بزرگ تر بودن دختر ، ازدواج پسر با دختر بزرگتر خوب است یا بد؟

 با دختر بزرگ تر از خودت ازدواج کنی در حقیقت زنت برات مادری می کنه و تعیین تکلیف خونه رو به دست می گیره…!

حوصله داری می خوای بچه داری کنی با پسر کوچیک تر از خودت ازدواج کنی دقیقا انگار داری بچه بزرگ می کنی، مرد باید بزرگ تر از خودت باشه، باید بتونی بهش تکیه کنی…!

من بخاطر اینکه ظاهرم خیلی کم سن و سال نشون میده همیشه خواستگارهایی داشتم که از خودم کوچیکتر بودن، با اینکه با بعضی هاشون تفاهم داشتم اما همیشه از ازدواج با پسر کم سن تر از خودم ترسیدم!”

جملات بالا بخشی از کلیشه های فرهنگی در خصوص بزرگ تر بودن دختر در ازدواج است.

بزرگ تر بودن دختر

از نظر فرهنگی و در طول تاریخ همیشه زن و مرد ایده آل در ذهن مردم، حالتی تصور می شده که در آن مرد، بزرگ تر یا لااقل هم سن با زن باشد.

امروزه با تغییر ارزش ها، ازدواج هایی با شرایط معکوس سنتی، یعنی بزرگ تر بودن دختر از پسر را شاهد هستیم.

از آنجا که دختران زودتر از پسران به بلوغ جسمی می رسند و جامعه نیز از دخترها زودتر از پسرها انتظار رفتار بزرگسالانه دارد، بنابراین نگرش جامعه به کم سن بودن دخترها در ازدواج مثبت تر است.

در عین حال با تغییر سبک زندگی، ادامه تحصیل دخترها و شاغل بودنشان، شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است.

تفاوت سن زن و مرد

تحقیقات صورت گرفته درمورد تفاوت سن زن و مرد نشان می دهد که :

  • در ازدواج میان دو فرد مجرد، معمولا دخترها نسبت به پسرها کم سن و سال تر هستند.
  • مواردی که زن برای دومین بار ازدواج می کند و مرد برای اولین بار، تفاوت سنی و بزرگ تر بودن دختر آشکار تر است.

اما چرا بزرگ تر بودن دختر از پسر همچنان یک ویژگی منفی محسوب می شود؟

دردسرها یا مشکلات احتمالی بزرگ تر بودن دختر در زندگی مشترک چیست؟

صرف اینکه دختر بزرگتر است باید از ازدواج با گزینه مورد نظر دست کشید؟

بزرگ تر بودن دختر ، ازدواج پسر با دختر بزرگتر

مشکلات احتمالی بزرگ تر بودن دختر در زندگی مشترک

صرف نظر از بزرگ تر بودن دختر یا پسر، فاصله سنی زیاد موضوعی است که می تواند باعث فاصله دنیای روانشناختی بین زن و مرد شود.

از جمله مشکلات و چالش های احتمالی بزرگ تر بودن دختر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بزرگ تر بودن دختر ممکن است باعث شود برخی اوقات اشتباهات و بی تجربگی مرد برای زن غیرقابل تحمل شود.

در واقع اگر فاصله سنی زن و مرد زیاد باشد، زن ممکن است با مشاهده اشتباهات همسرش به عنوان مسائلی که خود سال ها پیش با آن ها دست و پنجه نرم کرده، خسته و کم حوصله شود.

  • وقتی دختر از همسر خویش بزرگ تر باشد گاه با گذشت بیش از حد یا پند و اندرز دادن به همسر خویش، نقش والد را بازی می کند.

مسلما وقتی ارتباط بین زن و شوهر تبدیل به ارتباط والد_ کودک شود، جاذبه جنسی زن و مرد نسبت به هم کم خواهد شد.

  • بزرگ تر بودن دختر ممکن است از زاویه ای دیگر خود را در زندگی مشترک نشان دهد

ممکن است زن برای جلب رضایت همسر خویش، از خواسته های خود دست بردارد و رفتارهای سن پایین تر را انجام دهد.

همچنین ممکن است مرد برای جلب رضایت، نزدیکی و ایجاد تفاهم بیشتر با همسرش، مطابق میل زن رفتارهای مناسب سن بالاتر را از خود نشان دهد.

بزرگ تر بودن دختر ، ازدواج پسر با دختر بزرگتر

آیا  فاصله سنی زیاد به معنای فاصله روانشناختی است؟

فاصله سنی زیاد بخصوص بزرگ تر بودن دختر اغلب باعث مشکلات و چالش های ناخواسته ای می شود. اما لزوما این شرایط لزوما به معنای عدم رضایت یا شکست در زندگی مشترک نیست.

بزرگ تر بودن دختر معمولا با شرایط مالی بهتر، سطح تحصیلات بالاتر یا جایگاه شغلی مناسبی همراه است.

این شرایط بخصوص برای پسرهایی که ترجیح می دهند همسرشان باتجربه تر و تکیه گاهی برای زندگی باشد، می تواند خوشایند باشد.

اما سن عقلی مهم است یا سن شناسنامه ای؟

”  سن فقط یه عدده!  فلانی خیلی بیشتر از سنش می فهمه و..”

فارغ از اعداد و ارقام ریاضی و تعداد سال های مناسب یا نامناسب فاصله سنی، موضوع مهمی که در مورد تفاوت سنی نادیده گرفته می شود، سن عقلی است.

خیلی مواقع زن یا مرد از نظر سنی کم تر یا هم سن همسر خود است اما از عدم پختگی یا رفتارهای کودکانه همسرش ابراز ناراحتی می کند.

بنابراین توجه به میزان پختگی زن و مرد و سایر خصوصیات از جمله برون گرا بودن یا درون گرا بودن همسر، پیش بینی کننده خوبی برای میزان تفاهم است.

در این خصوص کمک گرفتن از یک روانشناس می تواند در کسب شناخت بهتر نسبت به خود و گزینه مورد نظرتان کمک کننده باشد.

سن مناسب ازدواج1

سال هاست که ازدواج در بین مردان و زنانی صورت می گیرد که اصولاً مردان از زنان کوچکتر بوده و گاهی این اختلاف سنی به بیش از ۲۰ سال می رسد که مشکلات خاص خود را دارد و مقالات و بحث های بسیاری در این زمینه شده است اما کسی درباره ازدواج هایی که در آن مردان از زنان کوچکتر بوده و مشکلات و مسائل آنان بحثی به میان نیاورده است.

طق آمار ثبت احوال کشور در بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد ازدواج هایی که در همین چند ماه اخیر صورت گرفته است، مردان از زنان کوچکتر بوده است. درست است که این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و رو به ازدیاد است اما نگرش منفی جامعه نسبت به این ازدواج مانع رشد بی رویه آن است. البته ذکر این نکته حیاتی است که منظور از بزرگتر بودن خانم مواردی است که در آن خانم ها بیش از یک سال تا چندین سال اختلاف سنی دارند در غیر این صورت مواردی نیز هستند که در آن زوج ها همسن بوده و اختلافات سنی آنان به چند ماه می رسد گرچه در این موارد نیز مشکلاتی وجود دارد اما مشکلات آنان قابل مقایسه با گروه اول نمی باشد. طبق نظر کارشناسان ازدواج با اختلاف سنی دو سال که دختر بزرگتر باشد آسیب اجتماعی نمی باشد اما چیزی که رواج پیدا کرده است بوده که این یک آسیب اجتماعی جدی است.

اما چه چیزی باعث این نوع ازدواج می شود؟! مشکلات جامعه و مشکلات اقتصادی عواملی است که جوانان را برای ازدواج با دختر بزرگتر که به ویژه یکبار هم ازدواج کرده باشد ترغیب می کند زیرا آن خانم تنها به دنبال مردی برای تکیه کردن است و مسائلی که یک دختر جوان به آن اهمیت می دهد را مهم نمی داند بنا براین ازدواج آسان می شود. اما عرف جامعه و مخصوصاً خانواده پسر مشکلات بسیاری را برای آنان پدید می آورد. برای جلوگیری از چنین ازدواج هایی خانواده ها بسیار تاثیرگذار هستند بدین صورت که می توانند در ازدواج و خواسته های خود کمی آسانتر رفتار کرده تا پسر دغدغه کمتری در فراهم کردن مقدمات ازدواج داشته باشد.

اما در هر صورت زمانی که با یک دختر بزرگتر ازدواج میکنید باید تمامی مسائل را در همان ابتدا حل نموده و دیگر درباره سنتان سخن نگویید اینکه من بزرگتر هستم و تصمیم گیرنده علاوه بر خورد کردن شخصیت و قدرت مدیریت مرد، او را زیر سوال برده و مشکلات حادی را به وجود می آورد. بنا براین پس از انتخاب سعی در درست زندگی کردن کنید نه اینکه از هم ایراد گرفته و سن را به رخ بکشید. در این میان مشاوره ازدواج چه قبل و چه بعد از ازدواج می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

برای خواندن مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع به سایت ازدواج مراجعه کنید

مقالات بیشتر دراین زمینه :

ازدواج با بزرگتر از خود

ازدواج با دختر یک سال بزرگتر

ازدواج با فاصله سنی معکوس

منبع:

  •  کانون مشاوران ایران
  • آموزش پیش از ازدواج، مهدی میر محمد صادقی،۱۳۸۲٫
  • تأثیر سن ازدواج، الگوهای همسرگزینی و تفاوت سنی زوجین بر کیفیت زندگی زناشویی زنان شهر تهران، مریم ولد خانی، عبدالباسط محمود پور، کیومرث فرحبخش، حسین سلیمی بجستانی،۱۳۹۵٫
  • بررسی عوامل موثر بر نگرش دانشجویان دانشگاه پیام نور محلات در خصوص ازدواج، علی سیف زاده، علی قنبری برزیان، ۱۳۹۳٫
341 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. A.p
    A.p گفته:

    سلام من ۱۷ سالم عاشق شدم یه دختری که ۳ سال بزرگ تر از من هست توصیح های شما رو به دیگران رو خوندم می خواستم بدونم چند سال بعد من با ایشون ازواج کنم به مشکل می خورم.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      شما شرایط ازدواج و ندارید و هنوز وارد بلوغ عاطفی نشدید (۲۱ تا ۲۵ سالگی) … از طرفی سربازی نرفتید و استقلال مالی ندارید
      امروز با احساسات خودتون تصمیم گیری میکنید …و به همین خاطر دنبال کسی میگردید که تاییدتون کنه
      در ضمن ایشون از شما بزرگتره که مهمه چون زنان در اثر بارداری زودتر افتاده میشن و ممکنه در مسایل جنسی دچار مشکل شوند
      بهتره از این دوران جوانب نهایت استفاده رو ببرید تا بخوایت وارد روابط عاطفی بشید و افسردگی و استرس دروو کنید

      پاسخ
  2. مریم
    مریم گفته:

    سلام.یه خاستگاردارم که شیش ماه ازم کوچیکتره خیلی هم به هم علاقه داریم.اما برادر من مخالف ازدواجمون هست طوریکه روی نظر پدرم هم اثر گذاشته.میخام بپرسم که چطور میشه راضیشون کرد?خاستگارم ازهمه نظر خوب وعالیه .

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام دوست عزیز باید دید دلیل مخالفت برادرتون چیست اگر رحث سنی است که این اختلاف جزئی مشکل ساز نیست و هر پدر و پادری ارزوی خوشبختی فرزندشون رو دارند و اگر طبق گفته شما همه شرایطشون ایده ال است پس خانواده باید بیشتر فکر کنند .اگر لیل برادرتون مساله دیگری است که ما هم مطلع نیستیم ممکنه کاملا درست و به جا باشد باید مورد تو جه قرار بگیرد.به هر حال شاید مشاوره فردی برای فهم همه شرایط و کمک به شما و دادن راهکا ر موثر تر باشد چون باید از خلقیات پدر و ..دانست تا اگر شرایط به هر لحاظی مناسب باشد بشود اقدام کرد و ایشون رو راضی کرد .امید وا رم خوشبخت باشید

      پاسخ
  3. امیر۰۹
    امیر۰۹ گفته:

    ببخشید دباره مزاحم شدم.من رفتم پیش یه روانپزشک تو تبریز خود ارصای داشتم این دارو رو داد مشکل بعدا ایجاد نمی کنه نتونم زنم رو ارصا کنم مدروکسی پروژسترون

    پاسخ
  4. امیر۰۹
    امیر۰۹ گفته:

    سلام.من ۱۶ سالم هست من عاشق یه دختر شدم که حدود ۲ یا ۳ یال بزرگ تر هست واقعا عاشقش هستم البته اون هنوز نمی دونه چطور باید دلش رو بدست بیارم من ۴ سال بعد باید حتما با ایشون ازدواج کنم.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام
      دوست عزیز شما در سن نوجوانی هستید و خوب در این شرایط احساسی که به ایشون دارید عشق نیست .قطعا چون عشق بعد تعهد را دارد که هنوز برای یک فرد ۱۶ ساله این بعد شکل نگرفته است .و اینکه می فرمایید بعد از ۴ سال باید با ایشون ازدواج کنید یعنی شرایط را منطقی بررسی نکردید .به هر حال بهتره به جای ایجاد درگیری هنی نسبت به این فرد وشرایط روحی که برای شما ایجاد شده است و قابل درک است تلاش کنید به این مساله منطقی فکر کنید که شما وقتی در سن ۲۵ سالگی به بعد قرار بگیرید حتی دیگر ملاک های امروز را هم نخواهید داشت .و شاید به این مساله امروز به نگاه احساسی تصمیم گرفتن بنگرید بنابراین این حس شما نسبت به ایشون در این سن بیشتر به خاطر تغییرات جسمی و روحی دوره ای است که در ان قرار گرفتید و افراد گرایش زیادی به جنس خالف پیدا می کنند و رفتارهایی که از طرف مقابل می بینند .مورد قبول واقع می شود و به این عشقی که فرمودید روزبه روز افزوده می شود و فکر می کنند به غیر از این فرد با هیچ فرد دیگری خوشبخت نخواهند بود .در صورتی که متوجه اشتباه خودشون و اینکه برای یک فرد رو انقدر به لحاظ روحی و ذهنی وقت می گذارند را متوجه نمی شوند و وقتی به این فکر کنند به ان فرد نخواهند رسید ضربه روحی سنگینی در این سن به انها وارد می شود .امیدوارم متوجه شرایط باشید و خوشبخت باشید

      پاسخ
      • امیر۰۹
        امیر۰۹ گفته:

        بله متوجه شدم.اما من خود ارضایی می کردم بخواطرش ترک کردم چاق هستم دارم به خاطرش لاغر می کنم.

  5. سیاه
    سیاه گفته:

    سلام ۹ ماهی هست جدا شدم و الان یه خواستگار دارم که ایشون هم از همسرش جدا شده و تقریبا همه معیارها رو دارن غیر اینکه ایشون سه سال از من کوچیکترن و این منو دچار تردید کرده چون میترسم بعد ها مشکل ایجاد کنه مخصوصا بعد زایمان و با بالا رفتن سن و جوانتر بودن ایشون.من ۳۲ ساله و ایشون ۲۹ ساله هستند در ضمن هیچکدوم فرزند نداریم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام
      خب ایشون باید بپذیرند این شرایط رو که اگر قبول کردند یعنی فکر این مسائل رو هم کردند که قطعا برای هر مردی اهمیت دارد .درسته شما دغدغه دارید .ولی اگر باز هم مردد هستید .بهتره به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید چون هر دو تجربه ناموفقی داشتید و براتون مهمه که دیگر دچار تصمیم نادرستی نشوید .امیدوارم خوشبخت باشید البته که دغدغه های شما اهمیت دارد ولی گاهی هم وسواس فکری زیاد شاید درست نباشد چون در تصمیم گیری درست دخالت دارد .

      پاسخ
  6. Kamran
    Kamran گفته:

    ببخشید من ۱۴ سالمه به یه دختر ۲۰ ساله علاقه پیدا کردم توضیح میدین چی کار کنم
    داره منو دیوونه میکنه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام احتمالا خودتون متوجه هستید نه سن شما برای این علاقه معقول است و نه حسی که دارید و صرفا یک احساس زودگذر است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و اتفاقا در این سن شما را از اهراف و برنامه های پیش رو عقب بیندازد .حتما باید به روانشناس مراجعه کنید این حس ها اصلا طبیعی نیستند و دلایلی برای علاقه های اینچنینی وجود دارد البته حال شما قابل درک است ولی علاقه سنجیده ای نیست .زود حل نشود در اینده هم ب ای شما ایجاد مشکل خواهد کرد .موفق باشید

      پاسخ
      • فاطمه
        فاطمه گفته:

        سلام مادری هستم که پسرم قصد ازدواج با دختری که دو سال بزرگتره رو داره شش سال با هم دوست هستن یک جلسه به عنوان خواستگاری به منزلشون رفتیم که متوجه شدیم از لحاظ فرهنگی ومادی با هم ناسازگاریم با اینکه پسرم از لحاظ قیافه وظاهر ومادی سرتره و۲۸ سالشه و میتونه گزینه های بهتری داشته باشه ولی نمیتونم قانع به انصراف از این ازدواج کنم وبیشترین مشکل من بزرگتر بودن دختره میباشد لطفا راهنمایی کنید

      • مشاور
        مشاور گفته:

        با سلام
        باید دید پسر شما چه ویزگی های مثبتی از ایشون رو مطرح کردند و براشون اهمیت داشته .چون در هر حال برای یک مرد که به قول شما به هر لحاظی سرتر هستند انتخاب اینچنینی که رضایت خانواده را حالا به هر دلیلی به همراه ندارد .می تواند دلایل داشته باشد کما اینکه اگر صرف بزرگ تر بودن برای شما مشکل است .خوب امروزه ازدواج های اینچنین بسیار اتفاق می افتد و قرار نیست صرف این مساله ایجاد مشکل کند اگر سایر شرایط مناسب باشد چون اگر فرد با درک و شعور و ویژگی های اخلاقی و …که برای شما و فرزندتون اهمیت داشته باشند ایشون دارند .
        خب شاید بتوانید چند جلسه ای برای درک و شناخت باشد .ولی اگر به طور کل تناسبی نیست و فرزندتون اصرار دارند بهتره شرط ادامه را رفتن پیش مشاور و نظر ایشون بدانید .چون اگر واقعا انتخاب احساسی باشد و منطقی پشت این انتخاب نباشد ایشون متوجه خواهند شد .و فرزند شما راب رای ادامه ندادن راضی خواهند کرد شاید فکر کنند حرف شما به عنوان مادر صرفا به خاطر ناراضی بودن باشد وباید ایشون رو متوجه کنید که هیچ منظورو برداشتی وجود ندارد مگر به این خاطر که متوجه تفاوت هستید به خاطر تجربیاتی که دارید و مایل هستید خوشبختی فرزندتان را ببینید .ولی صریحا مخالفت ممکنه نتیجه معکوس داشته باشد
        امیدوارم مساله رفع شود .

  7. asir
    asir گفته:

    سلام
    بنده به یک دختر خانمی علاقه مند شده ام که جدیدا فهمیده ام ۱۱ روز از من بزرگتر است.خودم فکر میکردن با این مسئله مشکلی ندارم.اما شنیده ام میگن حتی یک روز هم باید دختر کوچیکتر باشه.به نظرتون مسئله ی قابل ملاحظه ای است؟آیا ممکنه خانواده مخالفت کنن؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام
      این اصلا مسئله مهمی نیست و اصلا علمی نیست که شما می فرمایید مشکل ساز می شود و وقتی خودتون اونقدر این قضیه براتون پررنگه خب حق بدهید که خانوادهاتون هم همانقدر حساسیت نشان دهند.در صورتی که اختلاف ۱۱ روزه قرار نیست موجب تغییر رفتاری شود .و یا اینکه شخصیت متفاوت شود برای تصمیم درست بهتره از مشاوره پیش از ازدواج بهره ببرید .و کلید ازدواج موفق در شناخت درست افراد و بیان خواسته ها و انتظارات است و تصمیم معقول و منطقی گرفتن است .بهتره تلاش کنید ملاک ها و ایده ال هاتون رو بررسی کنید و موضوعات مهم و تاثیر گذار را در ازدواج در نظر بگیرید و به سمت مسائل کم اهمیت ذهنتون رو درگیر نکنید .البته اگر این ۱۱ روز براتون مهمه بهتره جلو تر نرید .در هر حال امیدوارم تصمی درستی بگیرید و خوشبخت باشید

      پاسخ
  8. علی
    علی گفته:

    سلام من سنم کمه ۱۷ ام عاشق یه دختر که ۶ سال ازم بزرگه شدم
    و اونم عاشقمه تا جای که یه بار شوخی کردم که ول می کنم دست به خود کشی زد

    و هر دو تصمیم ازدواج داریم اما برای فعلا نه
    چند سال بعد
    حال می خوام بفهمم به هم میرسیم یا نه
    وقتی برسیم بعد از ازدواج مشکلی خواهیم داشت یا نه ممنون ……..

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام
      دوست عزیز شما در سنین نوجوانی هستید و قطعا سطح بلوغ فکری شما کامل رشد پیدا نکرده است و درگیر عواطف هستید .و اینکه اون خانم ۴ سال از شما بزرگترند ولی با صحبت جدایی شما دست به خودکشی زدند احتمال دارد ایشون هم در نوجوانی مانده اند و هویت کاملی ندارند .نه به خاطز انتخاب شما بلکه به خاطر خودکشی در پاسخ شوخی شما ..این ازدواج که قطعا به صلاح نیست و مساله مشخصی است حالا هر چند سال دیگر هم بخواهد اتفاق بیفتد .ازدواج مساله مهمی است و چیز کوچکی نیست که شما راحت از ان بگذرید و قطعا در این سن دید ی از دورنمای ازدواج ندارید هر چند به نظر دیگران پخته باشید و پخته رفتار کنید.و اینکه شما قطعا در چند سال دیگر ملاک ها و اولویت هاتون تغییر می کنه پس این درگیری ذهنی در حال حاضر شما رو از اهداف زندگی اینده باز می دارد .اجازه بدید زمان و پخته شدن ها در طی ان اتفاق بیفتد و بعد برای یک عمر زندگی تصمیم بگیرید .شما خودتون هم در سن ازدواج نیستید که بحث به خاطر اختلاف سنی باشد .بلکه مساله مهم دوستی عاطفی شما دو نفر است و این خانم هم حتتما خلاهایی دارید که با وحود شما کامل شده و وابستی ایجاد کرده است .موفق باشید

      پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام دوست عزیز بستگی به اختلاف سنی دارد .اگر خیلی بزرگ تر از شما باشند این عشق طبیعی نیست به این خاطر که مردان به خاطر نیاز های غریزی و ذاتی خود به داشتن فرزند همیشه تمایل دارند همسری جوان تر داشته باشند که بتواند نسل انها را تداوم بخشد و نیازهای جنسی انها را تامین کند .و این اصل مهمی است وقتی عاشق دختری بزرگ تر می شوید یعنی نیازهای مادرگونه توسط مادر برطرف نشده و احتیاج به حمایت هایی وجود دارد که توسط این دختر بزرگ تر اتفاق می افتد .یعنی ایشون جایگاه مادری و حامی را پیدا می کنند و نقش زن و شوهری تغییر وضعیت می دهد به عشق های اینچنینی توجه داشته باشید البته استثنا هم وجود دارد و همیشه قرار نیست عدم خوشبختی در این ازدواج ها باشد ولی توصیه می شود حتما به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه داشته باشید .و امیدوارم تصمیم درستی بگیرید و خوشبخت باشید

      پاسخ
      • مشاور
        مشاور گفته:

        بهترین و معمولی ترین وضعیت ازدواج این است که سن پسر کمی از سن دختر بیشتر باشد، یا حداقل مساوی باشند به عنوان مثال اختلاف سنی یک تا پنج سال باشد و این موضوع دلایل مهمی دارد. این در حالی است که ظاهراً در سال‌های اخیر الگوی اختلاف سنی میان زوج و زوجه تغییر کرده است و به تدریج شاهد ازدواج‌هایی هستیم که زن بزرگ تر از مرد است و این اختلاف سنی به یک تا ۳ سال و در مواردی به بیش از این و حتی تا ۱۰ سال هم می‌رسد.

        ***شرایط اجتماعی بزرگتر بودن دختر در ازدواج را بوجود آورده است

        شرایط اجتماعی مانند آشنایی در محل تحصیل و کار باعث شده است پسر و دختر شرایط سنی را در نظر نگرفته و در مواردی سن دختر نسبت به سن پسر در ازدواج بیشتر باشد.

        همانطور که در دنیای امروز خیلی از ارزش‌ها شکسته شده است در بحث ازدواج نیز ارزش‌ها تغییر کرده است.

        اگر ازدواج سنجیده و آگاهانه باشد و مولفه‌های دیگری مانند تحصیلات بالا، شغل خوب، خانواده اصیل و معتبر، زیبایی و .. وجود داشته باشد که بتواند بالاتر بودن سن دختر را بپوشاند، تا دو سال بزرگتر بودن دختر نسبت به پسر مشکل چندانی پیش نمی‌آورد.

        شرایط فیزیکی و فیزیولوژی مرد و زن باید در نظر گرفته شود که در افراد مختلف، متفاوت است. همچنین شرایط خانواده‌ها، میزان نفوذ و احاطه خانواده بر فرزند نیز می تواند در این موضوع تاثیر داشته باشد.
        در گذشته دختران کمتر به دانشگاه می‌رفتند و زود هم ازدواج می‌کردند ولی امروزه اکثر دختران تحصیلاتشان را ادامه می‌دهند و زمانی که یک دختر و پسر در دانشگاه با هم آشنا می‌شوند، اگر دختر تحصیلات بالا، خانواده معتبر، زیبایی و … داشته باشد بالاتر بودن سن دختر را در نظر نمی گیرد.

        اگر زوج‌های جوان با تفاوت سنی مناسب با هم ازدواج کنند حداقل مشکلات ناشی از اختلاف سنی نامناسب را نخواهند داشت.

        ***بزرگتر بودن دختر در ازدواج از بعد روانشناختی پسندیده نیست

        ازدواج با دختر بزرگتر از بعد روانشناختی پسندیده نیست و بهتر است سن دختر از پسر کمتر باشد.

        ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه زندگی مشترک بسیار حائز اهمیت است و بالطبع اگر تمامی جوانب آن حتی المقدور به طور صحیح در نظر گرفته شود این زندگی می‌تواند دچار عواقب ناخوشایندی شود.
        مرد و زن تفاوت‌های زیستی، اجتماعی و عاطفی دارند و باید این تفاوت‌ها در موضوع ازدواج لحاظ گردد.

        در خانم‌ها بلوغ جنسی و اجتماعی زودتر بروز می‌کند و همچنین به دلیل مسائل زیست شناختی و وضع حمل در خانم‌ها احتمال افت در قوای جسمی و روانی در سنین میانسالی و بالاتر وجود دارد.

        در احادیث نیز اشاره شده است که مرد باید در چند شاخصه بالاتر از زن باشد که از جمله آنها سن، قد، وجه اجتماعی و خانوادگی می‌باشد.

        **کاسته شدن گزینه‌های ازدواج از دلایل ازدواج دختران با مردان با سن کمتر

        اما در شرایط فعلی از آنجایی که سن ازدواج در دخترها بالاتر رفته و بالطبع از عوارض آن کاسته شدن گزینه‌های ازدواج است، یکی از اتفاقاتی که به دنبال آن متصور است، ازدواج دختران با مردانی با سن یکسان یا کمتر از خودشان خواهد بود.

        از علل مرتبط با این موضوع مدرک گرایی و علاقه به تحصیل، بالا بودن سطح توقعات و ایده‌آل گرایی در امر ازدواج، اشتغال و استقلال مالی در خانمهاست. گاهی نگهداری از والدین پیر یا بیمار در خانواده و یا فرهنگ‌هایی مانند ازدواج حتما باید به ترتیب سن باشد و نهایتاً تجملات و جهیزیه‌های سنگین باعث بالا رفتن سن ازدواج در دختران می شود.

        : با بالا رفتن سن دختر تعداد خواستگاران کم می شود.

        ا مردانی که با دختران بزرگتر از خودشان ازدواج می کنند یا دارای نقاط ضعف جدی مانند اعتیاد، بیماری‌های روانی و یا بیماری خاصی هستند و یا اینکه مسائل احساسی و عاطفی خیلی پررنگ و ناپخته‌ای بینشان اتفاق می‌افتد و منجر به ازدواج می شود.

        به جزء شراط سن و ظاهر خانم‌ها، ممکن است زن دارای شغل بالاتر، مدرک بالاتر و یا وضعیت مالی و ثروت باشد بنابراین همه موارد ذکر شده می تواند در امر ازدواج مشکل ساز بوده و به دنبال آن زندگی متزلزلی خواهند شد.

        نکته دیگری که در ازدواج‌های با بیشتر بودن سن دختر از پسر مطرح است، عدم تقاضا در روابط عاطفی و هیجانی بویژه روابط جنسی در بین زوجین خواهد بود چرا که اصولا مردان در میانسالی از انرژی بالایی بویژه در مسائل جنسی برخوردارند و زنان در سنین بالاتر پاسخگوی تمام نیاز مردان نخواهند بود و این تعارضات زناشویی و سرخوردگی در روابط اتفاق می افتد که نتایج آن می تواند باعث شکست در ازدواج، طلاق، ازدواج مجدد یا بدتر از آن باعث روابط خارج از محیط زناشویی شود.

        در این ازدواجها به نوعی جابجایی نقشها اتفاق می افتد. معمولا زنان در این ازدواج‌ها خواسته و یا ناخواسته به دلایل سن بالاتر و داشتن تحصیلات بالاتر نقش مادرانه، توصیه گرانه و نصیحت گرانه پیدا می کنند و این از نظر روانشناختی مخل یک زندگی خوب و خوشبخت خواهد بود.

        نکته دیگر عدم پذیرش این نوع ازدواج‌ها از بعد فرهنگی و اجتماعی است. در جامعه برخورد با این افراد چندان جالب نیست و زوجین را دچار سرخوردگی خواهد کرد.

        ***افسردگی و اضطراب از عوارض روانپزشکی این نوع ازدواج‌ها
        از بعد روانشناختی حتی الامکان سعی کنیم ازدواج‌های این چنینی اتفاق نیفتد چرا که از عوارض روانپزشکی آن افسردگی و اضطراب می باشد.

        همچنین لازم است در راستای رفع عللی که باعث افزایش سن دختران برای ازدواج می‌شود قدم برداریم بدین معنا که تحصیلات را مانع ازدواج ندانیم، توقعات غلط را در مورد ازدواج حل کنیم، تجملات و تشریفات را کاهش دهیم، در راستای تسهیل امر ازدواج بویژه برای آقایان در محیط کاری و تحصیلات تکمیلی اقدام شود. اگر دختری دارای خواستگار با شرایط خیلی عالی پیدا شود احساسی عمل نکند و ترجیحا با فرد سن بالاتری ازدواج کند.

        الزاماً ازدواج زن با فرد سن پایین تر به معنای بدبخت شدن نیست چرا که در مواردی خانواده‌های خوشبخت نیز در میانشان دیده می شود و در مجموع تاکید می شود سن آقا از خانم بیشتر باشد اما اگر نهایتا سایر شاخصه‌ها خوب باشد همسان بودن سن در مواردی اشکال ندارد و در موارد کمتر معمولی که سن خانم بالاتر باشد توصیه می‌شود حتماً از این نوع ازدواج پرهیز شود.

        ***سن بالاتر دختر به تدریج باعث سرد شدن روابط بین زوجین می شود
        اگر سن دختر بالاتر از پسر باشد در مسائل جنسی دچار مشکل می شوند و به تدریج در بحث تحکیم خانواده، باعث سرد شدن روابط بین زوجین می شود.

        به طور مثال یک دختر ۲۲ ساله با یک پسر ۲۰ ساله خیلی با هم متفاوت نیستند ولی اگر یک دختر ۳۰ ساله با یک پسر ۲۵ ساله ازدواج کند، بیشتر دچار مشکل می‌شوند البته بلوغ فکری و اجتماعی در ازدواج از اهمیت بیشتری برخوردار است.

        برای ازدواج باید شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها بررسی شود و به این مساله اهمیت داده شود که زوجین همتا و هم کفو باشند چرا که ازدواج‌های هیجانی، احساساتی و عدم عقلانی و یا ازدواج هایی که ۱۰۰ درصد احساس در آنها دخیل است و هیچ بررسی و تحقیق روی فرد مورد نظر انجام نمی شود با شکست روبرو می شوند.
        موضوع بزرگتر بودن دختر نسبت به پسر یک بحث روانشناسی دارد و آن این است که بلوغ فکری زوجین مهم است و اگر زوجین از نظر بلوغ فکری برای هم مناسب نباشند دچار مشکل می‌شوند این در حالی است که معمولاً بلوغ فکری خانم‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و همچنین درک زنان بالاتر و بین شان نسبت به زندگی متفاوت است.

        سن باروری در خانم‌ها محدودیت دارد ولی در مردان این گونه نیست و اگر سن دختر بالاتر از پسر باشد در مسائل جنسی دچار مشکل می شوند و در بحث تحکیم خانواده، باعث سرد شدن روابط بین زوجین می‌شود که این موضوع قابل تعمیم به همه زوج ها نمی شود و بطور میانگین بین زوجین وجود دارد. والدین به مباحث فرهنگی و آموزش‌های لازم به زوج‌ها برای تحکیم خانواده و داشتن کانون گرم خانوادگی همچنین آموزش مهارت های ارتباطی بین زوجین توجه داشته باشند به عبارتی به فرزندان خود این آموزشها را ارائه دهند.

        ***سن دختر در ازدواج یک یا دو سال بیشتر نباشد

        باتوجه به اینکه طبق نظر روانشناسان و مشاوران خانواده، حداقل فاصله سنی زن و مرد ۲ تا ۷ سال بزرگتر بودن مرد است، همچنین بزرگتر بودن سن تقویمی دختر نباید از یک تا دو سال بیشتر باشد.
        با اشاره به اینکه دو نوع سن تقویمی و سن فیزیولوژیک داریم، افزود: سن تقویمی فرد بر اساس سال تولد او مشخص می‌شود و سن فیزیولوژیک، برداشتی که دیگران از سن فرد دارند می‌باشد به عنوان مثال ممکن است یک فرد ۲۵ ساله ۳۰ ساله به نظر برسد یا یک فرد ۳۰ ساله ۲۵ ساله به نظر برسد.

        از نظر روانی زن‌ها دوست دارند با مرد بزرگتر از خودشان ازدواج کنند و مردها تمایل دارند همسرشان از آنها کوچکتر باشد.

        همچنین از آنجایی که از نظر علمی زن‌ها زودتر به بلوغ فکری، عاطفی و جنسی می رسند، پسر باید این فاصله را در نظر بگیرد و همسر کوچکتر از خودش انتخاب کند تا این فاصله جبران شود.

        از نظر روانی، مرد به دنبال طراوت و زیبایی زن است اما برای خانم‌ها موقعیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی و تکیه گاه بودن مرد جذاب تر است. همچنین زن ها بعد از ۳۰ سالگی به دلیل مشکلات زندگی، بارداری و رسیدن به بلوغ ممکن است طراوت و شادابی کمتری داشته باشند در حالی که این بعد برای مردان دارای اهمیت است و در صورت نبودن این مورد، مرد احساس ناراحتی می کند.

        مساله تفاوت روانشناختی زن و مرد این موضوع را بیان می‌کند که مردها همسری که از نظر ظاهری خوب باشد دوست دارند و بزرگتر بودن همسرشان ممکن است باعث شود همسرشان به دلیل مشکلات زندگی زودتر شکسته شود و در درازمدت ممکن است مرد احساس پشیمانی کند.

        د اگر بزرگتر بودن دختر در ازدواج از نظر سنی اتفاق بیفتد اشکال ندارد ولی حداقل از نظر فیزیولوژیک بزرگتر نباشد.

        گاهی اوقات، پسر یا دختر به دنبال جایگزین هستند به عنوان مثال یک پسر همسر انتخاب نمی کند بلکه مادر انتخاب می کند تا نیازهای مادرانه اش را جبران کند، غذایش را بدهد، از او مراقبت کند و از عاطفه‌ای که در رابطه مادرانه وجود دارد بهره ببرد و بالعکس یک دختر نیز ممکن است همسر انتخاب نکند بلکه یک بچه را انتخاب کند.

  9. mani
    mani گفته:

    سلام و خسته نباشید ،یه سوال داشتم و به یه راهنمایی خیلی زیاد نیاز دارم، من ۱۹ سالمه و حدود ۴ ماه پیش با یه خانمی که حدودا ۱۰ سال ازم بزرگتره دوست شدم، برای اولین بار تو زندگیم دروغ گفتم تو این ۴ ماه ما رابطه ی خیلی خوب و جدی داشتیم و داریم .تمام آرزوم رسیدم به این خانم ، من تو این مدت واقعا عاشقش شدم و اون خانم هم همینطور ، من واقعا از این دروغم خسته شدم ولی نمیدونم چی بکنم برای رسیدن بهش چیکار باید خواهش میکنم راهنمایی کنین .ممنون ازتون

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام
      شما ده سال اختلاف سنی رو مخفی کردید ؟خب ایشون احتمالا به خاطر اینکه ظاهر شما نشون نمیده رابطه رو ادامه دادند اگر این مساله مطرح نیست شاید ایشونم براشون سن اهمیتی نداره و مشکلی نخواهد بود ولی یادتون باشه جایگاه عقلی و تصمیم گیری که شما هستید با اون خانم کاملا متفاوته .و هر چه بیشتر قضیه ارتباطی جدی تر شود متوجه تفاوت های فکری و رفتاری یکدیگر می شوید .اکنون که به سطح تفاهم رسیدید و اصطلاحا عاشق ایشون هستید خبب طبیعیه که خیلی از موارد را نادیده بگیرید ولی کم کم که از هیجان اولیه کمتر می شود و تقریبا عقلانیت بروز پیدا می کند تفاوت و اختلاف ها شما رو ازار خواهند داد .بهتره به ایشون واقعیت رو بفرمایید و تا این حد اختلاف سن ان هم وقتی مرد کوچکتر باشد اصلا در ازدواج توصیه نمی شود .البته ممکن است ایشون واقعا مشکلی نداشته باشند .

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

      پاسخ
  10. سارا
    سارا گفته:

    خیل ممنونم از راهنماییاتون نه کلا میگن چند سالتونه میگیم همسنیم ولی خوب از این میترسیدم که این ۳ ۴ ماه باعث اخلاف بشه که خدا رو شکر کسی این چند ماهو نمیبینه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام اصلا جای نگرانی نیست .مهم تفاهم خود شما دو نفر است که ظاهرا برقرار است .سن در موارد اختلاف زیاد ممکن است در زمینه درک طرفیت مشکل ساز شود در غیر این صورت مساله ای نیست .موفق باشید

      پاسخ
  11. سارا
    سارا گفته:

    من و یه پسر دیگه همسینیم یعنی من سه ماه ازش بزرگترم و میخواد بیاد خواستگاریم ولی همسنیم ام و در خیلی چیزا هم با هم تفاهم داریم و همو میفهمیم و خیلی همو دوس داریم به نظرتون ۳ ماه زیاده یا کمه یا اصن مشکلی پیش میاد ولی خوب مثلا مامانه من یه سال از بابام بزرگتره و خدا روشکر تا الان با هم دیگه خوب زندگی میکنن خواهش کمک

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      دوستی شما هیچ گونه ملاکی برای انتخاب نیست … ولی در دوره نامزدی و در رفت و امدها و مراودهایی که بین خانواده صورت میگیرد ..میتونید شناخت کافی پیدا کنید و در این صورت اعتماد کنید … در این مدت باید مشاوره ای حضوری هم انجام بدید تا مسیر شناخت برای هر دوی شما مهیا شود … و گرنه با سه ماه رابطه دوستی هیچ چیزی رو نمیشه متوجه شد

      پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام
      اگر شما به لحاظ ظاهری خیلی تفاوتی ندارید منظورم اینکه مشخص شود که سنتون بالاتره و ایشون هم همینطور پذیرفتند .خب مشکلی وجود نخواهد داشت .و فکر نکنید این اختلاف سنی که بسیار کمه مشکل ساز می شود مهم این است که شما در مسائل اساسی اشتراک داشته باشید روحیات هم رو درک کنید .فردی نخواد تو این زندگی فدا شود و نیازها مشترکا مرتفع شود گاهی وقتی خانم ها بزرگترند رابطه مادرانه می شود و خب همین رفتار و تعامل باعث میشه خودشون به لحاظ عاطفی نیازهاشون ارضا نشود و براشون مشکل ایجاد شود .در هر حال با بررسی و شناخت مناسب جای نگرانی وجود نخواهد داشت

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالات متداول

۱ - بزرگ تر بودن دختر تا چند سال مانعی ندارد ؟

معمولا اختلاف سنی در حد یک الی دو سال در کنار سایر جنبه های روانی مشترک چندان مشکل ساز نمی شود. اگر اختلاف سنی زن و مرد در حدی باشد که به تفاوت بین نسلی منجر گردد، در این صورت شاهد زندگی دو فرد با دو جهان متفاوت از هم خواهیم بود که چندان هم بی دردسر نیست.

۲ - در ازدواج با پسری کم سن تر از خود یا دختری بزرگ ت، توجه به چه نکاتی کمک کننده است؟

در نظر گرفتن سن عقلی در کنار سن تقویمی و شناسنامه ای فرد، سن نشاط و میزان سرزندگی دو نفر، میزان پختگی اجتماعی و نگرشی که به زندگی دارند، در انتخاب همسر با تفاوت سنی کمک کننده است. مسلما کمک گرفتن از روانشناسان و مشاورین حوزه ازدواج و داشتن یک چشم انداز واضح و ازدواج آگاهانه در کاهش اختلافات ناشی از سن نقش بسزایی دارد. در مقابل نادیده گرفتن مشکلات احتمالی صرفا به دلیل هیجانات ابتدای آشنایی و عدم آمادگی در مقابل مشکلات احتمالی پیش رو، می تواند دردسر ساز گردد.

۳ - بزرگ تر بودن دختر از پسر چه تاثیری در روابط جنسی دارد؟

در شرایطی که بزرگ تر بودن دختر باعث شود رابطه زن و شوهری بیشتر به یک رابطه والد فرزندی یا استاد شاگردی نزدیک گردد، زن و مرد از نظر جذابت و رابطه جنسی مشکل خواهند داشت. این شرایط که با کاهش اعتماد به نفس مرد و کنترل گری زیاد زن همراه است در رابطه جنسی نیز تاثیر منفی خواهد داشت. البته این موضوع یعنی تفاهم جنسی تا حد زیادی به گرایش و سلیقه جنسی افرد نیز بستگی دارد و نباید نقش تفاوت های فردی را نادیده گرفت.

۴ - بزرگ تر بودن دختر نسبت به مرد در تجربه والدگری چه تاثیری خواهد داشت؟

در شرایطی که دختر از همسر خویش بزرگ تر باشد احتمال اختلاف نظر در خصوص بچه دار شدن نیز وجود دارد. مرد ممکن است به دلیل کم سن تر بودن و عدم آمادگی روانی و اقتصادی مایل باشد دیرتر صاحب فرزند شوند، در عین حال زن ممکن است با نگرانی از افزایش سن، درصدد بچه دار شدن باشند.