ویژگی های یک رابطه ای که در آن هر دو فرد راضی و شاد هستند و یک رابطه ی موفق دارند به صورت زیر می باشد:

• دیدگاه:

یک دیدگاه از آنچه که رابطه ی شما دو نفر می خواهد چگونه باشد و آنگونه که میخواهید باشد را مشخص کنید و آستین های خود را برای ابراز و به وقوع پیوستن این دیدگاه بالا بزنید.

سعی کنید اهداف، علایق و زمینه های فعالیت همدیگر را بشناسید و اگر ممکن است این اهداف و زمینه ها را در راستا و یا در تکمیل هم قرار دهید. این گونه می توانید به همدیگر در وقوع این موارد کمک کرده و رابطه را مستحکم تر بکنید.

• تعریف و مشخص کردن احساس و علاقه:

افراد دیدگاههای مختلفی راجع به احساسات دارند. حتما در این مورد صحبت کنید تا در مورد اینکه احساسات برای شما به چه معنی است به نتیجه برسید بطوری که بتوانید این احساسات و علاقه را که مد نظر شماست بیان کنید و بروز دهید.

فانتزی های عاطفی خود را برای همدیگر شرح دهید تا نقاط اشتراک را پیدا کنید و در جایی که اشتراکی وجود ندارد، با انجام و علاقه نشان دادن به فانتزی های فرد مقابلتان، به او نشان دهید که دوستش دارید و برایتان مهم است.

• تعهد:

هر روز متهعد باشید و این تعهد را نشان دهید. تعهد در مقابل خیانت مطرح می شود. خیانت صرفا به معنی ایجاد رابطه با هر فرد دیگری خارج از رابطه ی خود و فرد مقابلتان نیست، بلکه گذران زمان و انرژی با هر فردی غیر از فرد مقابلتان و خارج از رابطه خیانت محسوب می شود.

به همین صورت تعهد به معنای این است که شما انرژی عاطفی، جنسی و زمان خود را برای فرد مقابلتان صرف کنید و او در اولویت شما قرار بگیرد.

اگر فرد مقابلتان در اولیت احساس و زندگی شما قرار ندارد در واقع می توان گفت میزان تعهد شما به رابطه کم است. یک زوج موفق کسانی هستند که تعهد در همه ی زمینه ها را اولویت قرار می دهند.

• علایق:

یک کار، سرگرمی و یا حوزه هایی از علایق را که دلخواهتان است بصورت فردی داشته باشید و در طول زندگی آن را حفظ کنید.

سرگرمی های فردی باعث می شوند تا هر فرد یک زمان به خود اختصاص دهد و گاهی از این زمان برای بازیابی انرژی و روحیه استفاده کند.

تنها در این صورت است که فرد می تواند شاد بماند و این شادی را برای فرد مورد علاقه اش به ارمغان بیاورد. به یاد داشته باشید کسی که نتواند خود را خوشحال کند، هرگز نمی تواند دیگری را شاد کند!

• ماجراجویی:

حس ماجراجویی خود را سرزنده نگه دارید، چیزهای مختلف را امتحان کنید و ریسک ها را به جان بخرید.

• گوش کردن:

عمیقا به فرد مقابل خود گوش دهید. گوش شنوا بودن می تواند این حس را به فرد مقابل بدهد که شما واقعا به مسائل و موارد او اهمیت می دهید و برایتان مهم است.

اگر شنونده ی خوبی نباشید به مرور این ارتباط کلامی می تواند کمرنگ تر شده و به فاصله ی احساسی بین دو طرف بینجامد.

• کنجکاوی:

بمانند یک کودک کنجکاو باشید. این کنجکاوی را در مورد فرد مقابلتان نشان دهید. کنجکاو بودن در طول رابطه در طی سالها نشان دهنده علاقه ی شما به فرد مقابلتان است .

و این اطمینان را به او می دهد که برایتان تکراری نیست و همچنین به او و هر آنچه که به او مربوط است علاقه دارید و نسبت به آن کنجکاو هستید.

• سوالات:

سوالاتی بپرسید تا فرد مقابلتان این علاقه ی شدید شما را تشخیص دهد.

• درمان کردن:

تمام زخم ها و ناراحتی های گذشته را درمان کنید. حل نکردن مسائل و مشکلات و دفن آنها در طول زمان باعث ایجاد خشم از طرف مقابل می شود.

بسیاری از مواقع این خشم به یک حس ناخودآگاه تبدیل می شود که باعث سردی ارتباط و عدم علاقه طرفین می گردد.

پس در صورت بروز هر مساله ای این را با فرد مقابل خود در میان بگذارید و این ناراحتی ها، سوء تفاهمات، خشم ها را حل کنید.

• یاد گرفتن:

یاد گرفتن و رشد را ادامه دهید. زمانی که به فرد مقابلتان علاقمند میمانید او هم به شما علاقمند خواهد ماند. داشتن یک کار جالب، سرگرمی جالب و دیگر حوزه های سرگرمی میتواند مفید باشد.

و سعی کنید هر کدام بصورت فردی این موارد مورد علاقه خود را حفظ کنید. و بنابراین، می توانید خود شاد و راضی تان را با فرد مقابل رو در رو کنید.

• حریم:

به فضای خصوصی و حریم فرد مقابلتان احترام بگذارید و زمانهایی را بدون او سپری کنید و اجازه دهید او هم این فضا و زمان شخصی خود را زندگی کند.

• قدرتمند ماندن:

در طی لحظات و دوره های سخت در رابطه، رابطه و فرد مقابلتان را ترک نکنید. ضعف نشان دادن و قطع رابطه در زمان سختی ها و مشکلات گاهی باعث از دست دادن بهترین فرد زندگی تان می شود. اگر مشکلی پیش می اید بمانید و مشکلات را به کمک همدیگر حل کنید.

این همراهی و همیاری سبب پیوند عمیق میان دو طرف در بلند مدت می شود.

• صداقت:

راستگو و صادق باقی بمانید. دروغ بزرگترین تهدید برای یک رابطه ی سالم و شاد است. هیچ موردی را از همدیگر پنهان نکنید.

• موافقت ها:

این تفاهم ها و موافقت ها را حفظ کنید خصوصا در مورد موارد اساسی مانند اعتماد پذیری بالا و حتی در مورد موارد کوچک.

• تحمل:

صبور باشید و پذیرا و کمبودهای فرد مقابلتان را بپذیرید. این واقعیت را بپذیرید که هیچ فردی کامل و بی نقص نیست. سعی کنید کاستی ها و نقص های همدیگر را به مرور رفع کنید و اگر رفع شدنی نیست تحمل کنید. هیچ گلی بی خار نیست!

• خبرهای خوب:

بر دارایی ها و توانایی های مثبت فرد مقابلتان تمرکز کنید. به جای ان که به نقاط منفی و کاستی های فرد مقابلتان توجه نشان دهید، موارد مثبت را ببینید و تشویق کنید.

• احترام:

احترام به همدیگر نه فقط در جمع عموم و فضاهای بیرونی که در فضاهای خصوصی باعث ایجاد محبت بیشتر بین دو فرد می گردد.

به علایق، سلیقه ها و افکار همدیگر احترام بگذارید و اگر با چیزی موافق نیستید نیازی نیست بی درنگ به فرد مقابل هجوم ببرید و عدم موافقت و یا علاقه خود را بروز دهید.

احترام خود را به طرق مختلف می توانید به فرد مقابل نشان دهید از جمله اینکه او را با القاب زیبا و مناسب شان او صدا بزنید، در جمع به ایده ها و افکار او اهمیت بدهید.

حتی در بدترین شرایط و در زمان دعوا و مشاجره هم به حرف هایی که میزنید واقف باشید. گاهی یک سخن و یا کلام ناشایست حین عصبانیت و دعوا چنان یک رابطه را به هم می زند که دیگر نمی توان آن را ترمیم کرد.