ازدواج موفق

کلیدهای ازدواج موفق

کلید ازدواج موفق شامل نکات کلیدی برای داشتن زندگی مشترک موفق است.

ازدواج یکی از مهم ترین تصمیم ها و اتفاقات مهم زندگی هر فردی است که تاثیرات زیادی روی آینده او خواهد داشت؛ دقت در انتخاب همسر و تصمیم گیری با عقل و منطق تاثیر زیادی روی موفق بودن ازدواج خواهد داشت، اما فقط انتخاب فردی مناسب نمی تواند، تضمینی برای موفق بودن ازدواج باشد.

ممکن است، برای زوجی که در هیجان و شادی عروسی و در حال رویابافی برای زندگی مشترکشان هستند، تصور اینکه در آینده با همسر خود به مشکل بر بخورند دشوار باشد؛ اما زندگی واقعی پر از تعارضات و مشکلات است، که در صورت عدم برخورد مناسب با آن ها، رابطه دچار مشکل خواهد شد.

کلید ازدواج موفق
کلید ازدواج موفق

ازدواج موفق

زمانی که دختر و پسری وارد زندگی مشترک می شوند با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو خواهند شد؛ اگر آن ها مهارت های لازم برای رفع این مشکلات را نداشته باشند، این چالش ها می تواند تاثیر منفی روی رابطه آن ها بگذارد. یک ازدواج موفق علاوه بر انتخاب همسر مناسب، نیازمند کار و مراقب از رابطه، تعهد، عشق و احترام است.

ازدواج مبتنی بر عشق و احترام فقط خود به خود اتفاق نمی افتد، بلکه طرفین باید برای ساختن چنین رابطه ای تلاش کنند و وظایف و مسئولیت های خود را بدانند و به آن عمل کنند.

در این مطلب در مورد نکات کلیدی که باید هر روز روی آن کار کنید تا ازدواجی موفق را تجربه کنید، صحبت خواهیم کرد.

به طور مرتب برای هم وقت بگذارید.

صحبت کردن با همسرتان یکی از بهترین راه ‌ها برای حفظ سلامت و موفقیت زندگی مشترکتان است. در مورد احساسات خود صادقانه و در کمال احترام و محبت صحبت کنید.

شنونده خوبی بودن، اصل مهمی برای داشتن یک ارتباط خوب است؛ برای اینکه بفهمید همسرتان چه احساسی دارد و از خواسته های و نیازهایش مطلع شوید، باید برای شنیدن صحبت های او وقت بگذارید.

گفت و گوی روزمره ی بعضی از زوج ها فقط در مورد موضوعاتی مثل صورت حساب ها، اجاره خانه، مدرسه بچه ها و … است و در مورد خودشان، افکار و احساساتی که دارند صحبتی نمی کنند.

اما برای ساختن ارتباطی خوب، بهتر است زمانی را به طور روزانه برای صحبت کردن با یکدیگر اختصاص دهید و در مورد افکار، احساسات و حتی تجربیات روزمره خودتان صحبت کنید.

از یکدگیر قدردانی کنید.

قدردانی کردن یکی از مهم ترین و بهترین کارهایی است که می توانید برای رابطه خود انجام دهید. قدردانی کردن از همسرتان نه تنها باعث می شود، او حس ارزشمندی و دیده شدن داشته باشد، بلکه به شما کمک می کند تا ویژگی های مثبت و فداکاری های او را بهتر ببینید و آن ها را بدیهی قلمداد نکنید و طرز فکر کلی خود را به شکرگزاری تبدیل کنید.

قدر یکدیگر، رابطه خود، خانواده و زندگی مشترک خود را بدانید. وقتی همسرتان شام می‌پزد، به بچه ‌ها در انجام تکالیفشان کمک می‌کند یا خریدهای مواد غذایی را انجام می‌دهد، از او قدردانی کنید. می توانید هر شب چند دقیقه برای این موضوع وقت بگذارید و از حداقل یک مورد از کارهایی که در روز انجام داده است قدردانی کنید.

تلاش کنید ارتباط عاشقانه خود را تازه نگهدارید.

درگیری و غرق شدن در مسئولیت های کاری و خانوادگی، به راحتی می تواند ارتباط عاشقانه شما را کمرنگ کند. باید برای جلوگیری از کمرنگ شدن شور و عشق خود، وقت بگذارید.

برای مثال می توانید چه در خانه یا بیرون از خانه یک شب خاص را با هم داشته باشید، مثل اوایل رابطه برای قرارهای خاص برنامه ریزی کنید. حتی اگر بچه دارید، می توانید آن ها را برای چند ساعت به یکی از اطرفیان نزدیک و مطمئن خود بسپارید و با همسر خود یک روز دو نفره و عاشقانه داشته باشید.

برای کارهای شخصی خود زمانی اختصاص دهید.

سپری کردن زمانی برای خودتان برای سلامت رابطه اهمیت دارد، وقتی را که برای خودتان، اختصاص می دهید به اندازه زمانی که برای یکدیگر وقت می گذارید مهم است. همه برای سرحال شدن، تفکر و لذت بردن از علایق شخصی به زمان نیاز دارند.

این زمان اختصاصی، معمولا بعد از ازدواج از بین می رود، به خصوص اگر بچه دارید، اما باید بدانید که تنها بودن و رسیدگی به علایق شخصیتان، روی عملکرد شما در زندگی مشترک تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت؛

بنابراین با دوستان بیرون بروید، در کلاس های مورد علاقه تان شرکت کنید یا کارهای داوطلبانه انجام دهید؛ این کارها و دوری از همسر باعث می شود،  وقتی کنار هم قرار می گیرید، بیشتر قدر حضور هم را بفهمید.

درک کنید که مخالفت کردن اشکالی ندارد.

اختلاف نظر و تعارض بین هر زوجی اتفاق می افتد. اینکه شما در مورد بعضی چیزها با همسرتان اصلا توافق نداشته باشید، اتفاقی کاملا طبیعی است؛ اما مهم این است که هر دو نفرتان، در هنگام اختلاف نظر منصفانه و محترمانه رفتار کنید، دیدگاه یکدیگر را بشنوید، سعی کنید عصبانی نشوید و اجازه ندهید بیش از حد ناامید شوید.

بهتر است کمی از بحث فاصله بگیرید، تا کمی آرام شوید، سپس در زمانی که هر دو نفرتان شرایط بهتری دارید، دوباره مشکل را مطرح کنید و برای آن راه حلی پیدا کنید. در مورد حل مشکلات منعطف باشید، با هم سازش کنید و کمی از خودگذشتگی داشته باشید.

احترام و توجه به طرف مقابل برای حفظ رابطه مهم است.

دکتر جان گاتمن، درمانگر و محقق ازدواج معتقد است که انتقاد، تحقیر، حالت تدافعی و سنگ اندازی تهدیدی جدی برای ازدواج هستند. هر چه زن و شوهر بیشتر درگیر این رفتارهای مخرب باشند، احتمال جدایی آن ها نیز بیشتر می شود.

نتیجه ی دهه ‌ها تحقیق و کار او با زوج ‌ها نشان می دهد که همسرانی که زندگی موفقی دارد و تا آخر عمر با هم زندگی می کنند، بلدند که چگونه بدون ایجاد دشمنی و کدورت مشکلات را حل کنند و مسئولیت کارهای خود را بپذیرند؛ همچنین آن ها بعد از دعوا و بحث های خود، برای ترمیم رابطه تلاش کرده و برای جبران کردن اشتباهات خود آماده هستند.

بخشش را یاد بگیرید.

هرکسی ممکن است مرتکب اشتباهی شود، همسرتان از این قاعده مستثنا نیست، او ممکن است حرفی بزنید احساسات شما را جریحه دار کند یا کاری انجام دهد که باعث نارحتی یا حتی عصبانیت شما شود.

بخشیدن اشتباهات همسر یکی از راه هایی است که می تواند باعث آرامش در زندگی شود؛ برای بخشیدن مهم است که با احساسات خود کنار بیایید، آن ها را رها کنید و بدون بازگو کردن اشتباهات گذشته در شرایط مختلف به مسیرتان ادامه دهید.

البته بخشش نباید به صورت افراطی و به قیمت نادیده گرفتن خودتان باشد.

سخن پایانی!

به یاد داشته باشید که به همسر، خانواده و زندگی مشترک خود متعهد بمانید. از نظر عاطفی و روزمره از یکدیگر حمایت کنید.

داشتن یک زندگی مشترک خوب و موفق نیازمند تلاش متعهدانه و مراقبت دو نفره شما و همسرتان می باشد. شما، همسرتان و رابطه شما به مرور زمان رشد می کنید و دچار تغییراتی می شوید، نکات گفته شده می توانند به موفقیت ازدواج شما در طول سال های زندگی کمک کند.

برای اینکه از رابطه ی خود راضی باشید و زندگی شادی را کنار هم تجربه کنید، باید مهارت های لازم در این زمینه را یاد بگیرید. مهارت های حفظ رابطه به زمان، صبر و تلاش به همراه آموزش نیاز دارد. تلاش کنید این مهارت ها را بیاموزید و در زندگی مشترک خود به کار ببرید.

منبع: بهترین مشاوره قبل ازدواج