بزرگ تر بودن دختر ، ازدواج پسر با دختر بزرگتر خوب است یا بد؟

 با دختر بزرگ تر از خودت ازدواج کنی در حقیقت زنت برات مادری می کنه و تعیین تکلیف خونه رو به دست می گیره…!

حوصله داری می خوای بچه داری کنی با پسر کوچیک تر از خودت ازدواج کنی دقیقا انگار داری بچه بزرگ می کنی، مرد باید بزرگ تر از خودت باشه، باید بتونی بهش تکیه کنی…!

من بخاطر اینکه ظاهرم خیلی کم سن و سال نشون میده همیشه خواستگارهایی داشتم که از خودم کوچیکتر بودن، با اینکه با بعضی هاشون تفاهم داشتم اما همیشه از ازدواج با پسر کم سن تر از خودم ترسیدم!”

جملات بالا بخشی از کلیشه های فرهنگی در خصوص بزرگ تر بودن دختر در ازدواج است.

بزرگ تر بودن دختر

از نظر فرهنگی و در طول تاریخ همیشه زن و مرد ایده آل در ذهن مردم، حالتی تصور می شده که در آن مرد، بزرگ تر یا لااقل هم سن با زن باشد.

امروزه با تغییر ارزش ها، ازدواج هایی با شرایط معکوس سنتی، یعنی بزرگ تر بودن دختر از پسر را شاهد هستیم.

از آنجا که دختران زودتر از پسران به بلوغ جسمی می رسند و جامعه نیز از دخترها زودتر از پسرها انتظار رفتار بزرگسالانه دارد، بنابراین نگرش جامعه به کم سن بودن دخترها در ازدواج مثبت تر است.

در عین حال با تغییر سبک زندگی، ادامه تحصیل دخترها و شاغل بودنشان، شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است.

تفاوت سن زن و مرد

تحقیقات صورت گرفته درمورد تفاوت سن زن و مرد نشان می دهد که :

  • در ازدواج میان دو فرد مجرد، معمولا دخترها نسبت به پسرها کم سن و سال تر هستند.
  • مواردی که زن برای دومین بار ازدواج می کند و مرد برای اولین بار، تفاوت سنی و بزرگ تر بودن دختر آشکار تر است.

اما چرا بزرگ تر بودن دختر از پسر همچنان یک ویژگی منفی محسوب می شود؟

دردسرها یا مشکلات احتمالی بزرگ تر بودن دختر در زندگی مشترک چیست؟

صرف اینکه دختر بزرگتر است باید از ازدواج با گزینه مورد نظر دست کشید؟

بزرگ تر بودن دختر ، ازدواج پسر با دختر بزرگتر

مشکلات احتمالی بزرگ تر بودن دختر در زندگی مشترک

صرف نظر از بزرگ تر بودن دختر یا پسر، فاصله سنی زیاد موضوعی است که می تواند باعث فاصله دنیای روانشناختی بین زن و مرد شود.

از جمله مشکلات و چالش های احتمالی بزرگ تر بودن دختر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بزرگ تر بودن دختر ممکن است باعث شود برخی اوقات اشتباهات و بی تجربگی مرد برای زن غیرقابل تحمل شود.

در واقع اگر فاصله سنی زن و مرد زیاد باشد، زن ممکن است با مشاهده اشتباهات همسرش به عنوان مسائلی که خود سال ها پیش با آن ها دست و پنجه نرم کرده، خسته و کم حوصله شود.

  • وقتی دختر از همسر خویش بزرگ تر باشد گاه با گذشت بیش از حد یا پند و اندرز دادن به همسر خویش، نقش والد را بازی می کند.

مسلما وقتی ارتباط بین زن و شوهر تبدیل به ارتباط والد_ کودک شود، جاذبه جنسی زن و مرد نسبت به هم کم خواهد شد.

  • بزرگ تر بودن دختر ممکن است از زاویه ای دیگر خود را در زندگی مشترک نشان دهد

ممکن است زن برای جلب رضایت همسر خویش، از خواسته های خود دست بردارد و رفتارهای سن پایین تر را انجام دهد.

همچنین ممکن است مرد برای جلب رضایت، نزدیکی و ایجاد تفاهم بیشتر با همسرش، مطابق میل زن رفتارهای مناسب سن بالاتر را از خود نشان دهد.

بزرگ تر بودن دختر ، ازدواج پسر با دختر بزرگتر

آیا  فاصله سنی زیاد به معنای فاصله روانشناختی است؟

فاصله سنی زیاد بخصوص بزرگ تر بودن دختر اغلب باعث مشکلات و چالش های ناخواسته ای می شود. اما لزوما این شرایط لزوما به معنای عدم رضایت یا شکست در زندگی مشترک نیست.

بزرگ تر بودن دختر معمولا با شرایط مالی بهتر، سطح تحصیلات بالاتر یا جایگاه شغلی مناسبی همراه است.

این شرایط بخصوص برای پسرهایی که ترجیح می دهند همسرشان باتجربه تر و تکیه گاهی برای زندگی باشد، می تواند خوشایند باشد.

اما سن عقلی مهم است یا سن شناسنامه ای؟

”  سن فقط یه عدده!  فلانی خیلی بیشتر از سنش می فهمه و..”

فارغ از اعداد و ارقام ریاضی و تعداد سال های مناسب یا نامناسب فاصله سنی، موضوع مهمی که در مورد تفاوت سنی نادیده گرفته می شود، سن عقلی است.

خیلی مواقع زن یا مرد از نظر سنی کم تر یا هم سن همسر خود است اما از عدم پختگی یا رفتارهای کودکانه همسرش ابراز ناراحتی می کند.

بنابراین توجه به میزان پختگی زن و مرد و سایر خصوصیات از جمله برون گرا بودن یا درون گرا بودن همسر، پیش بینی کننده خوبی برای میزان تفاهم است.

در این خصوص کمک گرفتن از یک روانشناس می تواند در کسب شناخت بهتر نسبت به خود و گزینه مورد نظرتان کمک کننده باشد.

سن مناسب ازدواج1

سال هاست که ازدواج در بین مردان و زنانی صورت می گیرد که اصولاً مردان از زنان کوچکتر بوده و گاهی این اختلاف سنی به بیش از ۲۰ سال می رسد که مشکلات خاص خود را دارد و مقالات و بحث های بسیاری در این زمینه شده است اما کسی درباره ازدواج هایی که در آن مردان از زنان کوچکتر بوده و مشکلات و مسائل آنان بحثی به میان نیاورده است.

طق آمار ثبت احوال کشور در بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد ازدواج هایی که در همین چند ماه اخیر صورت گرفته است، مردان از زنان کوچکتر بوده است. درست است که این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و رو به ازدیاد است اما نگرش منفی جامعه نسبت به این ازدواج مانع رشد بی رویه آن است. البته ذکر این نکته حیاتی است که منظور از بزرگتر بودن خانم مواردی است که در آن خانم ها بیش از یک سال تا چندین سال اختلاف سنی دارند در غیر این صورت مواردی نیز هستند که در آن زوج ها همسن بوده و اختلافات سنی آنان به چند ماه می رسد گرچه در این موارد نیز مشکلاتی وجود دارد اما مشکلات آنان قابل مقایسه با گروه اول نمی باشد. طبق نظر کارشناسان ازدواج با اختلاف سنی دو سال که دختر بزرگتر باشد آسیب اجتماعی نمی باشد اما چیزی که رواج پیدا کرده است بوده که این یک آسیب اجتماعی جدی است.

اما چه چیزی باعث این نوع ازدواج می شود؟! مشکلات جامعه و مشکلات اقتصادی عواملی است که جوانان را برای ازدواج با دختر بزرگتر که به ویژه یکبار هم ازدواج کرده باشد ترغیب می کند زیرا آن خانم تنها به دنبال مردی برای تکیه کردن است و مسائلی که یک دختر جوان به آن اهمیت می دهد را مهم نمی داند بنا براین ازدواج آسان می شود. اما عرف جامعه و مخصوصاً خانواده پسر مشکلات بسیاری را برای آنان پدید می آورد. برای جلوگیری از چنین ازدواج هایی خانواده ها بسیار تاثیرگذار هستند بدین صورت که می توانند در ازدواج و خواسته های خود کمی آسانتر رفتار کرده تا پسر دغدغه کمتری در فراهم کردن مقدمات ازدواج داشته باشد.

اما در هر صورت زمانی که با یک دختر بزرگتر ازدواج میکنید باید تمامی مسائل را در همان ابتدا حل نموده و دیگر درباره سنتان سخن نگویید اینکه من بزرگتر هستم و تصمیم گیرنده علاوه بر خورد کردن شخصیت و قدرت مدیریت مرد، او را زیر سوال برده و مشکلات حادی را به وجود می آورد. بنا براین پس از انتخاب سعی در درست زندگی کردن کنید نه اینکه از هم ایراد گرفته و سن را به رخ بکشید. در این میان مشاوره ازدواج چه قبل و چه بعد از ازدواج می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

برای خواندن مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع به سایت ازدواج مراجعه کنید

مقالات بیشتر دراین زمینه :

ازدواج با بزرگتر از خود

ازدواج با دختر یک سال بزرگتر

ازدواج با فاصله سنی معکوس

منبع:

  •  کانون مشاوران ایران
  • آموزش پیش از ازدواج، مهدی میر محمد صادقی،۱۳۸۲٫
  • تأثیر سن ازدواج، الگوهای همسرگزینی و تفاوت سنی زوجین بر کیفیت زندگی زناشویی زنان شهر تهران، مریم ولد خانی، عبدالباسط محمود پور، کیومرث فرحبخش، حسین سلیمی بجستانی،۱۳۹۵٫
  • بررسی عوامل موثر بر نگرش دانشجویان دانشگاه پیام نور محلات در خصوص ازدواج، علی سیف زاده، علی قنبری برزیان، ۱۳۹۳٫
341 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. mari
    mari گفته:

    سلام.من ۲۶ سال دارم و ارشد می خونم.خواستگار من هم.ارشو میخوند.وازمن ۳سال و ۳ماه کوچیکتر است.قرار خواستگاری هم.بیان.خوانواده من و توانواده اون بااین ازدواج هیچ مشکلی ندارند.ولی مامانم خیلی میگ نکنه پیر شین عوض شه.زن زودتر پیرمیشه و ازین حرفا.راستش نمیخوام ازدواجی کنم ک آرامشم بهم بریزه و دغدغه داشته باشم.حالا که دیگ دارن میان خونمون.ممکنه یه آدرس مرکز مشاوره خوب بمن بدین.تا من و ایشون مراجعه کنیم.اگر واقن بهم نخوریم .خودمو بدبخت نمیکنم.اینم بگم من چون خواستگاری نداشتم.و هی اطرافیانم بهم سرکوفت میزنن.قبول کردم.طرفم عاشقمه اما من نمیحام احساسی تصمیم بگیرم.خیلی دوست دارم ازدواج کنم اما نه بهر قیمتی.خواهشمندم واقن کمکم کنین و آدرس یه مرکز مشاوره خیلی دقیق رو بمن بدین.

    پاسخ
    • ►Responder◄
      ►Responder◄ گفته:

      در این مورد میتونید با این شماره مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵

      ۰۲۱-۸۸۴۷۲۸۶۴

      پاسخ
  2. محمد
    محمد گفته:

    سلام قصد ازدواج با دختر همسایمونو دارم ک ۶ ماه از من بزرگتره،از نظر خودم مشکلی ب چشم نمیاد ولی نظر مادرش اینه باید ۳ تا ۶ سال تفاوت داشته باشه . چیکار میتونم بکنم؟

    پاسخ
    • ►Responder◄
      ►Responder◄ گفته:

      دوست عزیز بهتره در این مورد مشاوره کنید … اگر در بیشتر موارد تفاهم داشته باشید میتونید از این اختلاف شش ماهه صرفنظر کرد
      در این مورد میتونید با این شماره مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵

      پاسخ
  3. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام من با پسری دوستم و قصدمون ازدواجه ولی ۱۱ روز ازش بزرگترم نمیدونم چکار کنم واقعا عاشق هم هستیم ولی نگرانم چون مطمئنم خانوادم مخالفت میکنن
    اون میگه من راضیشون میکنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    پاسخ
    • ►Responder◄
      ►Responder◄ گفته:

      اگر در تمام موارد با هم اتفاق نظر دارید و در سطح هم هستید این یازده روز مشکلی نیست که بخواد کسی ایراد بگیره

      پاسخ
  4. محمدعلی
    محمدعلی گفته:

    طبق تحقیقاتی که انجام دادم اگر دختر از پسر بزرگ باشد میتواند در زندگی مشترک پسر را از لحاظ فکری قورت دهد.
    نکته ی دیگر این که دختران در هنگام بارداری و بعد از آن به دلیل واکنش هایی که در بدنشان انجام میشود شکل ظاهرشان فرق می کند.و بیشتر از سنشان را نشان می دهند.در مردانی که قیافه ی همسرشان برایشان مهم است ممکن است حایز اهمیت باشد

    پاسخ
  5. دیا
    دیا گفته:

    سلام دختری مبتلا به ام اسم دراینترنت باآقایی آشناشدم که اولا حدود ده سال ازمن کوچکترند ثانیا مذهبی هستند ما ماننداونها مومن نیستیم این ازدواج درست است؟
    دیا

    پاسخ
    • پاسخگو
      پاسخگو گفته:

      دوست عزیز مسلما” چنین ازدواجی درست نیست … اختلاف سنی و اختلاف فرهنگی چیزهایی نیستند که به سادگی از کنارشون بگذرید … هدف از ازدواج رسیدن به آرامشه نه اینکه با احساسات خودمون رو از چاله به چاه بندازیم

      پاسخ
  6. amirmasoud
    amirmasoud گفته:

    من عاشق یه دختر که چهار ماه از من بزرگ تره شدم ومیخوام باهاش ازدواج کنم،نزرتونو بفرستید لطفا.حتما،لطفا،توروخدا،جان هرکی دوسدارید،توروخدا،واسم خیلی مهمه.

    پاسخ
    • پاسخگو
      پاسخگو گفته:

      دوست عزیز اگر در بیشتر موارد تفاهم دارید و از استقلال مالی برخوردار هستید این چهارماه برای شما و زندگی مشترکتون هیچ مشکلی به وجود نمیاره

      پاسخ
  7. آرام
    آرام گفته:

    سلام دوستان گلم … من اینجا دقت کردم خیلی ازدوستان ی سوال رو مکرر پرسیدند: مثل اینکه طرفم انقد از من کوچیکتره یا بزرگتره آیا ب مشکل میخورم ؟؟…ببنید عزیزان من نه کارشناسم نه روانشناس اجتماعی ,حرفهاییم ک میزنم طبق تجربیات خودم و اطرافیانم بوده … اینکه میخواید ازدواج نکرده از نتیجش مطمئن شید خیلی سخته ,همه چیز به خودتون بستگی داره خواسته هاتون ,معیاراتون ,فرهنگتون ,چارچواتون و….و… و…………….اینکه من اذعان کنم به اینکه صرفا طرف اختلاف سنیش و موقعتیش طبق استاندارهای اجتماعی هست پس حتما باهاش خوشبخت میشم یا نمیشم فقط کلیاته …. زندگی کردن واقعا ریسکه اینکه تا آخر عمر با یک نفر شب و روزتونو سر کنید بدون هیچ رنجش یا تفاوتی محاله … مهم اینه ک ما برای زندگی کردن آموزش دیده باشیم و کسی رو انتخاب کنیم ک اونم این آموزشو دیده باشه….این شما هستید که باید انقدر خودتونو شناخته باشین ک بدنید تو موقعیتهای مختلف چ عکس العملی نشون میدید… خیلی از ازدواجایی ک اختلاف سنیش غیر متعارف بوده ا خوشبختی موفقیت همراهه .. خب دلیلشم اینه ک طرفین همدیگرد با تماممه تفاوتاشون دوست دارن و درک می کنن… شمایی ک میگی زنات ازخودت بزرگتره پس قطعا ب مشکل میخوری حرفت اشتباهه چون درمورد همه صدق نمیکنه … مثلازوجایی ک باهم خوشبختنو نگاه کنید خیلی اخلاقا و رفتاراشون برای ما عجیبه و اگه ما بودیم شاید طرفو تحمل نمی کردیم!چرا ؟؟؟؟ چون ما چیز دیگه از زندگی میخوایم اونا ی چیز دیگه … نگاه اونا ب زندگی طوری هست ک درکنار هم آروم و خوشبختن اما همون مرد خوشبخت و زن خوشبخت اگه با ما زندگی میکرد ممکن بود به جدایی بکشه .. پس تعمیم دادن کار اشتباهیه .. تو انتخاباتون دقت کنید ببنید طرفتون چ خصوصیاتی داره و شما چقدر رو اون خصوصیات شناخت دارید وآیا براتون قابل درک هست ؟؟؟؟ …پس خوشبختی ینی درک تفاوتها ینی ابنکه من مزمئنم ازخودم ک وقتی ی زن ازخودم بزرگتر دارم میدونم ک ممکنه از لحاظه جنسی زودترازن سربشه از لحاظ قیافه زودترازمن بریزه از لحاظ اخلاقی انقد پخته باشه که من مجبورباشم همیشه تاییدش کنم !!!!.. خب اگه واقعا واقعا میتونید با این مسایل بصورت درونی شده نه از روی اجبار و ترس کناربیاید و ای مسائبل براتون مهم نیست انجام بدید… نه اینکه الان درگیر احساس بشید طرف جوونه سرپاس عاشقشین .. شوره عشق ک خوابید ب وای چ کنم بیفتید…پس همه چیز به خودما بستگی داره به نگرش ما ب زندگی …هیچوقت دیگرانو الگو قرار ندید ببینید خودتون چی میخواین .. بنده تو چندتا ازدواج ک دخترازپسر بزرگتر بوده بجز یک مورد دارم میبینم ک خیلی خوشبختن…دلیلشم فقط این بوده ک طرفین از اول به مسایل این مدل ازدواجا آشنا بودنو با همون دید وارد زندگی شدن ینی میدونستن ک بهرحال این مسایل پیش میاد چون اطلاع داشتن پس النتظارشونم درون سطح بود و اذیت نشدن … با آرزوی خوشبختی برای تک تک خواهر برادرای گلم

    پاسخ
  8. عارف
    عارف گفته:

    مرسی،ولی اونم منو دوس داره و من سد راه برای ازدواج اون نیستم،ب نظر شما من چ جوری با خانوادم کنار بیام ک رازی بشن؟ومن چ کار کنم ک چن سال دیگ بتونم باهاش ازدواج کنم؟
    چون من یا با اون باس ازدواج کنم یا دیگ ازدواج بی ازدواج!

    پاسخ
  9. عارف
    عارف گفته:

    سلام،من ۲۰ سالمه و عاشق یک دختر شدم ک ۲٫۵ سال ازم بزرگتره،من خیلی دوسش دارم،اونم منو دوس داره،ما میخواستیم ک ۴_۵ سال دیگ ازدواج کنیم،ولی خانواده من فهمیدنو،من بهشون گفتم ک الان قصد ازدواج باهاشو ندارم( چون هنوز منبع درامدی ندارم). ولی خانواده گفتن ک پس یا ولش کن یا باید بریم خاستگاریش و چون دختره از من بزرگتر بود خانواده منو تحت فشار گذاشته بود،و من تصمیم گرفتم ک ولش کنم،چون تو سن۲۰ سالگی واقعا زوده برا ازدواج،الان۲ ماهه میگذره،ولی من نمیتونم از فکرش دربیام،چون واقعا عاشقشم،و میترسم از این ک دختره با کس دیگه ای ازدواج کنه،،ب نظر شما چ کار کنم؟؟؟از ی طرف خانواده،از ی طرف ترس از ازدواج…..لطفا کمکم کنید!!

    پاسخ
    • پاسخگو
      پاسخگو گفته:

      دوست عزیز قرار نیست کار خاصی بکنید … شما باید واقعیت رو در نظر بگیرید وقتی شرایط ازدواج رو ندارید پس این بهترین کاری هست که میتونید برای روشن شدن تکلیف خودتون و اون دختر انجام بدید … موقعیت رو درک کنید تا تحملش برای شما آسان باشه …. چون شما به نوعی سد راه ازدواج ایشون بودید به هر سن ایشون بالاتره و باید زودتر ازدواج میکردن

      پاسخ
  10. mina
    mina گفته:

    فرض کنید یه ددختر با کسی ازدواج میکنه که شوهرش یک سال از خودش بزرگتره زندگیشون هم خیلی خوبه اما بعد از مدتی میفهمن که در زمان تولد شوهر شناسنامه ی اون رو شیش سال بزرگتر براش گرفتن یعنی اینکه در واقع شوهر ۵ سال از زنش کوچکتره . آیا این زوج از این به بعد به مشکل بر میخورن ؟؟؟؟ میبینید که خیلی از مساعل بر میگرده به ذهنیت و پیش داوری های بی جایی که راجع به یک موضوع دارند از جمله همین قضیه سن و سال

    پاسخ
    • امید
      امید گفته:

      سلام، این قضیه کاملا درسته ، من با یه خانمی آشنا شدم و همه چیز عالی بود هم از نظر من و هم از نظر اون خانم تا اینکه خانم سن منو فهمید … دقیقا از اون روز به بعد کلا حال و هواش عوض شد … نمیدونم چی بگم و چرا .. تازه تموم خانوادشم بخاطر اختلاف سن مخالفت میکنن .. یکی میگه بعدا بهت حرف می زنه یکی میگه بعدا تو چاق میشی شوهرت نه … نمیدونم از چشمش میفتی .. مونئم چه کنم

      پاسخ
  11. رویا
    رویا گفته:

    سلام ببخشید من فرهنگی هستم میخواستم با مردی ۱۰ سال کوچکتر از خودم ازدواج کنم که دکترای حقوق دارد و پیشنهاد خودش بوده و چندباری هم باهم صحبت کردیم .به نظرشما مشکل ساز نیست .درضمن از نظر اقتصادی هم مشکلی ندارد.ممنون

    پاسخ
    • Anonymous
      Anonymous گفته:

      دوست عزیز اینکه بخوایت ازدواج کنید تماما” به خودتون بستگی داره … وگرنه چون خانم ها زودتر از آقایون از نظر جنسی افتاده میشن که اونم بخاطر بارداری و ساختار فیزیولوژی بدنشون هست ممکنه این اختلاف سن و سردی که در آینده رخ میده سب ساز مشکلاتی باشه به شما توصیه میکنم با مشاوری مجرب ملاقاتی حضوری و دو نفره انجام بدید تا با انجام تست های بتونید انتخاب درست و صحیحی رو انجام بدید
      در این مورد میتونید با این شماره مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵

      پاسخ
      • پژوهشگر
        پژوهشگر گفته:

        دوست عزیز کی گفته خانم ها از اقایون زودتر شکسته می شند بله در زمان قدیم هر خانمی ۱۰-۱۲ تا بچه می اورد و زود شکسته می شد ولی الان نهایت یکی بخواد خیلی بچه بیاره یکی یا دوتا فوقش سه تا اونم اکثرا با سزارین و سن بیولوژیک و ظاهری افراد یکسان نیست و از سن بیولوژیک سن روانی مهمتره اینکه هرکسی از خودش چه تصوری داشته باشه …یکی از علت هایی که می گند خانم ها از نظر جنسی افتاده می شند هورمون های جنسی هست که اونم علمی نیست چون علاوه برهورمون های جنسی مسائل دیگه بر مسائل جنسی تاثیر دارند مثل تغذیه ورزش سلامتی و احساس رضایت از زندگی و اینطوری نیست که خانم ها بعد یائسگی از نظر مسائل جنسی افتاده بشن از فرد تا فرد فرق داره و این حس تا اخر عمر در همه وجود داره یکی از عواملش هورمون ها هستند نه همه عوامل، از اون طرف مرد هم بعد ۴۰ سالگی کم کم افول پیدا می کنه…اینها همه خرافات و عرفهای اشتباه هست که گریبانگیر جامعه شده خوبه یه بازنگری در این چیزها بشه و یه عده از کارشناس ها مدام این حرفای کلیشه ای رو تکرار می کنند اقلا بگند که موردی بررسی بشه از فرد تا فرد این موارد تغییر می کنه نه که عمومیت بدند…

  12. طلوع
    طلوع گفته:

    فرشته خانوم! ممنون از این که تجربه زندگی واقعیتون رو به اشتراک گذاشتین. من هم به دلیل این که بسیار کوچکتر از سن واقعی ام به نظر میام همیشه مورد توجه مردانی بودم که از من کوچک تر بودند. و جالبه که این مسئله بیشتر برای خودم به عنوان مشکل مطرحه نه از طرف مقابل. تا حالا ازدواج نکردم و حالا با مردی آشنا شده ام که ۱۲ سال از من کوچکتره. به دلیل این اختلاف سنی قصد قطع ارتباط رو داشتم اما اون مشکلی با این مسئله نداره و من هم با کامل ترین مرد زندگیم تا امروز مواجه شدم و بنابراین بسیار شک دارم که این قطع ارتباط کار درستی باشه. حالا با پیام شما به ادامه رابطه دلگرمی ببشتری پیدا کردم. حالا می تونم فرصت ببشتری به این رابطه بدم تا به شناخت ببشتر برسم. ممنونم.

    پاسخ
    • پریسا
      پریسا گفته:

      ببخشید چطور ب خانواده مطرح کردین؟منم همچین مشکلی رو دارم ۲ سال ازش بزرگترم اما از هرنظر ک فکرشو کنید مشکلی نداریم

      پاسخ
  13. فرشته ح
    فرشته ح گفته:

    البته این رو هم اضافه کنم هیچوقت تو زندگیمون نه من بزرگتر بودنم تو ذهنم اومده نه ایشون و با احترام کامل و متقابل با هم رفتار میکنیم.

    پاسخ
  14. فرشته ح
    فرشته ح گفته:

    کسب موفقیت در رابطه زناشویی ربطی به سن و سال نداره . در ثانی سن واقعی هر فردی سن بیولوژیک اونه اینو من نمیگم طبق تحقیقات جدید محققان ابراز شده . خود من خانمی هستم که با وجود داشتن دو بچه با جوونی که ۱۴ سال از من کوچکتره و خدا رو شکر بعد از ۶ سال زندگی مشترک مشکلاتمون بیشتر از زوجهایی نیست که از نظر جامعه ازدواج نرمال داشته اند .

    پاسخ
    • مریم گلی
      مریم گلی گفته:

      سلام فرشته جون. کاش میتونستم بیشتر باهاتون آشنا بشم. من الان خواستگاری دارم که ۱۴ سال کوچیکتره. از نظر اخلاق و شخصیت تکه ولی فکر کردن به این اختلاف سنی واقعا گاهی منو دیوونه میکنه. ما از نظر ظاهری به هم میایم. چون من سنم خیلی کم میزنه و او هم زیادتر. کاش یه جوری باهاتون میتونستم تماس داشته باشم

      پاسخ
  15. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سن رو تو شناسنامه نمی نویسن سن واقعی هر فردی سن بیولوژیک اونه خود من با اختلاف سنی حدود ۱۴ سال بزرگتر از همسرم باهاش ازدواج کردم با وجودیکه دو بچه یه دختر و یه پسر داشتم که در سن نوجوانی هم بودم خواهرم هم که تا حدودی عقب ماندگی داره با ما زندگی میکنه با این شرایز ازدواج کردیم و خدارو شکر بعد از ۶ سال هنوز همدیگه رو دوست داریم و مشکلات زناشویی مون بیشتر از جوونای دیگه که در وضعیت نرمال ازدواج میکنن نیست. تفاهم ربزی به سن و اختلاف سنی نداره فقط و فقط به سعور دو طرف مربوط میشه .

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالات متداول

۱ - بزرگ تر بودن دختر تا چند سال مانعی ندارد ؟

معمولا اختلاف سنی در حد یک الی دو سال در کنار سایر جنبه های روانی مشترک چندان مشکل ساز نمی شود. اگر اختلاف سنی زن و مرد در حدی باشد که به تفاوت بین نسلی منجر گردد، در این صورت شاهد زندگی دو فرد با دو جهان متفاوت از هم خواهیم بود که چندان هم بی دردسر نیست.

۲ - در ازدواج با پسری کم سن تر از خود یا دختری بزرگ ت، توجه به چه نکاتی کمک کننده است؟

در نظر گرفتن سن عقلی در کنار سن تقویمی و شناسنامه ای فرد، سن نشاط و میزان سرزندگی دو نفر، میزان پختگی اجتماعی و نگرشی که به زندگی دارند، در انتخاب همسر با تفاوت سنی کمک کننده است. مسلما کمک گرفتن از روانشناسان و مشاورین حوزه ازدواج و داشتن یک چشم انداز واضح و ازدواج آگاهانه در کاهش اختلافات ناشی از سن نقش بسزایی دارد. در مقابل نادیده گرفتن مشکلات احتمالی صرفا به دلیل هیجانات ابتدای آشنایی و عدم آمادگی در مقابل مشکلات احتمالی پیش رو، می تواند دردسر ساز گردد.

۳ - بزرگ تر بودن دختر از پسر چه تاثیری در روابط جنسی دارد؟

در شرایطی که بزرگ تر بودن دختر باعث شود رابطه زن و شوهری بیشتر به یک رابطه والد فرزندی یا استاد شاگردی نزدیک گردد، زن و مرد از نظر جذابت و رابطه جنسی مشکل خواهند داشت. این شرایط که با کاهش اعتماد به نفس مرد و کنترل گری زیاد زن همراه است در رابطه جنسی نیز تاثیر منفی خواهد داشت. البته این موضوع یعنی تفاهم جنسی تا حد زیادی به گرایش و سلیقه جنسی افرد نیز بستگی دارد و نباید نقش تفاوت های فردی را نادیده گرفت.

۴ - بزرگ تر بودن دختر نسبت به مرد در تجربه والدگری چه تاثیری خواهد داشت؟

در شرایطی که دختر از همسر خویش بزرگ تر باشد احتمال اختلاف نظر در خصوص بچه دار شدن نیز وجود دارد. مرد ممکن است به دلیل کم سن تر بودن و عدم آمادگی روانی و اقتصادی مایل باشد دیرتر صاحب فرزند شوند، در عین حال زن ممکن است با نگرانی از افزایش سن، درصدد بچه دار شدن باشند.