ها شخصیت کودکان را به شکلی از پیش ساخته شکل داده است بطوری که با تصاویر و طرح ها تصور را مانع می شوند. کودکان دیگر نیازی به تصور یک شمشیر و یک بازی ندارند آنها می توانند جنگ ستارگان بازی کنند که در آن همۀ روش ها و نقش ها از پیش تعیین شده است.

راه ها ی افزایش خلاقیت در کودک چیست؟ 

هفت راه برای پرورش خلاقیت در کودکان

در اینجا هفت راه برای پرورش خلاقیت در کودکان آورده شده است:

  1. زمان کافی برای بازی و کاوش فراهم کنید. بازی یکی از بهترین راه ها برای کودکان برای کشف دنیای اطرافشان و پرورش تخیلشان است. به آنها اجازه دهید تا آزادانه بازی کنند و راه های جدیدی برای استفاده از اسباب بازی ها و وسایل خود پیدا کنند.

  2. مواد و منابع هنری و ساختنی در دسترس قرار دهید. به کودکان خود ابزارها و مواد مختلفی برای نقاشی، کاردستی، موسیقی و سایر فعالیت های هنری و خلاقانه ارائه دهید. این به آنها کمک می کند تا ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنند.

  3. از تخیل آنها استقبال کنید. به کودکان خود اجازه دهید تا دنیای خود را تصور کنند. به داستان های آنها گوش دهید و از ایده های آنها حمایت کنید.

  4. از خطاها نترسید. شکست بخشی طبیعی از فرآیند خلاقیت است. به کودکان خود بیاموزید که از شکست درس بگیرند و به تلاش خود ادامه دهند.

  5. تنوع را تشویق کنید. کودکان را در معرض طیف وسیعی از تجربیات و دیدگاه ها قرار دهید. این به آنها کمک می کند تا راه های جدیدی برای دیدن و فکر کردن در مورد جهان بیاموزند.

  6. خلاقیت خود را به نمایش بگذارید. کودکان از دیدن والدین خود در حال انجام فعالیت های خلاقانه الهام می گیرند. به آنها نشان دهید که شما از خلاقیت خود لذت می برید.

  7. از آنها تعریف کنید. به کودکان خود بگویید که خلاقیت آنها را تحسین می کنید. این به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را در زمینه خلاقیت تقویت کنند.

ایده های افزایش سطح خلاقیت در کودکان

در اینجا ایده هایی را برای افزایش سطح خلاقیت در کودکان ارائه می کنیم:

  1. منابعی را که کودکان برای بروز خلاقیت خود به آن نیاز دارند فراهم کنید. منبع اصلی در اینجا زمان است. کودکان به زمان زیادی برای برای بازی های بدون ساختار، کودک محور و تصوری نیاز دارند که این مسئله هیچ وابستگی ای با داشتن ابزارهای تجاری و اسباب بازی های مختلف ندارد. فضا نیز هم چنین یکی از منابعی است که کودک شما به آن نیاز دارد. اگر که شما نسبت به توده های خلاقانه در جا جی خانه حساس هستید هستید مکان مشخصی را در اختیار کودکتان قرار دهید تا بتواند وسایل خود را در هم بریزد مثل اتاق کوچکی که در آن لباس عوض می کنید و یا مکانی در گاراژ برای نقاشی کشیدن و یا گوشه ای از اتاق پذیرایی برای لگوها.

اگر دفعه ی بعد کسی تمایل داشت که هدیه ای برای کودکتان بخرد و از شما پیشنهاد خواست از او بخواهید که وسایل هنری، دوربین های ارزان قیمت و یا مصالح ساختمانی بخرد و این ها را در دسترس در سطل اسباب بازی ها قرار دهید که کودکتان بتواند با آنها به راحتی بازی کند.

  1. خانه خود را با آزمایشگاهی برای ایجاد خلاقیت تبدیل کنید، علاوه بر این شما برای ایجاد محیط های خلاقانه، نیاز دارید که یک اتمسفری و جو خوب برای پرورش خلاقیت ایجاد کنید.

به دنبال حجم بالایی از ایده های مختلف و متفاوت برای افزایش خلاقیت باشید اما اجازه بدهید که کودکانتان ایده هایی را که به ذهنشان می رسد به راحتی مطرح کنند. برای مثال شما می توانید برای تعطیلات آخر هفته ی کودکتان فعالیت ها و ایده های مختلفی داشته باشید و کودکتان را تشویق کنید که فعالیت هایی را که قبلا انجام نداده است برای اولین بار انجام دهد. مشخص نکنید که کدام فعالیت عملی و یا کدام غیر عملی است و اینکه کدام تصمیم بهترین و یا کدام یک بدترین است.

تمرکز فعالیت های خلاقیتی باید روی روی فرآیند باشد: فرآیند تولید ایده های جدید.

هفت راه برای ایجاد و افزایش خلاقیت در کودکانتان

کودکان را برای انجام کارهای اشتباه و شکست خوردن در آنها تشویق کنید. کودکانی که مدام ترس از شکست و مورد قضاوت قرار گرفتن توسط دیگران را دارند نمی توانند افکار خلاقانه خود را پرورش دهند و آنها را در سطحی محدود نگه می دارند. اشتباهاتی را که خود اخیرا تجربه کرده اید با آنها در میان بگذارید تا آنها بدانند که اگر مرتکب اشتباهی شدند چندان مسئله ی بزرگی نیست و این ممکن است برای هر انسانی اتفاق بیفتد. خندیدن به خود زمان شکست یکی از عادات شاد زیستن است.

ابتکارات و یا خلاقیت ها را جشن بگیرید. دیوارهای خانه یا اتاق خود را با پوسترها و تصاویر هنری بپوشانید. با کودک خود دربارۀ هنرمندان، موسیقی دان ها و دانشمندان مورد علاقه ی خود صحبت کنید. اگر از تماشای یک اثر هنری و معماری و یا گوش دادن به موسیقی خاصی احساس اشتیاق و علاقه می کنید دربارۀ آن با کودکتان صحبت کنید.

از تکنولوژی های جدید مثل توئیتر و یا دیگر شبکه های اجتماعی استقبال کنید تا کودک شما بتواند به راحتی انتخاب کند، نه اینکه از آنها بترسد و کناره گیری کند.

۳- به کودکتان آزادی و استقلال عمل دهیدتا بتواند ایده های خود را بیان کند و کاری که می خواهند را انجام دهند. در واقع به شکلی رئیس مأبانه با آنها رفتار نکنید. سعی کنید ترس خود را از اینکه ممکن است آنها توسط آدم راباها ربوده شوند و یا به دانشگاه معتبری راه پیدا نکنند متوقف کنید. احتمال اینکه انها توسط آدم رباها ربوده شوند بسیار پایین است و رفتن به یک دانشگاه معتبر لزوما به معنای موفقیت فرزند شما نیست!

محدود کننده های بیرونی در صحبت کردن می توانند باعث عدم انعطاف در فکر کردن شوند. طی یک مطالعه، حتی توصیف اینکه چگونه تکلیف انجام شود میزان راه های خلاقانه که کودک برای انجام تکلیف نیاز داشت را کاهش دادند.

۴- کودکان را برای خواندن کتاب های لذت بخش و شرکت در فعالیت های هنری تشویق کنید. زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید تا اتاق به فضایی تبدیل کنید برای انجام فعالیت های خلاقانه مثل تمرین یک نمایشنامه، یادگیری نقاشی و یا خواندن کتابی از نویسنده مورد علاقه کودکتان.

۵- به کودکتان این فرصت را بدهید که افکار واگرای خود را بیان کند و یا مخالفت خود را با شما بیان کند. آنها را تشویق کنید به دنبال راه حل مختلفی برای یک مشکل باشند و آنرا به روش متفاوتی انجام دهند. وقتی آنها یک مشکل را با موفقیت حل کردند از آنها بخواهید راه حل ممکن دیگری نیز برای حل آن مشکل پیدا کنند.

۶- برای اینکه کودکان خلاقیت خود را بروز دهند به آنها جایزه ندهید، دخالت های تشویقی در فرآیند خلاقیت باعث کاهش کیفیت و عدم انعطاف پذیری افکار خلاقانۀ کودکان می شود.

به کودک اجازه دهید فعالیت های خلاقانۀ خود رابه صورت غریزی و آزادانه بروز دهند و آنها را عملی کنند، نه اینکه شما برای  انجام عملی خلاقانه مثل نواختن پیانو جایزه ای تعیین کنید و او با انگیزۀ دستیابی به جایزه این کار را انجام دهد. اجازه دهید او کاری را انجام دهد که از آن لذت می برد.

۷- سعی کنید نسبت به اینکه هدف کودک شما چیست و در نهایت به چه چیزی می خواهد برسد اهمیت کمتری بدهید. و تاکید بیشتر شما بر روی فرایند باشد تا محصول. در واقع فرایند مهم است تا محصول نهایی.

نتیجه:

با فراهم کردن محیطی حمایتی و تشویق کننده، می توانید به کودکان خود کمک کنید تا خلاقیت خود را پرورش دهند و از دنیای اطراف خود لذت ببرند.

یکی از راههایی که شما می توانید مورد بالا را عملی کنید پرسیدن سوال هایی از قبیل آیا از انجام این کار لذت می بری؟ آیا این کار را به اتمام رساندی؟ چرا انجام کار برای تو لذت بخش است؟

 

منبع: سایت گودک و نوجوان