روانشناسی ازدواج و اهمیت مشاوره در ازدواج

ویژگی های یک انتخاب مناسب برای ازدواج

مشاوره ازدواج

ازدواج امری الهی و به نقل از پیامبر اکرم(ص) کامل کننده دین می باشد. درواقع به نوعی می توان گفت که ازدواج و در کنار هم قرار گرفتن دختر و پسر به عنوان زن و شوهر، تکمیل کننده رفتار و شخصیت آنان بوده و می تواند آنان را به خوشبختی و یا بدبختی برساند. هر دو روی سکه بعد از ازدواج ممکن است اتفاق بیافتد و این مهم بر می گردد به نوع انتخاب و چگونگی انتخاب فرد مورد نظر برای ازدواج.

line-separator

تشکیل خانواده و در ادامه آن استحکام بخشیدن به آن، تربیت فرزندان و همچنین نحوه زندگی آنان در جامعه، احساس رضایت از زندگی و موفقیت در جامعه همه و همه می تواند با یک ازدواج موفق امکان پذیر باشد. امروزه با توجه به پیشرفت جوامع و همچنین تکامل فکری و ذهنی دختران و پسران، معیار ها و شیوه های جدیدی برای ازدواج به وجود آمده است. دیگر مانند گذشته نبوده که مادران و پدران برای فرزندانشان بدون دخالت آنان فردی را برگزینند و ازدواج و زندگی مشترک را سر و شکل دهند. در جامعه پیشرفته امروزی، دختران و پسران می توانند با استفاده از مشاوره های ازدواج، اطمینان لازم را از موفقیت ازدواج خود کسب کنند و قدم اول را محکم بردارند و راه پر پیچ و خم زندگی را بپیمایند. دختران و پسران امروزه با آشنایی هایی که دارند و سپس تصمیم به رفت و آمد به منظور آشنای بیشتر برای ازدواج انجام می دهند درواقع یک ازدواج مدرن را پی ریزی می کنند.اما همواره مشکلات و اشتباهاتی رخ می دهد که به دلیل عدم مطالعه و دقت کافی بوده و ویژگی های یک ازدواج خوب و یک انتخاب خوب برای ازدواج را ندارد.

اما در ادامه می خواهیم ببینیم اصلاً معیار های خوب برای یک انتخاب مناسب چه چیزهایی است؟ در ابتدا باید بدانیم که هدف از ازدواج به منظور رسیدن به آرامش و یافتن فردی است که در همه زمینه ها به ما نزدیک بوده و در همه شرایط در کنار ما است اما ازدواج به منظور فرار از خانواده و یا انگیزه های مادی می تواند خطرناک بوده و پیامدهای بدی را به دنبال داشته باشد.

line-separator

معیار های مناسب برای انتخاب یک فرد مناسب برای ازدواج یا در واقع معیار های همسریابی می تواند به چند دسته تقسیم شود. ویژگی های ظاهری می تواند اولین چیزی باشد که در نظر می آید شما باید از ظاهر کسی که می خواهید با وی زندگی کنید راضی بوده تا در این زمینه مشکلی نداشته باشید. در ادامه شخصیت ، آرزوها و علایق و ارزش ها، معنویت و خلاقیت و همچنین نحوه زندگی و برنامه ریزی برای آینده باید مورد لحاظ قرار بگیرد. بنابراین توصیه می کنیم تمامی معیار هایی که دارید را در نظر بگیرید و البته واقع بین نیز باشید.

برای دیدن مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع به مرکز مشاوره ازدواج رجوع کنید

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

18 پاسخ
  1. عارف
    عارف گفته:

    سلام امیدوارم حالتون خوب باشه.به نظرتون مهمترین معیار برای انتخاب همسر چیه؟ یه سری زیبایی رو دوست دارن یه سری افراد به پول اهمیت میدن یه سری هم به خیلی چیزای دیگه .اگه میشه نطرتون رو لطف کنید بیان کنید.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام
      در ازدواج معیارها و اولویت های هر فردی متفاوت و شخصی است ولی خب مسائل ذاتی شاید اهمیت بیشتری از مسائل اکتسابی داشته باشد مثلا اینکه فردی اخلاق و شخصیت درست باشد قطعا مهم تر از یک سری ظواهر است که اگر در زندگی وجود نداشته باشد هم لطمه ای نمی زند .برای فردی پول اهمیت دارد ولی همیشه بدست می اید و اگر دو نفر متفاهم دشاته باشند این شرایط را می توانند ایجاد کنند فردی فکر می کند اگر طرف مقابلش موقعیت اجتماعی بالایی داشته باشد شرایط مطلوب است در صورتی که شرایط و موقعیت اجتماعی هر فردی برای خودش است شما در منزل خودواقعی او را می بینید ورای همه مدارک و شرایط و ..و اگر درک متقابل باشد درک درستی از انتظارات هم وجود داشته باشد و افراد بتوانند هم را درک کنند خب شرایط مطلوبی ایجاد خواهد شد .به هر حال بهتر است دمبال ملاک هایی باشید که اگر فرد نداشته باشد زندگی سخت و غیر قابل تحمل می شود که باز بستگی به فرهنگ و اعتقادات وشرایط هر فرد مکن است اولویت ها متفاوت باشد امیدوارم خوشبخت باشید و بدانید ملاک ها ظاهری بدون اغراق برای همه اهمیت دارد و زیاد بها دادن به این مساله مشکل ساز می شود و باعث می شود ملاک های مهم تر را در نظر نگیریم

      پاسخ
  2. ariamnd
    ariamnd گفته:

    سلام یکی از دوستان من چشم و گوش بسته دلبسته ی دختری شد و بهش ابراز علاقه کرد و اون دختر هم بهش جواب مثبت داد اما الان دوستم میشه گفت چشم و گوشش باز شده و شرایط خانوادگی دو طرف رو که سنجیده یدده که به درد هم نمی خورند و به هزار زحمت اون دختر رو از دلش بیرون کرده در حالی که اون دختر حالا بهش علاقه من هست.خود دختر هم دختر خوبیه واسه همین دوستم میخواد بدونه شرایط جدید رو به چه صورت باید با طرفش مطرح کنه که اون کمترین آسیب رو ببینه از دلایل پیشمون شدن دوستم مشکلات خانوادگی دختر از جمله طلاق پدر و مادر از هم و همچنین قاتل بودن دایی دختر هست به همین خاطر میدونه که خانوادش با این ازدواج مخالفت خواهد کرد.لطفا راهنمایی کنید که چطور باید این مسئله رو حل کرد؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام
      دوست عزیز اینکه یک نفر دلبسته شود و خب به یک دختر که شرایط عاطفی را دارد ابراز علاقه نشان دهد و بعد هم به قول شا چشم و گوشش باز شود و شرایط را بررسی کند شرایط معقولی نیست ؟خودتون می فرمایید دختر خانم دختر خوبی است ایا طلاق پدر و مادر را باید به پای او نوشت .ضمن اینکه ابراز علاقه ایشون دختر رو وابسته و دلبسته کرده است و قطعا از ابتدا چیزی وجود نداشته است .در هر حال اگر ایشون مطمئن هستند به خاطر شرایط خانوادگی این خانم خانواده موافقت نخواهند کرد بهتر است که دلیل و یا حتی بهانه ای که این خانم خودش هم با منطقش بپذیرد و به شخصیت و خانواده بر نخورد و تحقیر نشوند حتما این اقا با این خانم صحبت داشتند و شرایط و ملاک هایی را مطلع هستند .بهتر است در مورد یی از ملاک های مهم فرضا بفرمایند که امکان تحقق ان نیست و یا امادگی ندارد در شرایط فعلی که ازدواج کنند .به هر حال بهتر است مراجعه حضوری داشته باشند تا با توجه به اطلاعات و صحبت های دو طرف بهترین نحوهی مطرح کردن که برای طرف مقابل کمترین اسیب را داشته باشد انتخاب شود .امیدوارم خوشبخت باشند

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

      پاسخ
  3. مونا
    مونا گفته:

    یه آقا پسری تو دانشگاه منو دیدن و به قول خودش خیلی دوسم داره شخصیت فوق العاده ای داره استاد دانشگاه و مهندسه اما وضع مالیه خوبی نداره خونه نداره نمیدونم چیکار کنم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *